Gå till innehåll
söndag 05 juli 2026
conny737

PC eller Plotter?

Rekommendera Poster

Har haft flera Garminplottrar under de senaste 10 åren. I och för sig har jag varit nöjd med dessa, förutom supporten (i Sverige) och den ganska märkliga låsningsfilosofi som drabbar den som innehar en Garminplotter.

Men nu tänkte jag slå på stort och lägga pengar på en ljusstark skärm som kopplas till en dator. Och använda något av de program som använder BSB kort. Fördelen som jag ser det, är att man inte är låst till en producents kartor, utan kan byta program om man vill och ändå kunna använda sina tidigare inköpta kort.

En annat plus för PC nav är att jag tycker det är bättre att se samma bild på sjökortet och skärmen. Dessutom tycker jag sjökorten är överlägsna vektorplottrarnas när det gäller att vara informativa.

Möjligen kan man tycka att vid kraftig inzoomning så blir bilden suddig, men då skall man förstora ganska kraftigt. En kraftig inzoomning med iaf Garmin gör konturerna på öar kantiga. Vet faktiskt inte vilket som är sämst.

Är det någon som gått från Vektorplotter till PC nav och kan ge erfarenheter? Det är ju en ganska dyr sak att byta till ett nytt system.

Så undrar jag också om någon använt de nya S57 korten som vissa PC nav program har stöd för? Det är ju vektorkort, men jag hörde att dom var mycket bättre än både Garmin, Navionics och C-map.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...