Gå till innehåll
tisdag 21 maj 2024
Robing

Problem med Johnson 35 HK

Rekommendera Poster

Tjenare.

 

Har en Johnson 35 hästars motor på min båt. Skulle ut idag med båten. Hinner iväg i 5 min ungefär. Då går allt fint. Sen stannar jag till och stänger av motorn för att grejja med några saker. Startar sedan igång båten igen, och nu vill den inte driva framåt. Backa går utmärkt, men att få den till att gå framåt är omöjligt, ju mer man för spaken framåt ju mer gasar den till, utan att driva framåt. Misstänker att den kuggar över när den ska från back alt friläge till drivning framåt. Jag hoppas ni förstår problemet.

 

Någon som har en aning om vad detta kan vara och vad det kan kosta då den ska in på en koll i nästa vecka?

 

Mvh

 

Senast ändrad av Robing | 29 juni 2007 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I en annan tråd hade någon problem med att propellern inte snurrade när växeln lades i. Läs igenom vad folk svarade så kanske du får några tips. Där har jag också beskrivit hur växlarna fungerar på en utombordare. Kolla här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=167257

 

Mvh

/Fred

 

 

Senast ändrad av Flintstone | 29 juni 2007 | 23:14

 

Senast ändrad av Flintstone | 29 juni 2007 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst den tråden du länkade till, men eftersom jag inte är alls kunning på det här med båtmotorer så är det ganska svårt att ta sig till det som står. Läste något om att om man fick i växel och proppelern rörde på sig m.m. Men problemet med min motor är ju att när jag för reglaget framåt så hoppar ingen växel i utan det bara gasar till och proppelern snurrar precis som den vore i friläget. Men om man själv är där nere vid motorn med fingrarna och petar till den i rätt läge så går den framåt, men då får man ju istället inte i friläget utan att peta tillbaka den. Jag hoppas du förstår vad jag menar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att ditt svar hjälpte och att mitt svar ger något mer, så kan jag säga dig att motorn är avstängd när man justerar den grejjen jag skrev om tidigare.

 

Så flintstone har du någon aning om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har problem med reglaget. Om jag tolkat dig rätt så har du ett reglage med bara en spak. Dessa fungerar så att när spaken flyttas från neutralläge går först växeln i. När spaken sedan flyttas mer så ger reglaget gas. Gamla reglage hade två spakar, en för växel och en för gas. Båda typerna har två vajrar, en för gas och en för växel.

Mitt råd till dig blir att koppla loss växelvajern vid motorn. När vajern är lös testar du att lägga i växeln vid reglaget och kollar vad som händer i motoränden. Vajern ska röra sig en bra bit, kanske mellan 5 till 10 cm. Om den gör det när den sitter lös så testar du att manuellt göra det vajern ska göra vid motorn, alltså lägga i växeln. Ta tag i den arm som växelvajern satt fast i och flytta den åt något håll. Testa först med motorn avstängd och sedan med motorn igång, på tomgång och med någon vid ratten! (Eller när du är förtöjd vid bryggan.) På detta sätt kan du avgöra om felet sitter i motorn eller i reglaget.

 

Återkom när du testat!

 

Mvh

/Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har vajern till växelföraren gått av eller så har den hoppat ur på något sett inne i reglaget.. det senaste hände mig på min förra motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är som sagt inte så kunning men ska ut och kolla det du skrev om.

 

Men precis som du skrev så har jag bara ett reglage med bara EN spak.

 

Innan när båten jag bra, så behövde man bara föra reglaget lite sakta framåt, då hörde man att växlen hoppade i och sen var det bara att ge sig av. Men nu händer ingenting, den bara gasar till, jag får inte i någon växel. Men som sagt jag ska ut och kolla det här i dag.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad felet kan vara. Så pga detta, så står nu båten på bil och marin här i Växjö sedan i Måndags den 2a Juli. Hoppas på att få tillbaka den i slutet av kommande vecka iaf, återkommer då med vad felet var och hur mycket kalaset gick på.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har domen kommit från verkstan, hela växelhuset med allt där till är enligt dem uppslitet. Kostnad för detta kalas att laga skulle gå på i runda slängar 9000 :- .

 

Enligt förra ägaren skulle båtens motor vara i fint skick, service gjord, och väl genomgången. Men tji fick jag.

 

Nu undrar jag bara om det är någon här som har någon ide om hur jag ska göra? Försöka hitta en reservdelsmotor, fixa problemet själv? Svårt?

Få tag på en bättre begagnad motor som förhoppningsvis håller något år?

 

Ja kom med era förslag nu. För att lägga ut nästan 10k på en motor som snart är 30 år, tycker inte jag är värt iaf.

 

Senast ändrad av Robing | 18 juli 2007 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på blocket efter begagnat växelhus, brukar kosta nån tusing.

Tänk på att Johnson och Evinrude var samma sak i många herrans år så troligen passar ett växelhus från Evinrude på din också. Ett annat tips är att angränsande (neråt och el uppåt) modell kan ha samma växelhus som till din 35 hk, t ex 30 och el 40 hk kan ha samma.

Har du lång rigg på din Johnson 35 skall du ha ett växelhus för lång rigg.

 

Här har du ett beg växelhus till Johnson 35:

 

http://www.blocket.se/vi/12606330.htm?ca=7_s

 

(Växelhus, Johnson 35hk -82)

 

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Bosse. Jag har kort rigg. Har aldrig mekat båtmotor, är det svårt att byta ut växelhuset?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Om du är nåtsånär händig så är det inte svårt.

I princip skruvar man bort skruvarna för växelhuset och delar på växelförarstången och då kan du sänka ner hela växelhuset från riggen.

Drivaxeln har s k splines i övre änden som går in i motorn. Om allt är som det ska så är den infettad och skall följa med ner när man sänker ner växelhuset. Skulle den däremot ha rostat fast så ligger man sämre till...

Om man får tag i ett begagnat växelhus som passar (i ditt fall för kort rigglängd) så är det klokt att samtidigt byta impellern (vattenpumpens gummiskovelhjul) för den bör bytas kanske var 2-3-4-5 år nåt sånt (lite beroende på hur mycket man använder motorn och typ av vatten - t ex älv som ofta har lite mer sandpartiklar osv sliter hårdare). Nya gummitätningar i ändarna av vattenpumpens rör är klokt vatt fixa också när man ändå håller på.

Byte till ny växelhusolja (och ny tätningsbricka under påfyllningsskruven) får man göra också när man ändå håller på. Sen får man hoppas att det nygamla växelhuset håller tätt vid tätningen runt propelleraxeln (packboxen), sånt går alltiod att fixa men ju längre tiden går desto närmare kommer man ett byte av den tätningen.

 

Med hjälp av sprängskisser (Part lists) som finns på internet bör det inte vara nåt problem att byta växelhus själv inkl ny impeller.

Kolla på Ishopmarine för sprängskisser på din motor:

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&pCode=A0000022&path=BMC~A0000022&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

 

Kolla om det här växelhuset kan passa (kan vara åt fel håll i storlek så att säga dvs för stort, bara för 40 hk och uppåt):

 

http://www.blocket.se/vi/12571977.htm?ca=7_s

Tyvärr tror jag du måste ha ett växelhus för just Johnson/Evinrude 35 hk (25, 40, 50 hk växelhus ser annorlunda ut när man kollar på sprängskisserna, möjligtvis kan 30 hk växelhus vara lika). 

 

 

I värsta fall får du köpa en beg Johnson/Evinrude 35 hk el motsvarande av annat fabrikat, exempel:

 

 

http://www.blocket.se/vi/12168743.htm?ca=7_s

(oklart om kort el lång rigg)

http://www.blocket.se/vi/12384584.htm?ca=7_s

(kort rigg)

http://www.blocket.se/vi/12176518.htm?ca=7_s

(oklart om kort el lång rigg)

 

Du kan ju även kolla om t ex Marinhallen http://www.marinhallen.se

har nåt växelhus.

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 18 juli 2007 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...