Piffe 0 Postad 22 Juni , 2007 Har försökt att kolla hur mycket min mercury 80hk laddar men multimetern bara fladdrar,har försökt kollat på olika stälen på motorn men det är lika,vart ska man mäta laddningen? På den bifogade bilden så går det 2 gula kablar till något som jag trodde var regulator och at man skulle mäta efter den men jag kanske har fel? Någon som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Piffe 0 Postad 22 Juni , 2007 Bifogar en bild på va jag trodde var en regulator men är nu osäker på allt det här med laddningen Senast ändrad av Piffe | 22 juni 2007 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 23 Juni , 2007 Det som syns på bilden är med största säkerhet likriktaren. Om du vill mäta laddning så skall du stänga av alla strömförbrukare, koppla in instrumentet över batteriet och sedan läsa av direkt efter det att du startat. Kolla sedan vad som händer med spänningen under det att du kör en sväng. Stiger den så laddar motorn. Angående den fladdrande nålen så är detta normalt. Fladdrander bör försvinna om du mäter vid batteriet istället. Om motorn är lite äldre så är det nästan säkert så att det inte finns någon laddningregulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Juni , 2007 Du bör få 16-18 volt vid full laddning utan belastning mätt på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser