Gå till innehåll
onsdag 20 augusti 2025
real_hightech

Fråga till Ryds 510GT & andra motorbåtsägare

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett problem, som jag ska försöka förklara här =) Det är så att min båt lutar lite åt samma sida som sittbrunnen finns. Har en bild i sjöboden som man kan se att båten lutar en aning. Sitter man desutom i båten så lutar det ytterliggare och detsammagäller under färd...

Vad kan vara orsaken? naturligt förekommande?

Det finns inget vatten i båten, har lossat pluggen bak (vet ej vad den kallas :s ) och kollat.

Hur ser era 510Gt ut?

Tackar för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var tvugna att köpa trimplan för att överhuvudtaget kunna utnyttja fönsterrutan i våran Ryds 480 RSI.
Dock så lutade ingenting när den låg vid bryggan för sig själv.
Batteriet är väl på motsattsida av sittbrunnen i 510? Det är det i 480´ n. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Din styrpulpet är placerad på styrbord sida istället för midskepps. Det är svaret till varför din båt kränger en aning. Det är alltså bara helt naturligt och precis så som det ska vara med din Ryds 510. Det här fenomenet har så gott som alla båtar som på något sätt har en sned viktbalans i båten och själva styrpulpeten väger ju en del den också. Detta slipper man om man har styrpulpeten i mitten eftersom viktbalansen är bättre fördelad/centrerad då.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så mycket skall den absolut inte luta. Hur länge har du ägt båten? Har den alltid lutat?

Om du har trailer till båten skulle jag rekommendera dig att göra följande:

Åk till närmaste soptipp och väg trailern, ta sedan upp båten och väg trailern med båten på. Då får du reda på vad båten väger och så jämför du det med uppgifter om vad båten skall väga.

Av egen erfarenhet så vet jag att det inte är ovanligt att Ryds läcker in vatten. Har du vatten i båten finns det lite standardfel som du kan titta på, några problem ex.vis.

Det sitten ett litet plaströr till främre förvaringsluckan, inte ovanligt att det lossnar och att det på så vis läcker in vatten.

Relingslisten lossnar (inte helt så det kan vara svårt att se) ibland, speciellt bak där den går nerlågt och när man backa eller sänker ner farten så kan det läcka in.

Vidare kan jag rekommendera att ta ut bottenpluggen eller dyvikan som det också heter och kör runt med trailern. Upptäckte själv att även fast jag inte trodde det fanns något vatten i båten fanns det mängder.

EDIT: Såg nu att du hade haft en spricka i botten på båten, detta tyder ju på att det en gång i tiden läckt in vatten. Är du säker på att det är ordentligt tätt nu och att det inte finns några mer småskador?

Prova då med trailern och kör runt, bromsa, branta backar etc så skall du se att det säkert finns massa vatten kvar som inte kommit ut.

Senast ändrad av pebbenp | 04 juni 2007 | 15:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I din sjöbod så kan jag bara se två stycken fotografier på din båt. Ingen av dessa visar någonting son på något sätt är anmärkningsvärt! Visst kan du ha vatten i båten som Prebemp säger....det är tom troligt att du har det för det är också helt normalt i viss mängd eftersom det alltid bildas kondensvatten. Men så länge det bara rör sig om kondensvatten så är det inte alls i samma mängd som om båten läcker in vatten. Att ta ut pluggen ur dyvikan och köra båten på trailern i uppförsbackar är bra så att vattnet får rinna ut ordentligt. (Under vinterförva ringen ska man av den orsaken alltid ha ur pluggen.) Stanna gärna i en brant uppförsbacke ett par minuter om du har den möjligheten.

Jag är helt säker på att krängningen inte är annat än helt normal om jag bedömer det från de två bilder som jag kan se i din sjöbod. Men för att du ska vara helt säker så rekommenderar jag dig till att köra båten på trailern utan bottenplugg och sedan sjösätter du båten igen. När du har gjort det så fäller du ner motorn i i vattnet i motorns lägta position, ställer in motorn med ratten så att den är centrerad som om du skulle köra rakt fram, och sedan tar du ett nytt fotografi rakt akter ifrån. Till sist så lägger du upp bilden här på forumet. Då är det lättare att se hur mycket den kränger. För att få en riktigt rättvis bedömning så måste motorn vara i jämn viktbalans i båten så att den inte väger över åt ena elle andra hållet. Töm även båten på allt löst som inte är original. Men i just det här skedet så vågar jag nog påstå att du kan sova helt lugnt och att allt är som det ska!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar alla som svarat, nu har jag fått lite tips vad jag kan kontrollera. Återkommer med fler bilder.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag tagit upp båten och hällt ut vattnet när båten stod i en lutning, fick väll ut 1/3 av en vanlig plasthink hur mkt en sån nu rymmer och då har båten legar i ca 3 veckor. I alla fall så forsätter båten att luta som ni kan se på bilden som ät tagen på aktern. Är det någon som har nått tipps? Hur ser båten ut invändigt, är det något som kan suga åt sig vatten? Batteriet sitter iofs på höger sida men det kan ju inte göra så mycket... är smått orolig och lite less *suck*

Mvh T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, en hink är c:a 10liter så 3,5liter är inget att bråka om. Även om jag personligen vill veta var allt vatten kommer ifrån. Har du nyss haft uppe den och det är 3,5liter tycker jag att det är för mycket.

Det är dock för lite för att orsaka lutningen.

Jag håller inte med om att det är normalt att båten lutar, men det bästa vore ju om någon här på forumet som har en 510:a kunde säga om deras lutar såpass mycket.

Det finns flytmaterial i båten men huruvida de kan suga åt sig vatten eller inte vet jag tyvärr inte. Man kan ju hoppas att Ryds inte valt ett sådant material.

Nu har du då batteriet och pulpeten som gör att den lutar kanske men inte så mycket, provade du även att köra runt lite utan bottenplugg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...