skipper287 0 Postad 28 Juni , 2007 Har en Bosch Dynastart till min VP10 vars generator del gett upp. Vilka av dom 3 st 2,5 mm och 1 st 16 mm kablar kan jag lämmna okopplade från reläet Vänligen svara med kablarnas färg eller läge på dynastarten. Tackar på förhand Senast ändrad av skipper287 | 28 juni 2007 | 21:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 28 Juni , 2007 Hur menar du? Har du tänkt använda den enbart som startmotor? I så fall kan du ta bort D plus (2,5 mm, troligtvis röd). Men varför ska du göra det? Har du en extra generator för laddning? MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skipper287 0 Postad 29 Juni , 2007 Tack för svaret Magnus.Ja, jag tänkte bara använda den som startmotor och tänkte att jag skulle ta bort onödiga kablar. Enligt expertisen på orten (Åland) så är generator delen inte reparerbar (möjligen lättja).Skulle gärna montera en skild generator men det är väldigt trångt.Borde klara startströmmen med laddning som solpanelen ger, inte sant ?Mvh Reino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 29 Juni , 2007 Den här firman kan garanterat laga din dynastart!http://www.frejbildelar.com/2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skipper287 0 Postad 30 Juni , 2007 Tack för tipset, men tillsvidare klarar jag mej bra med solpanelen.Får fundera på fortsättningen, möjligen installerar jag en separat generator eftersom dynastarten ändå ger minimalt med laddning.Mvh Reino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Juni , 2007 Hej Skipper 287!Det är nåt som inte stämmer. Dynastarten har samma lindningar för både som generator och som startmotor. Så om du kan köra den som startmotor så laddar den åsså.Felet är troligtvis i regulatorn. Kolla att chassit på den är jordat. Kolla alla ledningar att det är bra kontakt överallt. Kolla jordningarna mot generatorn. Låt det inte gå via motorblocket utan direkt från generatons chassi. Det sitter dessutom en liten skruv för jordningen i godset på generatorn. Kolla den åsså. Sedan så kan den ge upp emot 20 A och det räcker mer än väl för att ladda batteriet. Högre störm klarar nog inte de kemiska rektioner av ändå i batteriet och är inte nyttigt precis. Att generatorn ger så pass ändå beror på att man kan ha en massa förbrukare igång och ändå få ström över till laddningen. Sedan har du batteriets mottaglighet. Är det sulfaterad elle kortsluten mellan plattorna så kan du ha 12V när du mäter men det tar inte emot just någon ström resp laddar ur snabbt. Då hjälper det inte om du så krämar in 100 A. Kolla allstså alla kontakterna. Det finns en utmärkt hemsida hos en kompis som heter Stickan, kolla in schemat där. Här är adressen: http://www.forsmarin.se/albin/reskat/el/kopplschbosch.pdf Lycka till och hör av dig igen.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser