henkeson 0 Postad 29 Maj , 2007 Startsolenoiden på min Johnson 70hk VRO från 1986 läcker 2 volt - om jag mäter med en handhållen multimeter och placerar positiva kontakten på solenoidkontakten utan kabeln till startmotorn ansluten, och den negativa kontakten på jord, visar multimetern 2 volt. Om jag däremot ansluter startmotorns kabel till solenoidkontakten visar multimeter 0 volt. Om jag försöker mäta upp moståndet mellan solenoidkontakterna visar multimeter ingenting, att det alltså inte kan gå någon ström däremellan. Men om jag placerar multimeterns positiva kontakt på solenoidkontakten som batteriet är kopplad till, och negativa kontakten på solenoiden på kontakten utan startmotorns kabel ansluten, visar den 12 volt, dvs att det läcker igenom ström i solenoiden. Solenoiden verkar för övrigt fungera väl, den klickar och släpper igenom strömmen när jag vrider om nyckeln. Ska jag byta ut solenoiden eller ha överseende med detta läckage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 Ehm. Först svaret: Låt du solenoiden vara. Jag tycker det låter som ett normalt beteende. Om din motor startar OK och om batteriet inte dras ur onormalt fort av någon okänd tjuvström någonstans. If it aint broken, dont fix it. Som man säger i USA. Att du mäter upp 2 V med en multimeter beror förmodligen på krypströmmar. Jag har sett motorrum pedantiskt avtorkade med aceton och skinande som en operationssal, men så ser inte min motor ut. Och kanske inte din heller? Då kan man få lite krypspänning som följer fukt och smuts till oväntade ställen. En multimeter är så känslig (mäter med högt inre motstånd) att den kan mäta spänningar som inte finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henkeson 0 Postad 29 Maj , 2007 Frågan är bara hur misstänkt trasigt något ska vara innan man får fixa det, jag förlorar 2 volt i spänning från batteriet till startmotorn, detta spänningsfall tycks vid mätning med multimeter ske innan solenoiden, dvs det blir ingen större skillnad om jag mäter före eller efter solenoiden, men i och med att den tycks läcka lite ström och batterikablarna ser så väldigt fina ut (och att det inte blir någon skillnad om jag kopplar ett par nya startkablar från batteriet till solenoiden) så tänkte jag nog byta solenoiden ändå - en ny är inte så värst dyr på ebay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Maj , 2007 om du har en känslig multimeter ta då minus kontakten och sätt i elementet och sen plus i handen på din kärring, läs av, du kommer att få mer volt än du tror, be henne sen tänka på att ha sex med dig, blir det inte en rejäl ökning på volten är det dags att byta, men ang din solonoid så verkar allt vara ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 I och för sig är det väl inte världens jobb att byta. Man att förlora 2V över solenoiden är något annat än du beskrev. Om man vid start tappar 2V är det ganska mycket och lär märkas på att motorn startar segt. Men då får man mäta precis när man startmotorn går. Lite knepigt och kräver en person som vrider på nyckeln och en som mäter mellan skruvarna på solenioden precis den sekunden när startmotorn går. Utan att få sladdar, fingrar eller kläder i roterande detaljer. Rekommenderas inte. Bara så jag fattar rätt. Du har: 1. skruvat loss den grova kabeln som går från solenoiden till startmotorn. Du har inte vridit på nyckeln så solenoiden har inte sagt klick och är helt öppen? Då mäter du på solenoidens tomma skruv och jord? Då mäter du ut i tomma luften, eller möjligen krypströmmar. 2. Om du skruvar fast kabeln mellan solenoid och startmotor och mäter på samma ställe så har du kopplat in startmotorn i kretsen. En startmotor är i stort sett en kortslutning*) mot jord så då blir det nog 0 V, ja. 3. Med kabeln mellan solenoid och startmotor fastskruvad mäter du mellan skruvarna på solenoiden. Då ska det finnas precis 12V där ja, eftersom solenoiden är öppen. Du mäter då mellan batteriets 12V och jord via startmotorn som är nästan en kortslutning. 4. OM du i det läget drar på nyckeln så solenoiden säger klick och startmotorn går ska du få i stort sett 0V över solenoiden. Men om du i det läget mäter 2V så är nog solenoiden kass, ja. Jag ser inte riktigt hur det kan vara fel på solenoiden här eller var det läcker spänning eller ström. Men har du problem att starta så är det ju bara att byta. *) En startmotor är väl på en halv hästkraft på en hyfsad utombordare. 1 hk = 736 W. Dvs den är på 368 W. Med 12V drivspänning behövs en ström på 368/12= 30 A. Dvs ungefär ett inre motstånd på 12V/30A= 0,4 ohm. Dvs i stort sett ingenting. Nikitalord; inte vara spydig mot nybörjare nu. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henkeson 0 Postad 29 Maj , 2007 Jag har mätt (alldeles själv!) över startmotorns batterikontakt och jord/motorblock och har då ett spänningsfall på 2V jämfört med den spännings som uppmäts över batteripolerna när startmotorn går (utan tändning). Du har för övrigt fattat helt rätt. 1. Jag misstänkte att 2V kröp igenom solenoiden, möjligen genom ärgiga bleck som kommer åt varandra trots att solenoiden är öppen. Jag tyckte själv att 2V lät lite mycket. Stort tack för de övriga förklaringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Maj , 2007 Ok men kunde inte hålla mig. Letar han krypströmar på detta sätt så tror jag nog han själv är boven i dramat, räcker han har ett finger på en av tåtarna så mäter han sin egna inre spänning, så mäta käringar mot elemen funkar faktiskt, får du någon att rodna så blir det lite extra volt. Satt innan denna tråd dök upp och tänkte kontakta något troll från underjorden och be dem klämma i hop en tråd om ett alernativ till solpaneler, nämligen följand: Nu när ändå århundradets varmaste sommar ska komma borde man kunna utnyttja detta på något smart sätt. När damerna ligger på soldäck då borde man ju kunna få dem att ligga på liggunderlag så de blir isolerade och sen fästa en tåt i tån på den ena som sen sätts i handen på den andra osv. så man få en hyffsad serie, en spärr diod så inte strömingen rusar upp på soldäck och gör dem för krullhåriga och jag tror man ordnat en riktigt bra underhållsladdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Maj , 2007 Jag ska köra kärringtestet, det får bli avgörande om jag ska plugga och borra nya hål, eller helt enkelt byta ut henne...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 OK, solenoiden är ju ett relä, den ska inte ge mycket spänningsfall. Och det är ju som sagt inte världens största projekt att byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 *ASG*!! Underhållningsladdare var ordet, sa Bull. Den bilden stjäl jag! Politiskt korrekt, hur stavar man till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser