Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
HasseTT

B20A - B20B Hur se skillnad?

Rekommendera Poster


Hur kan jag se vilken b20 jag har? På sidan av blocket står bara b20, på blockets ovansida( topplockets anliggningsyta) är det stansat D på fler ställen. Behöver ny toppackning och det skiljer på A och B modellen...Har en enkel Solex förgasare = AQ115. Mycket tacksam för snabba svar.


//Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du kunde se var det bara tjockleken som skillde från 2mm på b20A till 0,8mm på B20B. Bokstaven som står stansad på ovansidan blocket är endast en toleranssiffra som anger hur toleransen på cylindrarna blev vid borrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


b20 a var två förgasare och ingen vacumföställning på fördelaren och några kusar extra b20b var standar varianten en förgasare och vacum, tjockare packning är alltid en fördel kompen räcker till ändå. kör du med tunna kan större risk finnas för spikningar och är du oerfarne på att finlira med tändning mm så åker du på att tanka högsta oktan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Glöm detta med A resp B, dessa beteckningar gäller för bilmotorerna.

 

Din aq115 skall ha den tunnare packningen på 0,8mm, detta gäller samtliga b20 i marinutförande oavsett antal förgasare.

 

0,8mm packningen är för övrigt den samma som sitter i bilmotorerna med dubbla förgasare & med insprutning, B20B resp B20E.

 

Mvh /// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Varför är det fördel med den tunnare på marinsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vill inte dra några större växlar på vilken packning som är fördelaktig eller ej. 

 

Enl volvo pentas verkstadshandok skall AQ115 ha en packning på 0,8 mm för att ge full effekt. I de länder där det inte gick att uppbringa bensin på 97oktan eller mer levereades aq130 med en packning på 2,5mm tor jag det var då levereade motorn endast 115hk.

 

Sensmoral: Vill du ha den effekt din motor är specad för, kör med 0,8 packning & min 97okt soppa. Vill du köra på 95okt & mindre effekt, bör du kanske fundera på en tjockare packning.

 

Personligen håller jag mig till det som står i verkstadshandboken & några spikningar eller andra problem har jag inte upplevt.

 

Mvh /// Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det var vad jag misstänkte var anledningen.  Skulle ni ändå drabbas av spikningar så skjut lite på tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...