Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
adec-530

Batteri till dynastart!

Rekommendera Poster

Hej

Har en Albin O22 med dynastart.

Nu ska jag bytta batteri.

Jag undrar hur många Ampere jag kan ha på batteriet när jag har dynastart, eftersom den laddar sämre än en vanlig generator?

Ska det vara start eller fritids batteri ?

Mvh

Adec-530

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55 ampere (max)stog det i instruktionsbok för min Vire med dynastart.

Start eller marin eller fritidsbatteri spelar ingen större roll.

Anser jag!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

55 Ah står det i min (mina) instruktionsbok oxå, men jag har alltid kört med ett vanligt 75 Ah batteri, eftersom de är lättare att få tag på, har haft det så till tre olika båtar med Dynastart och det har funkat utmärkt. Enligt de som lär kunna sådant som jag har frågat har det ingen större betydelse, tar lite längre tid att ladda fullt bara. Enligt en uppgift jag fått är orsaken till att de sätter en begränsning på 55 Ah den att de inte vill att man ska dra för länge på startmotorn, den tål visst inte det. Om det stämmer vet jag inte, men det är vad man har sagt mig.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tänker efter hade jag också en större batteri, 75 Ah om jag minns rätt. Och aldrig något problem.

Biltema har en smf batteri på 60 Ah, art nr.80-3601 för 549:-

Den borde duga bra till dina behov. Jag tänker köpa en sån till el-utombordaren på min nyinköpt gummibåt...2.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Nej, det stämmer inte.

Du ska ha ett 55 ampere, om du hittar ett sådant.

Annars, ta ett 60 ampere.

Dynastarten klarar det inte.

100% kommer du att få problem. 

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad rekomenderar ni?

Vilket är bäst ?

Start batteri eller fritids batteri?

Mvh

Adec-530

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är dynastarten så känslig så får man se upp med att inte ha nån förbrukning på om batteriet kräver stor ström som det gör i början av laddfasen, speciellt om det är kraftigt urladdat.

Inga lanternor eller annat som drar ström. Det kan vara så att den blir för varm och den har säkert inget överhettningsskydd.

Jag skulle i sådant fall välja att skaffa en extra generator. Det kan vara bra att ha ett förbrukningsbatteri också.

Kolla med Fredrik på drevia.se. Han brukar ha koll. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla lite på Fors Marins hemsida, kanske står nåt där.

En kille skrev i deras forum att han satt in en generator från en SAAB och fick 30A. Kanske vore nåt?

Är väl bara ca 10A eller nåt sånt med orginal dynastartsystemet eller?

I kopplingsschemat (i en PDF fil på eras hemsida) visas för O22 med BOSCH tändsystem ett 56 Ah batteri (ovisst om start el fritidsbatteri).

30A i O22   Inlägg nummer 289, kategori: bensin

Hej Efter många års funderingar har jag nu lyckats ansluta en extra generator till min Albin O22 så jag därigenom har 30A laddning när jag kör motorn. Jag tog en boschgenerator(70A) med inbyggd regulator från en SAAB 900 (86a). Jag fäste den i samma fäste som dynastarten genom att använda en gängad 10mm stång i stället för bultar. I det andra fästet i generatorn satte jag en öglebult och tog en bit av den gängade stången genom öglebulten till ett vinkeljärn med hål i som jag fäste i en av topplocksbultarna. Med denna konstruktion fick jag ett funktionellt sätt att spänna kilremmen. I den extra generatorn fick jag lägga in 2st 3mm brickor för att få remspåren att komma i linje med varandra. En rem från svänghjulet till dynastarten och en rem från dynastarten till den extra generatorn ordnade drivningen. B på generatorn anslöts via ett relä till batteriet och D på generatorn drogs till - på laddningslampan. Relät gör att jag med en knapp på instrumentbrädan kan koppla in och ut laddningen, då det ibland kan vara trögt att driva både propeller och generator när motorn är kall. När jag väl bestämt mig tog det en eftermiddag att installera lösningen. Än så länge fungerar lösningen utmärkt och nu får ungarna titta på DVD och spela playstation hur länge de vill. Om du är intresserad skicka ett mail till [email protected] så skickar jag en bild på lösningen. mvh stefan

stefan0290 August 18, 2004, 4:21 pm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Jag har en O 22 med dynastart, segelbåt.

Lanternor använder jag när jag nattseglar vilket är underbart i sig.

Men som någon skrev tidigare så bör man inte ha några förbrukningar på ett startbatteri, en motor med dynastart.

Jag har klarat strömmen för lanternorna på startbatteriet, jag har en solcell för andra förbrukningar men det blev inte av att jag satte lantärnorna där av ren slapphet.

Startbatteriet klarar lantärna strömmen, men hur länge?

Försök att anordna en batteribank, en eller två batterier som du sedan skaffar ström till på annat sätt. Solcell, generator (går att sätta på om plats finns), vindkraft är väldigt bra om det blåser, men det gör det inte i lugna vikar :)

Solcell är bäst tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startbatteri tycker jag men det är faktist ingen större skillnad.

Ta den billigaste.

21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad för typ av problem? Jag har, som jag tidigare skrev, kört med 75 Ah på olika Dynastarter under de senaste 30 åren (eller nåt sånt, jag vet inte exakt), alltid utan problem, åtminstoen hittills. Det är möjligt att jag haft tur, det vet jag inte. Vad är det som skulle orsaka problem? Att Dynastarten får ladda lite längre tid? Den ger ju bara den ström(A) den klarar att ge, det enda är väl att den får jobba lite längre tid för att åstadkomma den energimängd(Ah) som krävs för att ladda batteriet fullt? Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Veglarn

Citat från ett annat forum.

Dynastartens batteri bör inte vara större än 45 Ah.

Normalt är det inga problem med ett 60 Ah batteri, men blir det urladdat, stiger strömmen och dynastarten blir varm, fettet rinner ur lagren, som då skär och rotorn tar i statorn och lindningarna brinner av, vilket har skett för många Vegaägare.

Du kan fråga på Fors Marin, svaret kommer därifrån.

/U 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att fortsätta citaten, så hittade jag följande kommentar från Anders Jangö (elkille på Praktiskt båtägande):
Jag har fått följande svar från VP:

Startmotorn är alltid konstruerad mot en viss storlek på batteri, min/max.

Blir batteriet för stort kan man köra motorn på starten under längre tid än vad som är meningen dvs starten kan bli överhettad och i värsta fall brinna upp.

Vilket skulle innebära att VP inte ser något hinder för att ladda stora batterier, om man bara ser till att separera startbatteriet (eller själv tar ansvar för att man inte maler på för länge om motorn inte går i gång!).

Hursomhelst så tar det ju ändå ett par timmar att ladda upp ett nedgånget 60 Ah-batteri med en dynastart och under den tiden så hinner den nog bli så varm den blir, ytterligare ett par timmar lär ju knappast leda till ännu högre temperatur.

Så jag vet inte vad som är rätt, jag kan bara säga att för mig har det alltid funkat, och jag fortsätter att köra med migg 75 Ah batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...