Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Pontus_pf

Tips på DC-båtar jag inte känner till?

Rekommendera Poster


Jag letar efter en mindre Daycruiser att köpa, mellan 90000-130000kr kanske. Beroende på skick då såklart.
 
Problemet är att jag inte vet vad jag ska leta efter. Söka på DayCruiser hjälper inte mycket...
Storleksmässigt ska det vara ungefär som en Flipper Flash.
De jag hittat hittils är Flipper Flash:

http://www.flipperbat.se/bc9317bc-7596-4fa2-a831-cf3fb1e98cce-29.html
Och Uttern 5100 DC:

http://www.bluebay-marine.dk/detaljer.php?id=125
Har inte sett Uttern på riktigt så om den är för liten vet jag inte, 5m tror jag? Flippern var annars lagom.
 
Någon som har fler tips på vad jag kan leta efter? Kan tex en inombordare från 87-88, Volvo Penta, vara något att ha fortfarande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök, kanske var flera som missade det sist?
Någon finns det säkert som kan komma med tips, så att jag inte köper nåt och sen ångrar det när jag hittar nåt annat som jag inte kände till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 600 Big ride kanske kan vara nåt?

Jag vet en i rätt prisklass med 200hk yamma.

 

Senast ändrad av V8dc | 17 juni 2007 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Jag säger bara Nidelv 18 DC eller 1800 sport. Bra båt med fina utrymmen, bra kvalitet och ett väldigt bra skrov.

 

/Jan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en  Nidelv 1800 förut på blocket som nu verkar vara såld, såg riktigt fin ut. Kollade dock aldrig på den då den låg i Göteborg, bor i Stockholm. Verkar det riktigt bra kan jag förstås åka bort en bit och titta..
Nidelv 18 (antar även 1800) har väl V8? Inget jag vill ha tror jag. Har bara dåliga erfarenheter från min brors Sea Ray med V8. Fruktansvärt trång att jobba med och väldigt törstig!
 
 
Den får gärna vara sportig, men Yamarin 600 såg lite väl extrem ut. 200hk är även det i högsta laget. Har absolut inget emot höga farter men har hellre sen som bara går lite över 30 om det är stor skillnad i bensinförbrukning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nidelv 1800 sport är efterföljaren till 18dc och gjordes under 91-92 tror jag. Det som skiljer 1800 sport från 18 dc är att den har en badbrygga i plast (snyggare med teak) och fönstren i ruffen är borttagna.Normalt sitter det Volvo Penta 151 el liknande i 18 dc och 1800 sport såldes med vp250 (samma som vp151) med 290DP (duopropp).

Om det sitter v8 i en 18dc är den säkert eftermonterad.

Med en VP151 toppar min nära 35 knop och har bra bränsleekonomi. Klart under litern /dist om man har en marshfart på ca 22-23 knop.

Kan maila fler bilder på min om du är intresserad.

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, maila gärna bilder på din båt!

När jag skrev om V8 var det den här annonsen jag såg på blocket:

http://www.blocket.se/vi/12209514.htm?ca=11_s

Nu kan ju jag inget om motorer tyvärr men det står iaf VP211 (V8).

Om de nu är tillverkade 91-92 så betyder det alltså att motorn även är tillverkad då?
Edit: Verkar inte gå att maila bilder direkt på maringuiden. Mail sådana fall: pontus_pf@hotmail.com 

 

Senast ändrad av Pontus_pf | 18 juni 2007 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...