Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
gustafsson

Motorn startade inte - behöver tips och råd.

Rekommendera Poster


Hej.

 

Har precis bytt från en större båt med inombordare till en mindre med utombordare, en ryds med en Evinrude 70 hk från 1992. Har därför lite erfarenhet av en 2-taktsmotor egenskaper och beteenden.

Jag var ute igår och körde ca 20 min, mest på låga varv. Ankrade upp och låg still i ca 1,5 timma. När jag skulle starta fick jag inte igång motorn, statmotorn gick men den tände inte. Jag gjorde de vanliga kollerna såsom dödmansgerpp, att den fick bensin, etc. Hade inte med mig verktyg så jag kunde skruva ut tändstiften för att se hur de såg ut. Jag åkte ut idag för att kontrollera tändstiften. Före jag gjorde det så prövade jag att starta och nu startade den hur bra som helst. Var ute och körde inga problem då heller. Det jag tror var felet var att jag flödade/chokade före jag statade och att jag helt enkelt surade ner motorn. Mina frågor är;

Hur känsliga är utombordare för nersurning? 

När ska man flöda, hur lång tid efter man kört båten?

Bör jag vara orolig för att båten inte startar i fortsättningen? 

Vad kan jag kolla/byta för att inte råka ut för samma sak igen?

Hur stor påverkan har batteriet?

Jag vet att det inte är helt nytt men starten gick utan problem när jag malde på och försökte starta. Båten har varit svårstartad från och till och jag vet inte om jag kan härleda det till dåligt laddat batteri?

 

Tacksam för tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min iofs rätt begränsade erfarenhet säger följande:

Det är ofarligt att försöka starta utan choke, det skadar aldrig. Därför kan man alltid prova att starta utan choke först. Sen, om det inte funkade utan choke, prövar man med choke. På så vis undviker man sura ner motorn genom att att choka i onödan.

/ Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag är inne på samma linje... jag prövar att starta utan choke först, går det inte på ett par försök så chokar jag halvt (manuell choke på min lilla motor) osv...

 

Hur lång tid det tar innan du garanterat behöver choka igen är olika från motor till motor o beror också på omgivande temperatur mm... Jag tror att du ganska snabbt lär dig det på din nya motor...

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller tändstift så får ni ett tips här. Championstift klarar betydligt bättre att dränkas med bensin än dom andra kända fabrikaten. Jag har själv testat att choka ihjäl olika stift men Championstiften tål nästan vad som helst, helt suveräna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill också tacka för de tips och råd jag fått. Kommer vara försiktig med choken i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag råkade ut för en linande händelse i sommar. Visserligen har jag Mercruiser inombordare (1988) men problemet med flödning kan ju vara detsamma. Vi hade stannat för tankning. Efter c:a 35-40 minuter när vi skulle vidare vägrade ena motorn att starta. Efter att försökt på olika sätt i nästan 2 timmar åkte vi på en motor in till ett varv och där fick jag ett nyttigt tips av en äldre mekaniker som varit med i många år.

 

När man ska starta en halvarm eller ljummen motor med mekanisk choke är det dödssynd att ge gas innan man drar runt startmotorn (till skillnad från kallstarten då motorn ska snapsas med gasreglaget innan man drar runt startmotorn). Det jag skulle göra var att samtidigt som startmotorn går ska man vrida upp gasen sakta mot maxläget tills motorn tänder (och vara beredd att dra ned fort så den inte tokvarvar). Motorn startade direkt! Efter detta tips har jag aldrig haft problem att starta efter tankningsstopp, bad, fiskepaus mm då motorn fortfarande är lite varm.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte ordning på det så jag lämnade in båten. Problemet satt i Choken/primern den var trasig eller det var glapp i den. Nu funkar allt igen. Tack för tipsen jag fått här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...