Richardo 0 Postad 2 Maj , 2007 Någon som vet vilken temperatur det ska vara på en sjövattenkyld Yanmar YS(M)8? Jag har en temperaturmätare, där givaren sitter i blocket. Denna visar aldrig över 50 grader C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 Maj , 2007 Alla sjövattenkylda motorer har i princip samma temperaturområde/termostat. Min sjövattenkylda Perkins 4.108 har en termostat som öppnar vid 52 grader C och är helt öppen vid 66 grader C. Anledningen till den låga temperaturen är att vid högre temperatur (och körning i saltvatten) bildas det saltkristaller i kylkanalerna som sätter igen dem. Hur exakt är temperaturmätaren, kan det vara så att den visar lite fel ? Från en manual jag hittat: MARINEDISELMOTORER TYPE YS - SB Termostaten: For bedre å kunne holde motortempraturen innenfor ønskelig grenser, er det montert termostat i motorens kjølesystem. Denne må kontrolleres og rengjøres en gang i blandt, helst foran hver sesong. Skru løs lokket som holder termostaten, ta ut denne og rengjør med børste og såpevann. Legg den deretter i en kjele med vann og varm opp til ca 50-60°C. Termostaten skal nå ha åpnet helt. Hvis ikke eller den har utvendige skader, skal den skiftes. http://comfort30.com/handboker/yanmar/handbok/handbok.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser