Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
jocke888

Motorn dör när jag lägger i växel och gasar

Rekommendera Poster

Jag har en gammal 80-tals Johnson på 70 hästar, som går bra när den väl blivit varm och dragit igång. Men jag upplever alltid samma strul när jag skall lämna kajen. Jag lägger i växel och gasar, men då dör motorn. Då får jag starta den igen och går igenom samma procedur ett par gånger innan jag kommer iväg. Inte så roligt när kajen är fullbefolkad :-/. Detta gäller även om jag låtit motorn stå på tomgång en stund för att bli varm. Störst chans att komma iväg är att putta ut båten och sedan lägger i framåtväxeln och så ger full gas. Men det är såklart inte särskilt populärt inne i gästhamnen.

Jag vill naturligtvis kunna backa ut på lågt varv för att sedan lugnt lägga i framväxeln och lugnt gasa iväg i låg hastighet.

 

Vad kan vara för fel på min motor? Vore tacksam för all hjälp jag kan få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma fel på min Mercury. Gör ren förgasare och byt packningar för dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för hjälpen. Jag vet att förra ägaren gjorde rent förgasaren under vintern, men han bytte inga packningar. Jag testar att göra det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går antagligen för snålt på lågfarten öppna blandskruvarna knappt ett halvt varv på varje förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha 40Hk-95 som beter sig precis på samma sätt.

Efter kallstart så dör motorn om jag försöker accelerera upp den.

Måste ligga och köra på lägsta fart i ca 3min innan motorn helt plötsligt tillåter att köra upp den i planing, sen fungerar den helt perfekt.

Ny bränslepump hjälpte inte.

På Yamaha center sa de att felet är vanligt och beror på att man ej dränerat flottörhuset i förgasaren på bensin innan vintern.

Det bildas en hinna av besinen som sätter igen munstycken i förgasaren.

Fick rådet att plocka ner och rengöra förgasarna med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nr 7, men verkar vara fast munstycke på dina förgasare. Kan kanske hjälpa att plocka ner dom och grundligt rengöra och blåsa med tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft nere båda förgasarna och rengjort dom i början av säsongen... skruvade ur och tog loss allt som gick att ta bort.

rengjorde allt och satte tillbaka (skruvade allt i botten).

tänkte att det kunde vara så att dom inte satt helt iskruvade från början och att jag kanske ändrat på någon inställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provkört min nya båt idag med en Evinrue 75, 1981, den startade och gick bra i tunna, men med motstånd i vattnet värkar det som den inte får tillräckligt med bränlse, den dör även när jag drar ner handgasen.

En fd tävlingsåkare som en kompis känner sade att det kanske kunde vara topplockspackningen, att motorn kunde bete sig så om den är dårlig.

Motorn har stått i 10 år så det är ju inte omöjligt att den har torkat.

Den gick i alla fall som ett skott när den gick bra men det var inte så länge.

 

Kan någon tipsa om en bra verkstad med humana priser i S-holm?

Hälst en som delar med sig av sin erfarenhet och som säljer delarna som jag behöver. Jag beställde renoveringsdelar till min vattenpump från ishopmarine men jag hinner inte det nu igen.

Vet förresten inte om det blir billigare än att handla här i S-holm.

Jag betalade dock nästan 500.- för en impeller och jag vet inte om det är normalt eller inte. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...