Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Esno

Kabin rib ? Alubåt ? annat?

Rekommendera Poster

Hej

Nybliven medlem.

Hoppas jag inte tar upp ett ämne som redqn är uttjatat. Jag har sökt på forumet men om jag missat någon tråd så peka mig gärna på den.

 

Lite bakgrund: Idag har vi en större motoryacht. det är ett skärgårdsliv där man har stugan och all bekvämligheter med sig. Man är så att säga alltid framme och byter egentligen bata utsikt. Behöver inte ha bråttom någonstans och de 8 knop vi marchar räcker gott. 

 

Nu har familjen blivit med en sommarstuga i yttre havsbandet. Ingen el, handpump för vatten, ingen skog vilket innebär en del tranpsorter av ved, material, vatten etc. Och så vill man komma ut fort. Och om man tröttnar på utsikten vill vi kunna dra iväg till någon annan ö för en picknick.

 

Och blåser det upp över en helg så önskar man skyddat och säkert ta sig hem även om det är rejäl sjö.

 

Jag har fått för mig att en större RIB eller Alubåt är det som skulle passa för ändamålet. Helst med hytt så man åker väderskyddat!

 

Men nu finns det inte så mycket hytt-ribbar i Sverige. Däremot i UK.

Är det någon på forumet som har erfarenhet av sådana och kan reckomendera någon tillverkare.

 

Alla andra synpunkter på lämpliga båtar är välkomna.

 

Hälsningar /Esbjörn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...