satori 0 Postad 6 April , 2007 Har använt Epifanes lack under många år nu och varit nöjd med denna. Nu har jag en överbyggnad som egentligen behöver slipas trärent och börja om proceduren med oljning/betsning och lackning. Kollade på Epifanes hemsida och där står en torktid på 24 timmar. Innebär detta att jag kan slipa och lacka igen efter 24 timmar (förutsätter rätt temp.) Har sett andra beskrivningar som säger att man skall vänta en vecka mellan varje slipning/lackning, i varje fall de tre-fyra sista lagren Hur har ni gjort som har fått lyckade resultat? Från när i processen kan man utsätta båten för en segling? Hade tänkt mig en 10 lager och känner inte riktigt för att vänta minst 10 veckor innan jag kan sjösätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 10 April , 2007 Jag slipar bara mellan varannat lager. Jag använder Schooner och har aldrig provat Epifanes men det går säkert att slipa direkt efter angiven tid, men det kan vara säkrast att lägga på lite tid, det är inte kul om man slipar för tidigt. Jag har aldrig väntat en hel vecka mellan lagerna, åtminstone inte när temperaturen är uppe i 15-20 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 10 April , 2007 Det finns ju även snabbtorkande fernissor:Rylard VG.62 Fast Poleuretan Varnish - Snabb Högblank Båtfernissa Mycket klar fernissa baserad på linolja, förstärkt med polyuretanharts vilket ger en något hårdare yta och gör den mera snabbtorkande. Denna fernissa rekommenderas framförallt för marint bruk där träytan är kraftigt utsatt samt där man önskar en snabbare torktid. Fernissan är mycket ljus och ger en perfekt snabbtorkande yta och en film med mycket stor motståndskraft och god vidhäftning. Rylard VG.62 Fast finns som högblank och sidenmatt, bägge med förstärkt UV-skydd. http://www.classicmarineservice.fi/images/vg62f.gif\ /> Förtunning Träterpentin Åtgång 18 m²/liter Yttor 3 timmar Övermålbar 12 timmar Förpackningar 1,0 / 2,5 liter Observera torktiden! Jag använder denna själv, och då kan man lacka vått-i-vått och bygga upp ett bra täcklager innan man mellanslipar och lägger på de sista lagrens finish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser