noslen 0 Postad 15 Juni , 2007 hej undrar vilken båt ni skulle välja? vi är 4st i familjen ,inte tänkt sova över utan bara vara på sjö fina dagar! har tittat lite på annonser och kan lägga ca 25000:- på en HT-båt.antingen ryds hajen , örnvik 510 ht eller crescent 495 ht vilken skulle ni valt? alla är ju sent 70-tal. mvh noslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 15 Juni , 2007 Gå upp en storlek till t.ex en ryds camping. Så får du en stadigare båt och lite mer utrymme. Här har du en för 29000. Finns också några utan motor för cirka 20 000 på blocket. http://www.blocket.se/vi/12274909.htm?ca=8_s Senast ändrad av Yadis | 15 juni 2007 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 15 Juni , 2007 Skall ni inte sova och är 4 personer skulle jag undvikit HT båtarna du listat, det blir grymt trångt på den lilla ytan i aktern. Örnviken går i vattnet som en katastrov. Satsa på en öppen båt med ett hamn kapell, så att ni kan få vindskydd om det skulle behövas, och vid väder kan ni fördela er över hela båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Juni , 2007 Jag valde en Uttern 510HT. Känns rymlig under HT:n och med många sittplatser, soffa bak. Jag hade Crescent 495 som alternativ men jag fastnade fort för Uttern. Men 510:an är lite stötig i motvind. Ett annat tips är Ockelbo 16HT, den sägs gå bra i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankaon 0 Postad 15 Juni , 2007 Har själv precis köpt en Uttern 510 HT och är väldigt nöjd med både ytrymme och gång i sjön. Så satsa på en Uttern 510 HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juni , 2007 Hej! Varför inte en styrpulpetbåt med kapell? HR 510 är en riktigt kanonbåt för sin storlek och typ. Massor med utrustning redan i grundpriset jämfört med andra fabrikat, bra prisbild och hög kvalitet. I grundpriset så ingår t.ex. teaklaminatdurk, dynor runt om, fällbart bord i aktern, brandsläckare, vattenskidstång osv. Den har ett mycket bra skrov som går mjukt även i lite sjö. Bra förvaringsutrymmen. Ett kapell till HR 510 kostar 8000 kr. Med ny båt och ny motor inkl. kapell kan du hamna under 250.000 kr. Begagnad finns HR 510 mellan ca. 140.000 - 200.000 kr beroende på ålder och motor, men modellen i sig är ganska ny så alla normalt skötta exemplar är i bra skick. I reklamen står det att den går bra redan med en 70 hk, men det är en aningen snålt tilltaget om man är en hel familj även om det fun´ gerar det också. Men jag skulle hellre ha rekommenderat 90 hk i så fall. (Att gå upp ett snäpp på motorstyrkan jämfört med fabrikanternas rekommendationer gäller de flesta båtar om man är många i båten.) Ryds 511 GTI är ett annat alternativ med samma planlösning, men det blir totalt sett mycket dyrare om man vill ha samma utrustning. Dessutom är den inte riktigt lika bra enligt mina tester och tycke, men det är ändå den som antagligen ligger närmast en HR 510. Uttern har också bra båtar med bra skrov och övrigt, men det är samma sak med dem som med Ryds att de är dyrare utan att det blir bättre för den sakens skull. Men gillar man modellerna bättre så är det bra val. Örnvik är det fortfarande många som gillar, men det gör inte jag längre. De har blivit alldeles för plastiga idag om du frågar mig, och deras kvalitet har sjunkit rätt mycket de senaste åren. Utsrålar inte samma gedigna kvalitet som för några år sedan enligt mitt tycke även om det inte innebär att de har blivit direkt urusla. Alla båtar jag nämner här ovan gäller helt nya båtar. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 15 Juni , 2007 Hmm, här var det viss skillnad på budget. De efterfrågade båtar i prisklassen 25 000kr, inte 10 ggr mer(?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juni , 2007 Oj! Jaha, så kan det gå men nollorna när man inte riktigt har vaknat ännu! Pinsamt....nu känner jag mig som en riktigt nolla! Ja, ja....jag får nog be om ursäkt he he! Eller ska ni ha en Nimbus 220R istället kanske? Den kan jag rekommendera för det är en jättebra båt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 16 Juni , 2007 Hej Jag har en Örnvik 550 ht Faktiskt den mest praktiska båt jag har haft. Billig att köra med gott om utrymme massa stuv i bänkarna hyfsat snabb ca 25 knop enkel att manövrera lätt att komma till land vare sig det är klippor eller sandstrand billig och föga arbetskrävande vid vårutrustning övernattningsbar för 3 pers (vi är 5 i familjen 2 sover i tält om alla är med) toppen fin att fiska ifrån vare sig man trollar eller ligger still billig att köpa sist men inte minst tycker jag att den har ett vackert skrov med fina linjer, ryds camping camping tycker jag verkar bra men den är mycket fulare och kantigare. Välkommen att titta i min sjöbod där finns lite bilder. Lycka till Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser