Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

ivar1969

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ivar1969

  • Placering
    Fänrik
  1. Det lustiga är dock att längden tycks ha ändrats under dom två år båten har varit oanvänd.....
  2. Har någon av er erfarit att era gas och växel vajrar har sträckts över tid? Efter att motorn har varit avmonterad från båten i 2 år så tycks vajrarna ha blivit längre helt av sig själv, jag förstår naturligtvis inte hur det kan gå till, men när jag nu återmonterar motorn så är dom 2 cm för långa. Jag har lyckat justera dom så dom passar men då har gasreglaget istället blivit trögt. Är det någon som har erfarit samma sak?
  3. Hej Vad får man räkna med i arbetskostnad för nerslipning och lackering av en Joker 16? //Ivar
  4. Går i köptankar på en Vator 15 DL/GL och behöver veta torrvikten på denna båt. Finns det någon som kan kolla på skylten på sin båt eller någon kanske vet redan. Frågan grundar sig i maxvikten på min båtvagn. Jag har en 07 Tohatsu 50hp som jag skall sätta på den, någon fundering på toppfart?!? //Ivar
  5. Jag har bytt motor från en gammal Evinrude till en ny Tohatsu med lång rigg. Därför håller jag på att höja akterspegeln och kan då kanske använda styrröret på Tohatsu'n. Min fråga är då; passar den gamla styrvajern genom styrröret till anslutningen på styrleden (den böjda stången), kan man skruva på en sådan ring som man skall ha istället för kulanslutningen? Eller måste jag byta hela kabeln, passar den isåfall på min gamla växel eller blir det helt ny styrning? Min kabel är lite för lång så längdmessigt borde det funka. Senast ändrad av ivar1969 | 30 maj 2008 | 20:44
  6. Tack för svaret. Jag hoppas det finns ett något lättare sätt, som t.ex. någon som vet hur många storlekar på hus dom hadde på den tiden, det kanske inte var så många och då kan man utesluta vissa motorstorlekar. Jag skall lägga ut en tamp till Evinrude i USA och se om dom har någon gammal räv där som vet. Kom med inlägg om ni vet mer om detta.
  7. ivar1969

    Växelhus

    Jag har en Evinrude 75hp 1981 med skuren kolv i övre cylinder, nu tänkte jag sälja motorn i delar och behöver hjälp att ta reda på vilka modeller som växelhuset passar till, någon som vet eller kan tipsa om bra sätt att ta reda på?
  8. Vad är skillnaden på dessa 2 båtar, dom ser ganska lika ut på bild. Någon som vet vad dom väger, och om dom skall ha kort eller lång rigg?
  9. Måste bara komplettera denna roliga och gamla tråd. När jag var i mellersta tonåren hittade vi en glasfiberplatta som vi bultade fast i våran trasiga Stiga Snowracer, den drog vi efter min 9 plastbalja med 8hkr, både båt och släde planade. Det gick även bra att dra ekkipaget efter familjens snipa i 7 knop, fick man nosen under vatten blev man ubåt. Vattenskidor åkte vi dock efter polarns 10 med 35hkr, tror nog inte alla pollarna var hemma men det gick bra ändå. Senare blev det dock klubb och 300hkr V8 på en Gilbert 21 och en styrpulpetare med 90hkr för hopp och trix och bogsering när V8an varit för törstig (hade ingen tankmätare). Vi drog 10 manna pyramid efter Gilberten men den hade fel propp så den orkade inte dra upp oss alla från vattnet, utan det blev sittande bryggstart, ganska häftigt att se 10 åkare bredsides på en flytbrygga, sedan släppte vi skidorna och klättrade på varandra. Nu har jag äntligen köpt en egen sportbåt så nu skall även ungarna lära åka skidor. and30ers om du ser detta, har du någon erfarenhet av dom nya bredare skidorna, tänkte kanske köpa en sådan för slö nöjesåkning. Eller någon annan som provat dessa carving skidor för vatten?
  10. Hade liknande symptom på min Evinrude 75, det visade sig vara en strypning i bränsletillförseln, skaffa ett genomskinligt bränslefilter och montera på slangen strax före förgasaren, om det är tomt när motorn stryps så har du stopp nånstans.
  11. Om du har el-choke skall du bara trycka lätt på nyckeln när du startar motorn, håll inte in nyckeln länge då dränker du motorn, kolla med locket av jur choken påvärkas av dina startförsök. Det är heller inte rekomenderat att låta startmotorn gå mer än 20 - 30 sek (enl. man.) den blir lätt varm och det kan skada lindningarna inuti, låt startmotorn svalna lite om motorn inte startar på en gång så slipper du dyra reparationer. Senast ändrad av ivar1969 | 06 augusti 2007 | 21:25
  12. Tänkte nog att det var dom du menade i ett annat av mina inlägg. Någon eller några borde ju ha köpt från dom och kanske ser detta. Då kanske dom har en kommentar eller två, positiva hälst
  13. Jag köpte manual till min Evinrude 75hp från 1981 på Amazon.com, kostade 250:- ink frakt. Tändstiften borde inte ta skada av nersurning men om den startade bättre innan så försök slipa lite på anoderna och kolla gnistan mot blocket. Senast ändrad av ivar1969 | 06 augusti 2007 | 20:46
  14. Jag kan bege mig in på samma problem, jag saknar c:a 6cm för att få dit en lång rigg på min båt. Dock tycker jag att era lösningar ser lite rangliga ut, håller det värkligen för en nära 100 kilo 50hp motor eller måste man till å plasta en j..la massa? Andra som vet och kan??? Senast ändrad av ivar1969 | 06 augusti 2007 | 21:16
  15. Närmar sig motorköp nu, har hittat denna denna annons på blocket men jag får ingen kontakt med företaget företaget på telefon. Man vill ju handla av en pålitlig handlare men priset är också avgörande, har skickat ett mail till dom idag så jag hoppas på svar, positivt eller negativt, måste ju veta så jag inte loosar en massa tuesenlappar. Någon annan som har erfarenhet av Powerbrands.se?!?! Senast ändrad av ivar1969 | 06 augusti 2007 | 20:17
×
×
  • Skapa nytt...