ljud 7 Postad 24 Maj , 2007 Vad ska man tänka på vid montering när det kommer till placering och ev tagning av borrhåll vid instrumentbrädan? Jag hade tänkt mig att sätta den (Garmins 420) så att den täcker de två mätarna längst till vänster, vilka är tank och knopmätare. Knopmätaren klarar man sig utan då GPS visar fart, tankmätaren skulle synas när man står och kör, dvs dom blir inte helt skymda. Det som är sämst med denna placering är att den plana ytan för sjökort blir mindre. Nå, vad säger ni, finns det nåt speciellt man ska tänka på? Båten är en Bella 561 HT Senast ändrad av ljud | 24 maj 2007 | 10:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 24 Maj , 2007 Du bör ju kunna titta på papperssjökortet och din plotter samtidigt. För övrigt är det väl bara att tänka på att man får kontakt med satelliterna där man placerar den(om du inte har extern antenn) samt om du har en kompass i båten - att plotterns placering inte påverkar den o skapar deviation(att kompassen visar fel). Senast ändrad av Yadis | 24 maj 2007 | 10:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 24 Maj , 2007 Jag var ute på premiärtur igår och plottern verkade få bra kontakt när den låg på durken, alltså mitt undet hardtop-taket. Den plana ytan är ju tyvärr inte inte så stor, typ 25 cm X 40 cm om jag gissar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 24 Maj , 2007 Jag skulle strunta i att skruva fast plottern om jag vorde dig. I min båt är plottern (en Garmin 182C) samt extern antenn båda fastsatta med rejäl dubbelhäftande tejp. Detta för att jag hatar borrhål på panelen. Dessa prylar har ju ganska kort livslängd och måste bytas efter några år. Då blir det säkert nya hål som måste borras eftersom den gamla fästet inte passar osv. Senast ändrad av batrookie | 24 maj 2007 | 11:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 24 Maj , 2007 Smart! Jag var faktiskt inne på samma sak! Tönkte skaffa nån sorts plattform som är lite större än basen på plotterfästet och sättta självhäftande på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 24 Maj , 2007 Plottern kommer att funka kanon i din båt oavsett var du sätter den. Jag kör med plotter med inbyggt antenn i min kabinbåt och har kanonmottagning. Har aldrig haft några som helst bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 24 Maj , 2007 Var precis nere vid båten och smällde på lite dubbelhäftande matt tejp mellan plotter stativet och instrumentbrädan. Sitter som berget! Skönt att slippa borra om man vill flytta på den nån gång.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser