Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

HasseTT

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HasseTT

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Hittar ingen info om dessa båtar på nätet. Någon som har kunskap kanske? Bottenvinkel? Hur ser den ut inuti, toautrymme? Tillverkningsår? Kanske har någon bilder? Tack//Hasse
  2. Jag har brytpinne på mitt 100-drev. Och min propeller släppte i vulkningen. Allt blev iaf bra när jag bytte till reserv propellern...för ett par år sen.
  3. Nej. Termostaten har med all säkerhet inget med detta att göra. Har själv en Monark 670 med samma problem Liksom alla andra med gamla 100-drev. Termostaten måste sitta där, den styr kylvattnet in i motorn. Utan termostat spolar man vattnet rakt ut i limpan. Kolla konstruktionen så ser man. Där skiljer sig alltså toppen mot bilens dito. Problemet ligger i stöveln som både släpper ut avgaser kylvatten SAMT tar in kylvatten. De är av dålig konstruktion från början, och med åren rostar de inuti. Det får till följd att den drar in varmt kylvatten när man backar eller står still. Ny stövel eller förslagsvis nytt separat kylvattenintag är lösningen. Senast ändrad av HasseTT | 22 juli 2009 | 22:04
  4. Tack så länge, nu har jag lite att gå på, men tycker jag gör det mesta av dessa saker minst igång /år. Får vara ännu nogrannare helt enkelt. //Hasse
  5. Hej hopp, har en Monark 670 med vp115. Har de senaste åren haft konstanta motorproblem, hinner ofta inte ur hamn innan det händer nåt. Tur att jag har en tålmodig kvinna. En motor har mycket delar som kan strula, fler än man tror. På ett par år nu har toppackning gått. En vattenpump har skurit och en läckt som ett såll, nu åtgärdat. Förgasaren utsliten men nu helt renoverad. avgasrör efter knä pajjat men nu bytt. topplock sönderrostat men nu bytt till konverterad biltopp. Tändkabel utan kontakt. Ofta fukt i fördelarlock vilket tog låång tid att hitta, får ofta torka ur duscha med 5-56.(värt att byta till brytarlöst kanske?)Propeller som släppt i gummit. mm osv mm osv. Båten har av tidigare ägare varit eftersatt i underhåll, men jag försöker fixa allt i mån av tid. Nu ser hon iaf värdig ut... Så , om jag nu önskar att kunna glida fram en säsong och dessutom börja lita på båten igen, vad skall jag byta?Vad är värt att köpa nytt? Blocket är ett fräscht utbytes, endast gått i sötvatten. Toppen ska vara ok. Limpan är original men just där kan jag tänka mej att chansa. Drevet(aq100) har inga missljud och fungerar prima. Förgasaren är som ny. Tändstift ventilspel mm kontrollerar jag då och då. Grundskicket känns ok men den strular ALLTID. Vågar mej ju knappt ut längre än ett par sjömil...
  6. Jo för tusan, här liggs inte på latsidan! Bygger om taket mm i vinter, letar för tillfället efter de mest prisvärda takluckorna som går att uppbringa! En för mej ovan förarplatsen och en för lilla gumman bredvid! Dock har hon börjat ta befälet över 670in så jag lär ju få sitta bredvid men men... Förhoppningsvis räcker även tiden till att se över maskineriet också, vp115. Utbytesblock sen ca 5 år konverterad biltopp och renoverad förgasare till i år trodde jag skulle duga, men icke!! Maskinhaveri i stort sett varje tur, det finns möjje saker som kan trilskas på en motor...Avgasrör/krök.vattenpump. Toppackning.batteri.fördelare.propeller. läckage överallt från för till akter. Men men, nya tag -09!
  7. Visst är den modifierad, mycket riktigt är det kapell original. De luckor jag har tittat på går alltså att öppna helt upp och en bra bit till, men tyvär tycker jag inte det räcker, blir som en bromsskärm ändå. Fina låsanordningar har de också, låsbara dämpare. Får se hur jag löser detta, skjutlucka är överkurs och kapell uteslutet.
  8. Frågan är om någon av de luckmodeller som säljs kan fällas helt bakåt? Det vore ju det bästa.
  9. Har en Monark 670 med en oduglig taklucka som måste bytas. De takluckor jag tittat på inom rimliga prisklasser är ca 700x700mm. Problemet är att dessa har en max öppningsvinkel på ca 100-110grader, och kommer således att stå nästan rakt upp under färd, då jag alltid kör med huvudet ovanför. Kommer detta märkas genom sämre bränsleekonomi? Lägre fart? Alternativet är att öppna de två luckorna det handlar om mot varandra, men då kanske båten blir vindkänslig vid tex angörning Eller är det försumbara petitteser jag yrar om? Båten toppar ca 20knop och marschar ca 7-12knop. MVH Hasse
  10. Det sitter två packboxar, en åt varje håll. Packboxarna finns i två olika storlekar, se till att få rätt modell. Ofta är pumphuset slitet och de nya packboxarna börjar läcka igen. Nya pumpar finns att köpa//Hasse
  11. Hallå! Äger själv en -73 med b20 115hk och 100 drev. Ställer mig mycket tveksam att den setupen tillåter 24 knop...Skrovet på dessa årsmodeller är INTE helplanande. Det planande skrovet kom på senare modeller av 670in. Min motor är i topptrim och med tom båt kan jag plåga upp den i ca 20 knop, vilket inte känns som en optimal hastiget, den börjar kränga en del i de farterna. Med lagom mycket packning, bensin och vatten toppar den ca 16knop, då med trimplanen i bromsläge;) Det finns för övrigt två olika typer av 100-drev, ett kort och ett långt. Inte mycket som är gemensamt för dessa drev, utom utseendet då. På monark 670 med b20 och halvplanande skrov sitter den långa varianten av drev monterad. Hoppas du är nöjd med din fina båt, jag är nöjd med min! //Hasse
  12. Har en gammal Monark 670(-73) med det jag tror är ett halvplanande skrov. Tänkte höra om någon vet varför man byggde så? Jag menar, på sjuttiotalet visste man ju mycket väl hur olika skrovtyper betedde sig. Men sedan ändrades ju skrovet till mer v-bottnat. Är absolut inte missnöjd, älskar min båt som går bergstadigt genom all tänkbar sjö.(ok, nästan) Man slipper ju det mesta av jobbigt studsande tex. Hon går fint i ca 8knop alt ca 15 knop, men uppåt toppfarten 20 knop så blir den instabil. Allt över ca 8knop tömmer tanken snabbt...Med en b20 då... Så, vitsen med halvplanande och aktermontage och drev? Tack på förhand//Hasse
  13. Hej! Avgasröret med en böj som går under motorn har rostat sönder. Frågan är, kan man byta den mot kylarslang hela vägen, eller är ett rostfritt rör att föredra? Om det är av betydelse så är båten sjövattenkyld. Den nu sönderrostade böjen (ca 40cm) har muffar av typ kylarslang i båda ändar. Tack på förhand//Hasse
  14. Tack tusen gånger om, snabbt och snyggt svar, sådant uppskattas! MVH Hasse
  15. Min vattenpump läckte en hel del genom skvallerhålet i somras, så jag tänkte att jag skulle fixa det. Hos Pentahandlaren fick jag två stycken likadana packboxar. Han sa att en skulle täta utåt och en inåt motorn. Problemet är att jag bara hittar en packbox nu när jag rivit ur vattenpumpen, nämligen den som tätar ut från motorn. Men var sitter den andra? Om det nu finns en till... Och en fråga till, vet någon om man kan hitta B20 bröstkåpa konverterad till packbox i Sthlms området? Tack på förhand//Hasse
×
×
  • Skapa nytt...