Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tomasheiman

Beväxningsskydda drevet

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar om man kan skydda drevet på något sätt mot Havstulpaner ets Det är ju bara fint första året annars. Det kommer väl att se ut som ett korallrev efter sommaren om man inte gör något. Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvara det i garaget hela sommaren så växer det garanterat inga havstulpanaer på det. En annan och kanske bättre ide att är att köpa någon av de speciella färger som finns just för att skydda drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

International har en speciell färg för drev så att man slipper få beväxtning, gå till en båtfärghandel bara. OBS! Glöm inte ta med rullatorn, då du skall till och betala=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag bäst erfarenhet av VC17 propp/drev färg men var noga med underarbetet om du vill behålla färgen hela sommaren. med andra ord du bör montera av drevet/en för att komma åt ordentligt. Lycka till !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats melin

Hempel har nåt dom kallar för Mille Drev. Har själv tänkt använda detta efter att ha grundat mitt (nu, efter många timmars slit) metallrena 100 drev med Hempel's AluSafe. M@s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

importera färg. i italien har dom fina färger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men gedda då. Vilken miljöbov du är :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det värsta en seriös sjöman kan använda är HEMPEL MILLE, för h-e spraya inte denna färg på Ditt drev!!!! Du kommer att få en odling som gör Dig förtvivlad, förutom obalans så växer det blåmusslor i kylvatten intaget.

Varning! 

säger Skogis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hoppas att han läser detta.....han har inte varit inloggad på 9 månader och skrev inlägget för 3 år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skogis.

Befinner du dig på Västkusten eller Ostkusten?

Hade det på mitt förra drev i Stockholmsskärgård och tyckte väl att det fungerade hyffsat.  (= bättre än innan jag målade drevet).

Har nu bytt till ett nytt (begagnat) drev och står för samma frågeställning i år?

Måla eller inte och om jag ska måla med vad?

 

MVH

Göran Nilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade mitt drev för ett par år sedan. Grundade med Interprotect epoxigrund och målade sedan med vit Trilux bottenfärg. Fungerar kanon, växer knappt något på det trots att båten ibland inte används på långa perioder. Båten ligger på västkusten. Trilux är en västkustfärg med någon slags kopparförening i. Ingen ren metallisk koppar dock, och rekommmenderas därför till aluminium förutsatt att man grundar med 5 lager epoxi. Det ska också finnas en Trilux sprayfärg för drev men den har jag inte provat, jag kör med båtbottenfärg och pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...