Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ringhede

Skitpressening

Rekommendera Poster

Var och kollade till båten. Legat ute hela vintern väl täckt med pressening osv. Presseningen köpt på Jula av lite kraftigare typ alltså inte billighetsmodellen utan en med 180gr som är lite kraftigare men ändå inte värstingmodell. Den var söndersprucken på massa ställen. I fören hade grabbräcken gått rakt igenom trotts jag hade vaderat dem. Kikade in och det var massor med hål där presseningen varit vikt från början och där vinden vicket på plasten.

 

Hur brukar ni göra?

Köpa billigaste, halvbillig (som jag) eller dyra modellen?

Håller de dyra eller finns risken att även de går sönder?

Grannbåten har en lite dyrare ca 2000kr och har börjat gå sönder vid öljetter och vid ett beslag på sidan av båten. Men för övrigt verkar den hållt bättre. Men för det priset får jag 4 st.

 

min 6x10m kostade drygt 500kr.

De dyra kostar 2500 upp till 6000 kr

 

Eller ska man se det som en årskostnad och köpa ny varje år?

 

Vad anser ni? , erfarenheter?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte typ en sådan som du för ca:600:-. Men byggde en rörställning av alu. Em lång som går längstmed hela båten och därifrån ner till grabbräcken på tre ställen med en böj som avslutning i alla avslut. Vadderade alla skarvar, men glömde hörnen på taket som hade nött en del men inte igenom. Nästa år ska det på en rörbit även där så inte det problemet kommer igen. Annars har det funkat kanon... Ska se om jag hittar en bild på detta senare om du vill se !!!

 

MVH. Lamon.

 

Glömde att säga att jag har inte använt öljetterna i pressen utan köpte en annan variant på biltema, det är som öljetter men man kan sätta dom var man vill och dom håller mycke bättre. Snällare mot pressen är dom oxå...

 

 

Senast ändrad av Lamon | 07 april 2007 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har Monarflex, tranparens med rutmönster, kosta runt 2000. Den ska vara stark och bra men har ändå gått sönder här och där, så det blir till att köpa en ny igen efter 2 vintrars användning. Ska dock behålla den gamla för tydligen är det bra att köra dubbla pressar när vi har så milda fuktiga vintrar som denna för då minimerar man mögel.

 

 

Bra med monarflexen är att det är rejäla öljetter eller snarar hål med rejäl förstärkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallojsan..Gör som jag och köp en bättre beg lastbilspresenning..Den är tung som f-n men håller länge....Jag är inne på 3:dje året m den nu och ser inget slitage nånstans fast det hade regnat och tyngt ner den så att den hängde ner i sittbrunnen..Det var väl ca 150 l vatten där, minst.. Jag hade slarvat med avrinningen när jag la på den....Men den HÖLL....

Ha en skön båtsommar......

post-22516-1394234997,4612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag hade också en press från samma firma; en blå 6x10m 180g

Jag upptäckte precis som du en massa hål där den varit vikt.

Reklamerade den o fick en ny som dock blåste sönder

fullständigt i en storm i höstas.

Nu använder jag riktig lastbilspress. Tung men stark.

 

Mvh Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag använde mig av typ monarflex, massor med hål där den har varit vikt från butik..aldrig mer, kommer att köpa pvc till nästa vinter, dyrt men hållbart. Dock kommer jag att köpa 2 ngt mindre med tanke på hanterbarheten. Ett tips jag fick av min båtgranne är att sätta fast surrtampen i gummihållare som finns att köpa till presenningar för att ta upp kraften när det blåser. Han har använt Biltemas pvc i 4 år och den ser ut som ny och till ett klart överkomligt pris. Jag hade nog tätat med 75 meter silvertejp där min läckte under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är ett fall för återvinningen nu. Verkar ha blivit hård av kylan och nedbruten av vindens rörelser. SPrack när jag tog tag i den för att dra den lite mer över ena sidan som bliti av med täckning pga en lång reva vilket tagit bort en halvmeter på ena långsidan.

 

Har inte kvar kvittot annars hade jag reklamerat direkt. Båten står halvskyddat så värsta vindarna når inte båten men det har inte hjälpt.

 

Har även riktigt billiga modellen av preseningar vid min villavagn för att vinterförvara utemöbler och de har klarat vintern utan en enda reva. Verkar vara bättre kvalitet. Skumt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 650g/m2 presenning till förra båten, när jag bytte båt köpte jag en Mareflex 6 x 8 meter, höll bra förra vintern och som sagt tidigare, varmt och skönt och ljust att pula i växthuset på våren. I höst (andra säsongen för presenningen) hade den några små hål som lagades. Hela byggställningen är täckt av liggunderlag på alla ytor som presenningen ligger på, inkl överliggare och grabbräcken. Vid stormen i vintras slets hela presenningen i smulor smiley-frown.gif\. Öljetterna på Mareflex är helt klart den svaga punkten. Var nere i hamnen och räddade det som kunde räddas hela ställningen och allt höll på att blåsa åt h-e då det blåste 34 m/s, inget roligt väder att jobba med presenning. Dagen efter la jag på en 650-grammare med kapellstroppar av gummi. Om man lägger ihop kostnaden för landhyra plus byggmaterial plus presenning per år så kanske det lönar sig att hyra plats i en lada av en bonde. Man blir ju onekligen lite trött på vädret...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,vet inte hur ni andra gör....Men jag har upptäckt att det gäller att tänka på kvalitetTungt och jävligt,men det håller till slut.Tänk inte billigt.tänk långsiktigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en press med vikten 650 g M2 väger ju 52 kilo med måtten 10 X 8 meter.  Hur i hela fridens namn gör man för att få upp den över båtens ställning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett problem vi delar, men jag kommer att köpa 2 mindre och lägga med överlappning, annars blir det inte hanterbart utan kranbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips som jag fick var att lägg pressen på ruffen ihopvikt på ett smart sätt innan torrsättningen från en lämplig kaj som är i höjd med rufftaket eller högre. Då är det inte så lång väg kvar att få allt över taknocken= kort lyftsträcka.

 

// Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt med lastbilspress, har man bara fått upp den så behöver den knappt bindas fast.
Men om man lägger den på rufftaket, hur får man den förbi takstolarna??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har en biltema pressening men sen e ju min båt väldigt liten men den håller inget fel på den inga hål eller annat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder dubbla från Biltema.

Verkligen prisvärda.

 


5,0 x 7,0 m  45-302 1.298,00 kr 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte för två år sedan Biltemas gröna skittunga pressenning för ca 1300;-

Ibland fungerar Biltemas saker perfekt, jag är jättenöjd. Den har fungerat i två vintrar nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl ändå att köpa en billig press och ställa båten i en lada? Så har jag gjort i alla år, det har inte varit några skador =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressen skall vikas ihop från kortändarna till mitten så att man kan trä den mellan takstolarna över nocken, för att sedan lägga ut den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte den billigaste :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...