JohanHo 0 Postad 3 Juni , 2007 är det någon som vill dela med sig av sin kunskap och berätta hur jag gör för att fira upp mig i masten? Har hört at jag ska använda storskotet men hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2007 Har man en bra winsch på masten, helst en tvåväxlad, kan man hissa upp någon lätt person i ett fall. Som säkerhet plus lite extra lyfthjälp kan man använda två fall, utifall något av fallen skulle fallera. En bräda att sitta på eller en inköpt båtsmansstol. Tänk på säkerheten om ni knåpar ihop en egen båtsmansstol. Ingen löpsnara om halsen eller risk för liknande. Ena fallet kan t.ex vara runt en räddningsväst med grenband och ögla för livlina. Andra fallet till sittbrädan. Det går väldigt tungt att lyfta en 75-kilos klump. Försök intressera en späd 50-kilos. Var två som hissar. Fira ned försiktigt med de två fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2007 Som Forgus 31 så finkänsligt påpekade, så hissar man upp och firar ner. Ett säkerhetsbälte är inte fel. Det använder vi alltid när vi klättrar i stolpar (elverk). Har du en säkerhetsele eller seglarväst med integrerad sele är den bra att använde. Lägg säkerhetslinan runt masten under tiden du hissar upp eller firara ner. Under arbetet kan man lägga linan två varv runt masten, så känns det säkrare. Om du gör en egen båtsmanstol, med en bräda som du borrar 4 hål i, låt linan gå i kryss under brädan. Senast ändrad av toaen | 03 juni 2007 | 15:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanHo 0 Postad 3 Juni , 2007 Kanon! Tackar för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanHo 0 Postad 3 Juni , 2007 Tack för tipsen, tänkte använda säkerhetsselen. Så nu ska jag hissa upp mig i masten och sen fira ner mig *skrattar* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2007 Det var ett bra påpekande det om linan i kryss. Går brädan av finns ändå något som håller. De korsade repen. Ligger man i en hamn med många båtar är det ofta någon som har en båtsmansstol. Man börjar att inför grannbåtarna att knyta lite oinitierat snören runt en tveksam bräda, tittar upp i masten och kliar sig i skallen. Vips kommer någon med en nyinköpt båtsmansstol och gärna lånar ut. Hände oss i somras! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2007 Skratta du. Det gjorde Alfons och Martin på fiskebåten Spero också, Jobbade i början på 1970-talet på en liten elfirma i Kungshamn. Ett återkommande arbete var att byta det gröna glaset i trållanternan mot ett rött glas när de överick till garnfiske och vise versa. En arbetskompis, som var från Munkedal, skulle byta glaset vid ett tillfälle. När han hade satt sig i båtmansstolen och var klar, sa han till besättningen att de kunde fira upp honom. Han fick många syrliga kommentarer i många år efteråt för detta totalt felaktiga språkbruk. med vänliga hälsningar tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 3 Juni , 2007 Jag har ett sele som jag använde när jag var yngre och höll på med bergsklättring. Känns grymt komfortabelt, känns mycket säkert och fungerar perfekt. Skulle aldrig komma på tanken att sitta på en planka...om det inte var totalt nödfall. Har man chans att planera låna ett sele av någon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjnor 0 Postad 5 Juni , 2007 Om man har elankarwinsch med fjärrkontroll är det som att åka hiss och man klarar sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Juni , 2007 Ha med en mobiltelefon ifall det skulle strula sig med firningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser