azzy 0 Postad 2 April , 2007 Har en Johnson v4 140hk 87:a som jag vill provköra med spolmuff. Problemet är att den inte orkar att suga upp vattnet riktigt som den ska. Det läcker ur flera hål, så att jag tror inte att den får upp trycket. Hur länge törs jag köra motorn innan jag måste sluta så att jag inte bränner impellern? Det kan ju vara så att om jag kör lite längre så kanske det kommer vatten, nu törs jag bara prova i ca 10 sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 2 April , 2007 Hej. Spolmuff måste man ansluta vatten med tryck till, motorn suger inte själv. Eller också sänka ned nederdelen av motorn i en tunna. Kör absolut inte motorn utan vatten du bränner impellern rätt snabbt kanske på någon halvminut.Vänta med provkörning tills båten ligger i vattnet om det är möjligt. Lycka till. Göran . S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 2 April , 2007 Nja,Det du kan kolla är oxå när du bytte impeller senast om dom kan vara slitna men jag tror knappast det. Vet inte riktigt om jag håller mad där göran. Men det man ska göra om inte motorn orkar dra är att ansluta till din vattan kran hemma, eller hos din båt klubb. Men jag har en liten fjutt yamaha 50 hk - 86 som jag skött mycket bra och när itne jag hadde tillgång till tryck så klipte jag av en bit av slangen och stoppade ner den i en hink med vatten och kylarglykol och körde på låga varv. Funkade perfa . Men håll ettöga på din propeller och att annat så att det är som det ska, så det inte sker någon olycka. // Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
350mag 0 Postad 2 April , 2007 Har du inte tillgång till tryckvatten,sätt vattendunken uppe på båten så blir det häverteffekt,funkar alltid (helst över högsta cylindern om möjligt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 3 April , 2007 Eller som jag brukar göra när jag ska köra glykolblandning genom systemet. Köp en billig länspump (t.ex. från Biltema) som går på 12V. Kostar 100-150 kr. 12V finns normalt i båten och är inte farligt. Jag brukar ha en lägre balja under drevet och samla upp glykolblandningen och använda pumpen så den ligger i baljan och slang från pumpen till spolmuffen. Samma går att göra med färskvatten om man inte har tryck. Om du ansluter vattenslang till spolmuffen får det inte vara för högt tryck. Läsnpumpen (mindre modell) brukar aldrig ge höga tryck och funkar bra. Glykol ska inte komma ut i naturen och på så sätt samlar jag upp min glykol samt kan återanvända den till nästa år. Bara att kolla glykolhalten och ev. spetsa lite. Hoppas det hjälper dig. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 3 April , 2007 Jag använde en stor tunna som jag fyllde med vatten och ställde baktill uppe på båten. Självrinningen fungerade perfekt för min 75 hk och var det bästa alternativet då ajg ej hade möjlighet att dra ner vattenslang. Ett år använde jag dessutom en tving som jag satte relativt löst över muffen men som ändå höll den på plats. För tydlighetens skull skall jag också säga att jag satta den över själva armarna och inte direkt över muffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser