elfanomad 8 Postad 22 Maj , 2007 Hej hopp. Har nyligen köpt en båt med en supergammal Wallas 1800 värmare. Saken är att ägaren innan mig kapade sladden till manöverpanelen och har typ slängt manöverpanelen...hm. Hur kan man lättast få tag på en sådan? (Höra med båttillbehörs firmorna kanske eller Wallas direkt) Såg ett kopplingschema på manöverpanelen, skulle inte vara så svårt att bygga sig en egen. Är bara en reostat som jag inte vet värdet på för annars är det bara några indikeringslampor resp. brytare...Någon som har något tips? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 22 Maj , 2007 Hör med Värmedoktorn, han brukar klura ut det mesta. http://www.varmedoktorn.net/1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 12 Juni , 2007 Tänkte bygga min egna lilla manöverpanel till min Wallas 1800B. Har en fin manual hemma med skiss och allt men det står inte hur mycket effektregulatorn ska vara på. Någon som har någon aning om vilken resistans den är på resp. vilken effekt den ska ha? Antar att det är en reostat av något slag? Tips tas gärna emot:-D Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 Juni , 2007 Du menar potentiometern som du varierar fläkten med ? Om det är den så är det full gas som gäller. annars så seriekopplar du några lågohmiga 5 watts motstånd i serie och använder en omkopplare med tre lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 12 Juni , 2007 Aha så det är en potentiometer. Men det står i schemat att den kontrollerar både fläkten och hur mycket fotogen som pumpen matar..hm. Men skulle det vara bara fläktstyrning så kan man ju ta vilken pot som helst, som klarar av effekten på fläkten såklart:-) Ska testa och löda ihop något kul på jobbet,kan ju inte mer än misslyckas...hehe EDIT: Hörde med värmedoktor killen och han sa att det var en potentiometer på 5 ohm som man skulle använda. Dock var (enligt honom) väldigt svårt att få tag på. Han kunde sälja en sådan pot för 400 spänn till mig,lät dyrt så jag får komponera ihop en själv. ELFA kanske har..vem vet;-) Elfanomad Senast ändrad av elfanomad | 12 juni 2007 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Juni , 2007 Kommer inte ihåg exakt när det gäller ombyggnaden jag gjorde, men jag har för mig att jag tog 2 st. 3 wattare som jag la i serie. 2 i serie och en liknande seriel koppling som jag parralellkopplade och värdet blev väl ca. halva potten och därmed halvfart. Har för mig att jag inte hade tillräckligt låga värden på lager av 3 wattsmotstånden så det var därför som det blev 4 st. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser