Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pulver

Hjälp! Propellern snurrar inte på min Mercury

Rekommendera Poster

Hallå sjöbusar!

 

Jag och bönan var ute och åkte med vår båt (medelst en Mercury 60hk-98 2-takt) i helgen. Plötsligt vid 25 knop kom ett ljud och motorn gick upp i varv och båten tappade all drivkraft. Motorn gick sedan att starta och varva, men proppelern var död som en östersjötorsk. Sjönöd...

 

Vad är felet?

Har något drev gått åt fanders? Då borde det väl ha smällt till och rasslat ordentligt?

 

Eller har växelvajern/växelföraren/mekanismen gått sönder. Det skulle väl inte ha märks när vi nu hade farten uppe, utan först då vi växlat?

 

Mitt tredje förslag är att den såkallade sprinten vid vid propellern/drivaxeln har gått sönder. Finns det någon sådan sprint på en Mercury från 98? Hur ser den isåfall ut (sprinten alltså) och vart sitter den? Jag hittar ingen...propellern har fåror som den verkar låsa i axeln med.

 

Hjälp!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm drar den alltså inte alls? eller går det att krypköra? går det att krypköra så är det 99% att gummibussningen i propellern som gått sin kos. att något i drivlinan skulle havererat ljudlöst verkar långsökt, det enda jag kan tänka att sker ljudlöst är att drivaxeln går av, men är den av så är du också utan drivning till impellern således utan kylvatten, så kolla att du får kylvatten. finns ingen sprint på såpass nya snurror, splines (fåror) ersätter sprinten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ang. förslag tre: Nej, ingen brytpinne, men propellercentrum är vulkat i en gummihylsa som kan släppa, men då brukar det slira vid belastning.

 

 

 

Edit: Man kan ju inte alltid vara först....

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 juni 2007 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

 

Tack för era snabba svar! Det lutar nog mot att det är gummibussningen. Om jag studerar propellern (jag har den på skrivbordet bredvid mig) så ser metallytan i bakkant av propellern, alltså mot drevhuset när den är monterad, blanknött och repig ut. Någon gummibussning finns det nästan inget spår av. Skall bussningen sitta på propellern eller sitter den kvar på motorn? Kan man köpa en ny bussning eller måste hela propellern bytas?

 

Vid närmare eftertanke. Borde inte propellern snurra på ganska bra även om bussningen är trasig? Med tanke på spåren i axeln repektive propellern? Vi tog oss varken bakåt eller framåt...

 

Senast ändrad av Pulver | 12 juni 2007 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummibussningen sitter inuti propellern. Om du tittar in på baksidan propellern kan du kanske se den. Den sitter mellan mittenhylsan med splinsen och propellerhuset. Detta för att den skall kunna rotera om propellern tar i tex en sten på botten så skall bussningen släppa innan du förstör växelhuset. Om du sätter propellern på motorn kan du prova att vrida runt den med växeln i och se ifall den går att rotera fast axeln står stilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki

Det finns inte ett spår av någon bussning, varken på propllern eller motorn. Bussningen måste ha brunnit upp! ;-)

 

Kan jag köpa en ny bussning, eller är det en ny propeller som gäller?

 

Lite utanför protokollet. Om axeln har gått av, hur märker jag det? Blir den stum, eller snurrar den oavsett om jag har växeln i eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror du missförstår. Menar du att propellernavet (röret med splinsen) och själva propellern inte sitter ihop?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelvajern kan du väl enkelt kolla genom att öppna motorkåpan och kolla att vajern(eller växelföraren) rör sig när du växlar med reglaget.
Lägg i en växel och snurra på propellern, går den runt utan motstånd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja, jag vet nog inte riktigt vad jag menar. Glöm det!

 

Hursomhaver, jag tror mig kunna konstatera att det är precis som ni säger. Enkronan ramlade nog ner nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej återigen.

 

Ny vändning i dramat om den krånglande mercurypropellern! Jag har nu konstaterat att det INTE är något fel på bussningen/vulkningen i min propeller.

 

Provade däremot att trä på propellern igen, lägga i växeln och handsnurra propellern. Bakåt var det stumt, inget fel i det? Framåt var det väldigt litet motstånd (det borde väl kännas när cylindrarna dras, lite komp är det väl även i en båtmotor?) och det hördes ett klickande ljud från drev huset, eller strax ovanför. Skall det låta så? Eller snurrade jag propellern åt fel håll (och det var stumt framåt)?

 

Det kanske är dags att gå och lägga sig nu...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse...det är inte alltid vulkat. På min 20 hästars så är det bara en gummitub som sitter med presspassning mellan centrumtuben i mässing och propellern i alu. Olja eller fett kan få den att slira men det är bara att pressa ut (skruvstäd eller hydralpress behövs) och rengöra så fungerar det igen. Vet inte om det är annorlunda på större motorer så där kan de  i och för sig vara vulkade. Jag ringde en större firma som specialiserar sig på proppar i sthlm och de sa bara att det inte lönar sig att lämna in den för rep. Bara att köpa ny propp! Döm om min förvåning när jag sen såg att allt som behövdes var en gummibit för 50-100 spänn för att få det att fungera igen! Sen är det väl så att med tanke på timdebitering etc. så hamnar nog priset ganska nära nypris om man lämnar in en propp för rep...tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provade du att byta växel när du snurrade på proppellern? då det brukar vara fritt åt fel håll när man försöker snurra på proppellern med växel i. gick det allså att köra sakta så är det nog bussningen, är enorma krafter på den vid full gas i ditt fall 60hk som vrider runt proppellern. låna en proppeller av någon och prova, skulle tro att du får låna en av dina lokala marinbutiker om du förklarar ditt dilema och lovar att köpa av dom ifall det är felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt vad hjälpsamma ni är! Tack, tack!

 

Jag har en extra propeller i garaget att testa med, hoppas att det funkar med den. Jag provar ikväll!

 

Men låt oss anta att det inte är propellern, vi hade verkligen inget driv överhuvudtaget. Båten rörde sig inte en millimeter när vi gasade. Växeln verkar också funka. Vad är det då? Kan hela drivaxeln ha gått av? Eller har drevhuset rasat? Hur yttrar sig dessa skador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.  På äldre merc så finns det en gängad stödhylsa bakom proppen. Proppaxeln går igenom den. Denna brukade gänga ut sig  så att man tappade driften på både fram och back. Kolla med att dra i proppaxeln rakt ut, Det skall vara ett spel på ca 5mm , är det större så har den gängatut sig.

MVH Kurran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pulver!

 

Vid felsökning så är det alltid bra att ta det lugnt och metodiskt. Därför är mina förslag som följer:

 

Lägg i en växel med motorn på tomgång. Kika om propellern snurrar.

Om den gör det kan vi utesluta växelreglaget eftersom du fått i växeln. Vi kan också utesluta drivaxeln eftersom om den vore av så skulle propen vara stilla. Då lutar det åt gummibussningen.

 

Om propellern inte snurrar får vi ta ett steg i taget. Stäng av motorn och ta av kåpan. Följ reglagekablarna in i motorn och be någon kolla ifall det rör sig där när du lägger i växeln. Tänk på att inte ge någon gas eftersom din medhjälpare då kan förväxla gasvajern med växelvajern.

 

Om inget händer i motorn så har du fel på antingen reglaget, växelvajern eller så har kopplingen mellan motorn/vajer eller vajer/reglage bara hoppat av.

 

Om det dock rör sig bak i motorn när du lägger i växeln då börjar det bli lite olustigt, för då kan man börja misstänka drivaxel, vevhus eller andra dyra saker. Det låter dock väldigt otroligt att dessa skulle rasat utan att göra sig hörda med besked.

 

Jag vet inte hur just din motor är konstruerad men på många motorer sitter det en skarv på växelföraren inuti riggen. Denna kan man antingen se framför riggen mot motorfästet eller under en liten lucka som behöver skruvas loss. Växelföraren är en stång som går från växelreglaget i motorn ned till växelhuset och för att man ska kunna ta ned riggen, till exempel för att byta impeller, så är denna stång delad. Skarven förenas med en koppling som brukar skruvas ihop...kanske har denna koppling lossat? Då brukar dock backen läggas i automatiskt fast det kanske inte gäller alla motorer.

 

Hoppas det var till någon hjälp och att det löser för dig!

 

Mvh

/Fred

 

 

Senast ändrad av Flintstone | 13 juni 2007 | 18:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det framkommit vad det var för fel?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har besked kommit från marinan. Det var drevet/dreven som hade gått åt fanders. Var helt rena enligt meken!

 

Skönt att veta att jag får tillbaka båten nästa vecka! Men...7000 ex moms 3500 arbete går kalaset på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...