Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
ilonen68

is maskin 12 volt finns det för vettiga pengar

Rekommendera Poster

Hej kollat runt lite på små ismaskiner till båten. Jag är av uppfattningen att det finns för ca 1200 - 2500 men dom går på 220.

Inverter finns ju alltid så det går, men jag undrar om det är någon som vet vart det finns för 12 volt direkt som inte drar skjortan i ström.

Har letat på många ställen typ jula, biltema, elgiganten, classe, alla båtaffärer osv.

Tips motages tacksamt

Senast ändrad av ilonen68 | 26 juni 2007 | 17:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur du gör is så är det strömkrävande till tusan att frysa vatten till is. Gör isen hemma och förvara ihop med kolsyreis, som du kan köpa i småblock hos en snäll glassäljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett kompressorkylskåp med frysfack. Från varmt skåp i hemmahamnen till färdiga isbitar till whiskyn räcker en halvtimmes körning.

Fast då måste man ha plats för kylskåpsåbäket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

inte förstör du väl wiskyn med is

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om det är till wiskeyn så behövs ingen ismaskin..

annars verkar det kört så här långt.

kolsyreis erkar lite krångligt att lura till sig alt köpa på aga varje gång som jag vill åka båt

är det någon som har hittat på något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju isbitspåsar som man fyller med vatten och lägger i frysfacket i kylen. Har alltid fungerat kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kör som du sa i det första inlägget, en ismaskin för 1300 på jula och en billig inverter.

Det finns nog inga billiga ismaskiner för 12v

en frysväska 32L finns hos Erlandsons för 3800kr

men då får du göra isen i påsar eller nått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta *skäms* :-)

Men jag gillar faktiskt en isbit i whiskyn. Fast jag hört från fler håll att det inte anses som god stil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
http://www.waeco.se/(S(3j3onv55p0sgts55bqtuo4nm))/engine.wbf Då hittar du små frysboxar. Säkert snålare med ström än en ismaskin. Men is i Whiskyn, javisst på lite enklare sorter. Isen sänker ju temperaturen rejält och därmed även de olika smak-karaktärerna. Men en singelmaltare med is, är som att servera en 30 gradig öl...Men man behöver ju isen till så mycket annat. Tex en Frozen Margherita ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ta själva kyldelen från en skrotad elkylbox billigare varienten och gör en egen liten isbox med så lite isolering som möjligt mot själva diodkyldelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, har ett Peltier-element kapacitet nog att göra is?

De drar dessutom en h-vetes massa ström, vilket kanske inte gör något om man har motor med hyfsad generator och bara gör is medan man kör.

Innan  man gör en massa jobb i båten bör man nog pröva att det fungerar hemma i köket först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hade en gammal electrolux box den drog 48watt och trots sin volym blev den isfrostig i botten.  tanken är att du tar ett sån aggregat ev byter ut kylplåten vid dioden mot något som leder bättre än zinkgjute eller aluminium minns inte vilket det var, ta tex koppar bulta detta ihop med en iskublåda isolera väl, men ha bra ventilation vid el delarna.

då har du en enkel ismaskin som drar 48 watt eller 4 amps.

annars kan dun göra beduin varianten som jag lärde mig i öknen, vi kylde meloner isiga i solen bara låta dem ligga uppskurna avdunstningseffekten kylde bra i 50 graders värme.  Kolla någon gång hur beduinerna har gjort med sina vattenflaskor de har hängande på kamelerna, plastflaskor lindade med snören, blöt snörerna avdunstningseffekten kyler ner vattnet.

Jag kyler hela husbåten på samma sätt har ankarplats i värsta solen, när folk ska ut så några pottor vatten på soldäck och på hytt taket som får ligga där och avdunsta medans jag gör klart, eftersom allt är svetsat i aluminium kyls hela kabin och styrhytt mycket kraftigt och snabbt ner betydligt bättre än någon aircondition skulle kunna göra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oh f..n funkar det? skall prova riktigt bra tips i så fall.

bygget därimot känns som mina tummar mitt i handen inte skulle överleva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tydligen är min och beduinernas idee återuppfunnen.

Kylskåp av lerkrukor och sand.

Den här smarta idén för att förvara matvaror uppfanns redan 1995 av den nigerianske ingenjören Mohammed Bah Abba. Lerkrukekylen består av två olika stora lerkrukor, den ena placerad inuti den andra och med ett lager våt sand emellan. Efterhand som vattnet i sanden avdunstar dras värme från det innersta kärlet och kyler matvarorna. Lerkrukekylen är en av många bra idéer som visas på Cooper-Hewitt National Design Museum i New York under utställningen

källa:

http://www.smartstuff.se/pages/maj_07.asp

Ska det funka att kyla ner båten så är aluminium bättre värmeledare än plast.

Senast ändrad av nikitalord | 27 juni 2007 | 09:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...