Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
strole

Ammatören fiskar !

Rekommendera Poster

Jag och dottern snart 4 år var ut och ficka aborre i går kväll. Hon fick en liten aborre som vi slängde i då den var för liten för att ta upp och strax där på då vi rundade norrsidan på rattholmen i siljan högg den jag trodde först att det var botten napp men märkte snart att det var nått annat än botten napp eller aborre. Gäddan boxerade hela catalinan då jag stängde av snurran men tillslut fick jag den in till båten och fick gå ner på badbryggan och ta upp den med bara handen då dottern inte lyckades med att hitta hoven då hon inte ens vet exakt vad en hov är för nått så är det inte så lätt. Detta är väl inget att skryta med men för mig var det min livs första gädda då jag är novis på fiske men jag jobbar på det ! 2,5 Kg vägde pjäsen ! och det blev en fin middag i dag och ett fint barndoms minne till dottern. Vi sov dessutom gått i båten i natt fast inne i hamnen då vi fick åka i land med fisken till kylskåp.

 

Jag håller på att lära mig mera om fiske är det nån som kan rekomendera nån bra bok. Jag vet ju knappt vad jag fått på kroken om det är nått annat än gädda eller aborre. Men en bra start på sesongen 2,5 kg är det då och min första gädda ! Då man snart blir 33 år ! Då är man stor fiskare !

 

Ta upp gädda med handen har jag sett min kompis göra som lärt mig ett och annat förra året då jag som smått började lära mig lite om fiske

post-9015-1394235125,9588_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Man måste ju börja nån stans!

Men passa dig, man fastnar fort och snart blir det en livsstil!

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag förstå. Det blir till och försöka fiska så mycket jag kan i fortsättningen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, nu är du fast! 14.gif\

 

Men försök få lite aborre istället, den smakar ju betydigt bättre än gädda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja aborre är gott det men gädda var inte så dumt det häller. Jag tilllagade den i ungnen enligt recept i icas rutiga kokbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäddan har oförskämt dåligt ryckt som matfisk i Sverige.

Visserligen har den mycket ben, men rätt tillagad är den riktigt god... I Frankrike räknas gädda som delikatess!

Men visst är det även gott med abborre, gös, öringfiskar, röding, harr mfl.

 

Apropå att få fel fisk!

Jag och min far var och fiskade ädelfisk (öring, regnbåge, bäckröding) i en put-and-take sjö (Örsjön, ligger mellan Norrtälje och Uppsala)... där vi rodde drag.

Efter en stunds rodd, trodde fars-gubben att han fått bottennapp, så vi lade i backen och började ro tillbaks... snart märkte vi att bottennappet började flytta och rotera vår lilla roddbåt. Efter en lång fight (ha i beaktning att detta skedde med UL-spö, 0,20-nylonlina och utan taffs) landades slutligen en gädda på 12,9kg.

http://www.orsjonsfiske.se/arkiv/Varpremiar htm.htm

 

/Niklas

 

Senast ändrad av Scrat | 29 juni 2007 | 14:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en bra början,, Denna fick jag för nån vecksa sedan.. 7,2kg

post-19613-1394235137,7872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny börjare är det för väl att man slapp få en sådan ! Det räckte med 2.5 kg Första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Grattis till fångsten och det nya intresset! Du, och dottern, kommer få många fina stunder bakom spöt framöver!

 

Du efterlyste en bra bok. Mitt tips är en bok som kan tyckas vara lite barnslig men den är faktiskt en mycket bra bok om man vill lära sig grunderna. Dessutom blir den perfekt läsning tillsammans med din lilla dotter! Boken heter Barnens egen fiskebok, skriven av Bernt Sundsten och Jan Jäger och är utgiven av Icas bokförlag.

Den är lättsamt skriven och rikt illustrerad men ändå mycket informativ. Dessutom kostar den bara ett par hundringar.

 

För mer avancerad läsning finns hyllmeter efter hyllmeter så det är bara att kolla på nätet eller i bokhandeln!

 

Skitfiske på er! (Vilket man alltid önskar fiskarkompisar...aldrig god fiskelycka!) ;)

 

Mvh

/Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


 Var ute igår och fiskade bara 2 abborrar och ett jätte monster trodde först det botten napp började backa båten , verkade släppa men gick jätte tungt att veva in, sen såg jag något stort börja slöt simma bredvid båten roppade ut dottern vi båda stod och tittade på en gädda jätte slö som sakta simmade fram och tillbaka berdvid båten med draget i munnen gäddan var på över 1 meter, som tur lossade draget och den simmade sen mycket sakta iväg, ett sånt monster är inget man vill ha in i båten.

 

Förra året hände det vid några tillfällen när det var som varmast att jättegäddor slött simmade upp bredvid båten och sakta simmade med någon minut, märkilgt beteende men igår hände det igen.    En teori är att luftbubblorna som bildas under en bugglig flatbottnad båt med och glänser som kvicksilver om man dyker under och tittar lockar till sig dessa monster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du vill ha in den i båten!! Väga och ta kort samt mäta för att sen se den snyggt återgå till havet.. Det är en sportfiskares dröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle få slänga upp den på soldäck och klabba ner in i båten på balkongmattan är nog ingen bra ide och i akterbrunnen är göddor inget roliga rätt var det är så hugger de till och klipper tex soppa ledningen eller kabelhärvan. Sen var jag inte ensam ute utan nyfiken dotter och farmor var med.

 

Nä heller får det nappa abborar då åker de upp även om de ibland är lite stora de också, klart godaste fisken i vår insjö.

 

post-15930-1394235139,5019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en gädda på över 1m... då tar man kort och vikt, sedan skickar man in det till sportfiskarna.se(?) så hamnar man i storfiskeregistret och man brukar dessutom få någon form av premie (en storfiskare nål och en vobbler tex!).

Bara för att man tar upp och måttar gäddan, behöver man inte ha ihjäl den... hantera gäddan varsamt och släpp tillbaks den till sitt habitat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska ha med kameran nästa gång men min båt är inte lätt att ta upp fisk i utan att klabba ner invändigt och nog känner man sig lite rädd när fiskarna blir förstora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min mening. Rädslan får du nog arbeta bort eller fiska efter annat än gädda. Meta Abborre tex. Ett tips med att ta upp gäddan är att använda en lip grip , mycket enkelt . eller använd handske och ta grepp in i gällarna men va försiktig det går tunna blod ådror där som inte får gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Jag har sett hur en större gädda något över meter som skulle ha varit avlivad högg en träsko mitt i tu för en unge som petade på den med skon, detta gav respekt. 

 

Väljer ändå att helst slippa gäddor dels klabbar de ned båten och sen är abborar godare, krokade av en gädda senast igår fick upp den när den var trött på badsteget och försiktigt tog tången och lossade draget sen fick den åka tillbaka i pluret 4 abborrar räckte gott till kvällsmaten.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idiot sent att svara men skulle bara kolla tillbaka i forumet och se vad den där gäddan vägde i sommras 2,5 kg var det visst.

I dag fick jag min första Lax på spöt ! 1.6 kg vägde denna. Siljan är nu full med lax sedan en fiske odling innehållande 485 000 Laxar mellan 1-3 kg rymmt ! Bara fiskodlaren vet hur många exakt som rymmt av de 485 000 Laxarna. Detta skedde i December förra året men det är nu först jag kommit i gong med fisket.

 

Det där med träskon var inte dåligt hur gick det med barnets fot då han dra ur foten misstänker jag ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Gäddan jag visade upp här i sommras var min största fisk jag fått 2,5 kg

Nu har jag fått en lax som slår mitt rekord 2,6 kg vägde den. Det tar sig ! \Wink\

 

Men att fiska i siljan just nu är väll som att fiska i ett akvarium \Laughing\

 

 

MVH

post-9015-1394235406,2991_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Wink\ Det är gått med LAX !

Dessa stora Laxar kommer dö i mitten av sommaren (enligt sakkunniga) de är alldeles tomma i magen och är vana att bli matade med Pellets så de håller på att svälta i hjäl tyver. De mindre Laxarna kan dock lära sig och jaga effter föra och då det är många ton lax det är frågan om så kan man undra hur siljans ekosystem pallar med detta ?

 

Senast ändrad av strole | 29 mars 2008 | 12:08

post-9015-1394235406,3573_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att förta nöjet.. ;) Men det är en regnbåge du håller i, inte en lax. Fin firre ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det måsste väll ändå vara nån slags lax fisk fast det kallas regnbåge ?

Köttet är alldeles läckert rödrosa ! Jamm Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från svenskfisk.se:

 

Regnbågen är en medlem av laxfiskfamiljen som spridits över stora delar av jorden från den amerikanska västkusten. Lättaste kännetecknet är det breda rödvioletta bandet längs sidorna. De svarta prickarna återfinns på sidor, rygg- och stjärtfena. Regnbågen kan väga upp till 15 kg och bli 80 cm lång. Vanligast ligger vikten på vild regnbåge under 1 kg medan odlad väger mer, men sällan över 5 kg.

Arten inplanterades i Sverige på 1890-talet. All regnbågslax som finns i svenska vatten är odlad. Den odlas i hela landet, både i söt- och saltvatten och är lättodlad med små krav på temperatur och vatten. Regnbågen har fått många olika namn i handeln. Felaktigt kallas den ibland ”forell” då den på tyska heter ”regenbogenforelle”.

I Sverige finns den i vilt tillstånd endast när den planterats ut för sportfiskeändamål. Smaken är ganska lik laxens och färgen på fiskköttet kan variera från ljusbrunt till rosa, rött eller nästan vitt. Regnbågen leker i vilt tillstånd på våren men vilda bestånd har endast i undantagsfall lyckats reproducera sig i svenska vatten.

Regnbågen är av hög kvalitet året om och den som saluförs är odlad. Det finns KRAV-odlad svensk regnbåge. Regnbågen är omtyckt hos sportfiskarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara noga så är det en laxfisk, men det korrekta fullständiga namnet är dock regnbågsöring. Har för mig att den förr låg under familjen Salmo men inte nuförtiden. Kärt barn har många namn, det enda som är helt uppåtväggarna är när den benämns forell..... vilket den blir först efter du slängt den i stekpannan. Samma misstag görs ofta när det gäller bäcköringen som ibland kallas bäckforell.
Shit the same egentligen men för vanliga amatörfiskare (ditt ordval, inte mitt hehe) är den största märkbara skillnaden mellan regnbågen och en riktig lax eller öring att regnbågen för det allra mest inte har fullt utvecklade fenor, och då speciellt stjärtfenan. (Detta p.g.a att de som odlar regnbågen oftast har för mycket fisk i för små kassar, och litet utrymme ihop med kraftfoder för snabbare tillväxt får den effekten) Efter en längre tid som vild växer den till sig, men eftersom merparten regnbåge fångas inom relativt kort tid efter isättningen är fenorna mycket mindre, vilket direkt och märkbart ger till följd att regnbågen inte har samma möjligheter till speed och kraft i sina rusningar. Därmed förringar jag inte regnbågen som sportfisk då dom oftast ger en bra fight eftersom man använder bra mycket klenare grejor än man normalt sett har när man fiskar lax. Usch, det blev ett långt inlägg det där och som amatörfiskare kanske du inte ens är intresserad av detta :)

Personligen fiskar jag inte regnbåge alls nuförtiden, men det har att göra med att fiskenörd som man är söker jag lite större utmaningar. Ibland är detta av ondo, då jag förr kunde njuta på ett helt annat sätt än idag, av en gädda på 6-7 kg eller en abborre på 7-8hg eller varför inte en båge på 3kg att ta med hem att äta.  Nu känns dessa mer el mindre som olycksfall i arbetet i jakten på större, starkare individer.

Hursomhelst, skitfiske i fortsättningen önskar jag dig. Och har du ännu ej hittat rätt i bokhandeln så kan jag varmt rekommendera Stora boken om Sportfiske. Den behandlar många områden och metoder för nybörjare/intermediate och är dessutom på svenska, där de flesta riktigt bra böcker om mete är på engelska. Googla på titeln så bör du kunna hitta den. Författare okänd (Flera olika författare som skrivit om sitt specialområde)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för ditt mycket intresanta inlägg och ditt boktipps !

Jo nog kämpar gäddorna på ett mycket kraftfullare vis alltid ! Den gäddan jag fick här ovan i början på tråden boxerade ju hela catalinan ! Bild på båten här i rutan till vänster

BIO POWER !

inte illa det du ! Om nåra veckor drar fisket i gång i gen då båten åter rullas i sjön Glad



Senast ändrad av strole | 08 maj 2008 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...