Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Lilleolov

Hur bygga om från utombordare till inombordare?

Rekommendera Poster


Jag fick en förfrågan från en vän att ta reda på hur man bygger om en båt från utombordare till inombordare, min gissning är väl ganska dålig men i korta drag så:

 

* Plastar man om akterspegeln.

* Kollar/sätter drever/propeller axeln i rätt höjd utanpå båten.

* Gör fästen och montera motorn ihop med drever/propeller axeln på insidan.

 

Är det svårare än så?

 

Hur fungerar styrningen, avgaserna etc, frågorna är många.

Skriv gärna en rad och tipsa gärna om sidor med guider, med mycket bilder om folk som gjort detta, skulle gärna vilja ha erfarenheter från er också samt åsikter.

 

Va tror/tycker ni?

post-23144-1394235098,287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är väl bara att plasta på båten en meter till och du har motorn innombords.  

 

När jag handlade ankan hade förra ägare förlängt den med en lös akter ca halvmetern och sen en stor trälåda över motorn och akterförlängningen , inte så snyggt men tyst och ganska orginellt.  Själv sitter jag i planer på att bocka till en alminiumlåda i durk och bulta över motorn med en tum formflex invändigt sen blir det ljudlös gång och vid fiske kan man ha nya motorlådan som bra fika bord på aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ja självklart kan man göra det, men min fråga involverar en inombordsmotor.

mer proppeller, inte vattenjet.

 

någon som har några smarta lösningar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vattenjet??? tänkte nog ha propeller ännu ett tag men visst drömmer man om ett vattenhjul men Rom byggdes ju inte på en dag.

 

Att konventera utombordare till innombordare gör så här ta av växelhuset bulta dit en propeller utan knappt någon stigning eftersom nedväxlingen kommer saknas propellern bultas lämpligt direkt i drivaxlen. sen är det väl bara att lägga utombordaren inne på durken i flippern, sparka upp ett hål i botten akter över och sticka ner drivaxlen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skrev inte vattenjet.

 

Alltså jag vill inte bygga om en utombordarmotor, utan en vän har en inombordarmotor och även en litet sportbåt, hans utombordare blev snodd och han funderar på att då sätta i sin motor som ligger hemma i garaget, dock så har ingen av oss någon erfarenhet av detta så lite tips och trix samt gärna mycket bilder på liknande byggen skulle uppskattas.
jag menar, det är ju kanske inte så svårt, bara platsa igen och borra lite hål och sätta i motor, men det kommer nog bli problem, och dom problemen kan man undvika om man är påläst. Jag vill alltså läsa på, men har inget att läsa.
:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns nog en del gamla kul böcker på närmsta bibliotek i ämmnet.

 

Lite nyfiken bara.  Vad har kompisen för båt och tänkt ha för motor?

post-15930-1394235098,9489_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men är det bara för stöldrisken så funkar detta bra, och här nere finns ett sådant bygge.

post-15930-1394235099,0024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.boatlife.se finns någon som bygger om just en sportbåt från utombordare till inombords V8, en Finnsport 500. Ligger under Projekttråden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, kolla vikten på grejorna. En liten sportbåt brukar inte vara speciellt bäriga och en inombordare med backslag, drev etc väger ganska mycket jämfört med de små utombordare som brukar gälla på små sportbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Båten vännen har är en liknande joker av kanske lite större slag.

det satt en gammal och trött 150hk på den när den blev snodd och inombords motorn som ligger i garaget är ca 130hk men kanske lite tyngre, men också mycket piggare.

(Det är inte samma båt som på bilden, men liknande)

 

tack för alla svar, det ska nog fungera det här, om ni har nå mer och tipsa om, tveka inte och skriva =)

post-23144-1394235099,0835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul sida att läsa lite projekt med mycket bilder, (något jag saknar här på MG).

 

Dock så slutför han inte bygget på boatlife.se, det var till lite hjälp, men jag skulle vilja ha mer bild & info på ett helt bygge innan jag ger mig på det själv.

 

 

Senast ändrad av Lilleolov | 12 juni 2007 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Blir nog ett kul projekt lägg gärna ut bilder, trodde nästan det var din lilla flipper du tänkte fylla full och sänka med en innombordare. 

 

Tror det låg en likadan som din båtkompis båt på blocket för ett tag sen med inombordare.  tror annonsen var kallad smuggler joker liknade båt med innombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haha, nä i flipperna ska det inte bli inombordare, om det inte går så smidigt när vi bygger i andra båten att det kliar i fingrarna.

 

kanske denna i flippern =)

http://www.blocket.se/vi/10461561.htm?ca=11_s

 

ser ..tung ut men kanske skulle funka. haha

 

---------

 

Är det något man ska tänka på när det gäller motorfästen etc. jag menar båten som vi bygger om har ju inga gammla motorfästen.

 

 

Senast ändrad av Lilleolov | 12 juni 2007 | 19:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en litet rover block och sen insug mm från en buick/olds 215 och du får ihop en liten nätt alu v8 på 200 hästar och det hela väger 75 kg plus några kilon för marinkonventeringen samt drev.

post-15930-1394235099,6779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där med en stor fin badbrygga bak har alltid lockat mig, och nu är det möjligt. haha ;-)

 

jag tror nog inte att det blir någon inombordare på flippern, jag tror jag lägger pengarna på en större båt istället om jag får välja.

 

å andra sidan så behöver det inte kosta så mycket:
http://www.blocket.se/vi/11690819.htm?ca=11_s
 
I första hand så ska vi göra om sportbåten, men vem vet det kanske är så lätt att man bygger om flippern också, dock så är det svårt att hitta en kompakt, billig, lätt, motor. jag menar 130 hk känns dödligt frestande att testa men jag tror inte det fungerar bra alls. man vågar inte åka mer än 35 knop med flippern.

 

va tror ni?

post-23144-1394235099,8606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...