Gå till innehåll
måndag 08 september 2025
Robbe

Behöver lite info och råd om Silver Hawk

Rekommendera Poster

Hej.
Nybliven medlem här på marin guiden som nu skriver sitt första inlägg.
Det är så att jag i veckan sålde min Fisherman 20 med akterruff i syfte att köpa en öppen styrpulpetbåt av aluminium. Vill ha en lättskött båt som är lätt att sjösätta och ta upp varje år. Har inte behov av ruff då höstfisket efter löja avvecklades för flera år sen. Båten behöver jag bara för korvgrillning i skärgården nuförtidensmiley-laughing.gif\

Nu har jag fått erbjudande om att köpa en Silver Hawk 520 med en 60 Hk mercury, 4 taktare. Båten är i toppskick och har inte gått så mycket och är servad och vinterförvarad i en Marina varje år. Det enda problemet är att båten är den röda modellen. De silver Hawk som säljs idag är ju blåa och jag undrar när Hawken bytte färg till blått. Nuvarande ägare uppger att båten är 4-5 år gammal. Om båten är 4-5 år gammal undrar jag dessutom vad som skiljer gentemot dagens Hawk, förutom längden, och om  det kvalitetsmässigt är någon skillnad. Jag är väl inte så brydd om själva färgen utan mer vad som skiljer i konstruktion och kvalité...
Tacksam för svar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha just en aluminiumbåt? Det begränsar ju ditt urval väldigt kraftigt, så om du kan tänka dig en plastbåt så är det inget problem med att hitta rätt båt för rätt pengar. Utbudet blir då betydligt större, men är det absolut en alu-båt som du ska ha så är det naturligtvis så. Det ska ju kännas rätt just för dig.

Du säger att enda problemet med erbjudantet om att köpa en Silver Hawk 520 är den röda färgen. Jag får snarare en känsla av att det enda problemet är den svaga motorn! Känns väldigt klent med endast 60 hk på en båt som är 520 lång. Misstänker starkt att den är maxad för 90 hk, men vill dock säga att jag inte vet på rak arm hur mycket båten är godkänd för. Om max rekommenderade motorstyrka är 90 hk så är 60 hk alldeles på tok för lite! Då är det inte så konstigt att båten är till salu! Om nu båten är maxad för 90 hk så bör man nog inte gå under 70 hk. Redan det är nog gränsfall om det är 90 hk som är max. Men som sagt....jag vet inte vad som är max rekommenderade styrka är på den båten. Det här bör du ta reda på, för en undermotoriserad båt är aldrig kul mer än ett par veckor. Även om du nu kanske inte är någon fartdåre. Men det är trist att få svårt upp till planing och det är trist att behöva ha onödigt högt varvtal på motorn för att kunna hålla en bekväm marschfart. Dessutom så får motorn en onödigt stark volym då. Allting blir bättre med en starkare motor. Utom för möjligen plånboken då försäkringen ska betalas. I bränsleförbrukning är det dock högst marginellt.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret Roddarn. Jag har själv varit lite tveksam till motorn men vill inte dra några slutsatser förrän jag provkört. Känns den för vek så får man titta på nåt annat. Båten är ju ganska lätt, 380 kg, och med tanke på att jag hade en 60 Hk på min Fischerman med akterruff som var betydligt tyngre och ändå gick hyfsat så borde ju Silvern gå bättre.. Men som sagt det ska provköras innan affär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, väger den bara 380 kg alltså? Ja, jag har ju som sagt inte kollat upp båtens tekniska specar som jag sa, men om den bara väger 380 kg så är det ju inte alls otroligt att 60 hk. räcker bra.

Å andra sidan så avslöjar båtens låga vikt att det är en ganska stötig båt om det går lite krabb sjö. Det krävs en hel del vikt i en båt för att en båt ska orka trycka undan vattnet under ett skrov och med en så pass låg vikt som 380 kg så orkar den inte med det med en tillräcklig kraft som gör att man  upllever åkningen som mjuk och behaglig när det går sjö. För en del person är detta inget problem och för en del andra så är det väldigt störande. Det är personligt och har nog mycket med vad man vill ha ut av båten. Men bara så att du vet om det...

Jättebra att du tänker provköra den först, men mitt tips är att helst ta denna provtur då vädret inte är det bästa. Extra bra är det om det både blåser en del och att det går lite vågor. Gärna höga och krabba vågor. Det är först då som båten visar upp både sin styrka och sina svagheter. Berätta sedan gärna hur provturen gick och vad du tyckte om båten. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.
Har provkört Silver Hawken idag och den gick väldigt bra i vattnet. Omständigheterna var perfekta med blåst och krabb sjö men båten gick mycket mjukt i vågorna och slog inte alls. Inget stänk kom in i båten heller. Den gick alltså betydligt bättre än den Fisherman jag haft som ändå var ca 6 meter lång.

Vi var tre fullvuxna män i 90 kilo klassen i båten och 60 hästarna pinnade på fint. Toppfart 28 knop enligt mätaren och marschfart ca 22 knop utan att motorn behövde arbeta alltför mycket. Så motorn räcker för mina behov.
Däremot så visade sig båten och motorn vara från 99 och jag vill ha en nyare båt. Så nu är en Silver Fox, ny till höstpris, på gång istället. Foxen är ju mindre men räcker för mina behov då jag inte gör några längre styrningar och oftast bara behöver frakta två personer.
Men Hawken är en båt väl värd att rekomendera om man vill ha aluminium. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Silver Hawk 520 röd från 2002 med 75hk 4-takt. Är jättenöjd med denna. Har maxat 36 knop. Nu behöver jag en större som passar haven på västkusten, funderar på en Silver Shark 580. Min är förresten till salu om Du är intresserad. Valde själv mellan Silver Fox och Silver Hawk en gång i tiden. Efter provkörning blev det Hawk. Den var helt överlägsen i vattnet.

mvh

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en likadan konfig och instämmer, en kanonbåt. Måste passa på att fråga (ursäkta trådkapningen) vilken stigning på propellern du har och inom vilka varvtal och knop du kör ? Själv har jag 13,25/17, men den övervarvar med två fullvuxna, kommer över 6000 rpm vid 34-36 knop (gränsen enligt typmärkningen är 4500-5500 på denna motor). Funderar på att öka stigningen men är lite osäker här. Har jag helt fel propeller på denna båt?

Mvh

Jojje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...