Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
Gren

Trailerfråga

Rekommendera Poster

Hej alla, jag har en amerikansk typ av trailer, tror den heter float on

Det är altså inga rullar eller så utan bara 2 st filtklädda brädor som båten ligger på.

 

Brädorna är murkna och jag skulle vilja byta dem, måste det vara nå speciellt virke ?

 

Mvh Gren

 

Senast ändrad av Gren | 04 augusti 2007 | 17:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg skulle nog strunta i om virket är dyrt eller billigt. Det går ju ändå inte åt så mycket virke och då är kvaliteten betydligt viktigare. Jag skulle ha valt ett virke som är så tät (hög densitet) som möjligt så att virket inte suger åt sig vatten och fukt (från t.ex. luften) så lätt. Om den suger åt sig vatten så lär den murkna ganska snabbt igen. Sett ut den synvinkeln så vore ju ett inpregnerat virke bra tror jag, men jag vet inte om inpregneringsmedlet och/eller dess eventuella gaser kan skada gelcoaten eller ej. Men troligen inte. Det vet nog virkeshandlaren om inte annat.

Om du sedan ska klä in virket med någonting så är ju tyg bra eftersom den gör att virket andas.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej, tack för svaren, nu har jag fixat 2 nya brädor eller rättare sagt, reglar...

 

Nu tänkte jag klä dom oxå, har nån nå tips på lämpligt tyg ?

reglarna är 212 cm långa så tyget bör ha en sida som är minst 220 cm för att slippa skarva.

 

Mvh Gren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill poängtera att jag är osäker på vilket material du bör använda, men jag är lite tveksam om att det är just tyg som du bör ha. Jag tror att det slits ut på nolltid. Undrar om inte en bit heltäckningsmatta av hög extra kvalitet är att föredra. Alltså en matta av sådan kvalitet som är avsedd för offentliga miljöer som t.ex. på hotell. På dessa mattor vet jag att fibrerna är konstruerade på ett litet annat sätt än på billiga mattor (men fråga mig inte om hur!) och det gör att de är tåliga som tusan. Jag har själv en sådan matta i mitt hem som kostar ca. 800 kr/m2 och den är vansinnigt slitstarkt! Du kan säkert få någon spillbit helt gratis i den kvaliteten från någon mattläggare om du frågar lite vänligt.

 

Nästa grej är att du måste montera dit mattorna på ett sätt som inte repar båten. Du får nog limma med ett lim som tål vatten helt enkelt. Mattläggaren vet nog vilket lim som är lämpligt.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack igen, ska kolla det med en mattläggare.

 

Tack för svaren 20.gif\

 

Mvh Gren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har nyss byggt just en sådan till ankan och med teleskopdragstång, inte behövs något tyg båten ligger bra direkt på trät köpte till min två 4 meters tryckimpregnerade kostade 280:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...