Gå till innehåll
måndag 02 mars 2026
Flipperskeppare

Koppla huvudbrytaren på minus/jord

Rekommendera Poster

Jag överväger att byta ut mina två huvudbrytare av nyckelmodell (som sitter monterade på batteriboxen i ett av stuvfacken) mot en brytare med ett vred (som skulle monteras så att man inte behöver öppna en lucka). Denna brytare har en ingång och två utgångar och vredet kan ställas i lägena Båda av, Enbart batteri 1 på, Enbart batteri 2 på,  Båda på.

Kruxet är att jag har skiljerelä, vilket skulle sättas ur spel ifall jag monterade denna brytare på plussidan. Min idé är därför att flytta brytaren så att den istället bryter minus/jord. Någon annan som gjort denna eller  någon annan lösning? Finns det någon nackdel med att bryta jorden istället för plus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Liknande fråga finns på en tidigare tråd.
Av gammal hävd hade man brutit plus för man anser att motorn och chassit och proppellern är jordade via vattnet.

På bilar bryter man, skruvar loss, minuskontakten på batteriet. Av det skälet att om man kommer åt något med skiftnyckeln så blir det ingen kortis.

Rent generellt kan du sätta den på minus som du skrev. Men jag skulle kolla hur dina ev offeranoder sitter och var och varför.
Jag menar att på en bil har chassit en returledningsfunktion, man spar in en kabel. På båt har du dubbla ledningar men jordar ändå chassit och har anoder för att förhindra korrosion på axeln och proppen.
Motorblocket och vxllådan behöver alltså inte jordas som på en bil. Bara generatorns chassi får kontakt med alla releär och batteriernas minus.
Blev du klokare av detta?
Hör av dig igen annars.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är faktiskt en listig lösning för att göra båten strömlös när man har skiljerelä installerat. Du använder bara en av ingångarna på brytaren förstås.

Som vanligt: se till att ev laddning via solcell och ev länspump är kopplad utanför brytaren så de kan ge laddning (solcellen) respektive få ström (länspump) även när du brutit allt annat.

Har grubblat lite men ser inte att en brytare av batteriminus ska ändra något vad gäller offeranoder och annat.

Förutsatt att du bara bryter bort den gemensamma minuskabeln för båda batterierna. Rör inget på motorns jordning i övrigt.

Senast ändrad av Anders_St | 21 juli 2007 | 14:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första tanke var att använda den dubbla brytaren för att kunna bryta antingen det ena, det andra eller båda batterierna, men givetvis skulle jag kunna ha en enkel brytare som bryter alla. Saken var den att jag inhandlat en dubbel brytare, innan jag sen insåg att den inte skulle funka ihop med mitt skiljerelä (i själva verket är den ju tänkt att fungera som alternativ till ett sådant).

Problemet med den befintliga lösningen är att jag måste ner i ett stuvfack varje gång jag ska bryta ett batteri och av gammal vana brukar jag alltid bryta startbatteriet när motorn inte ska användas. Frågan blev dessutom akut när jag under vintern fick in vatten i batteriboxen, med följd att en av de nuvarande nyckelbrytarna rostade sönder. När jag då ändå måste fixa det hela så var tanken att samtidigt få till en smidigare lösning där jag bara vrider om ett vred, som dessutom är placerat på ett åtkomligt ställe.

En fråga, hur använder ni andra era huvudbrytare? Stänger ni av dem när ni går från båten, eller låter ni de alltid vara på? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bryter all el när jag lämnar båten för ett par dagar och har tömt kylen som går på el. Känns lugnast så. När man är i båten är elen på hela tiden.

Se till att du inte bryter bort batterierna när motorn går. Då sticker utspänningen från generatorn iväg och skjuter likriktaren och skadar ev ansluten elektronik och lampor. Sätt brytaren lite skyddat barnsäkert. Och instruera besättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att bryta minus ledningen från batterierna. Så var det kopplat i min Nord 80. Det var inga som helst problem under de 25 år jag hade den. Om man har en automatisk länspump el dyl drar man en seperat minus direkt från batteribanken men ser till att det inte blir någon bakväg till motorgods. Jag skall installera ett seperat startbatteri och skiljerelä i min nuvarande båt och kommer att flytta brytaren till minus.

När det gäller huvudbrytare finns det mycket skräp. När jag kom ner till båten i förrgår upptäckte jag att jag hade glömt att slå av huvudbrytaren, men strömlöst. trodde att kylen varit påslagen och laddat ur batterierna, men nej batterierna var ok, full spänning före brytaren och noll efter. Brytaren hade lagt av. Tur att det inte hände när motorn var igång, då hade generatorn troligen pajat. Dags att byta brytare till en bättre sort. Problemet med de flesta brytare av nyckelmodell är att kontaktytorna ligger i linje och en rak plåtbit trycks mot kontaktytorna när man vrider in nyckeln. det betyder att det inte blir någon gnidning mellan ytorna som kan rensa bort oxidbildning. Sen finns varianten där kontaktytorna står i vinkel mot varandra och plåtbiten som skall göra kontakt har motsvarande vinkel och lite fjädrande, då blir det en gnidning varje gång den slås på.

Skillnaden ser man på anslutningarna. Om dom pekar i vinkel så är den med kontaktytor i vinkel. Tyvärr är den inte så vanlig. Hella har en i metall, som är skitdyr. Sen hittade jag en billigare hos Mekonomen som jag köpte och monterade idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...