Gå till innehåll
söndag 30 november 2025
tuppen_ericson

hur fort kan man segla med en stortriss

Rekommendera Poster

har bara seglat optimist och surfbräda. men e nyfiken på vad max e. och vad medel är. är det en kul båt att ha i sommar. kan man bara ta hojen ner till bryggan och lägga loss eller e det krongligt att få upp alla segel och så. klarar tjejen det, mvh tuppen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårare än att segla optimist. Snarare lättare båten har bättre stabilitet så allt behöver inte göras samtidigt som man balanserar. Inte så lätt på en Optimist att justera seglen när man är ute på sjön.

Du seglar nog runt 4-5 knop. Stortrissen kan nog plana i riktigt hård vind och då går det undan. 

Passa på och skaffa en. De är så billiga!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick själv från Jolle till Stortriss i fjol sommar. Det var inga som helst problem. Jag testade med inställningen Jag kan inte segla men jag tror jag vet hur man gör och det gick hur bra som helst.

Jag hade nämligen inte seglat och manövrerat en båt med både stor och fock på egen hand tidigare, bara åkt med som gast.

ca 4-5 knop ..kanske 5.5 när det går undan. Jag har själv inte testat i riktigt hård vind än.

//Larsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en lite trög engelsk segelbåt c:a 6 m med rätt flat botten. Seglade alltid saktare än alla andra.

En gång på väg hem från Marstrand blåste det rejält och vi fick stundtals upp båten i planing. Det sprutade vattenkaskader på bägge sidor och vi forsade om alla segelbåtar i c:a 10-12 knops fart. Se över riggen, ta på västarna och ge er ut i frisk slör. Då kan det hända grejer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...