Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Pingu

Köpa båt - tips!?

Rekommendera Poster

Vi har planer på att köpa en första motorbåt för en liten familj med småbarn. Båten skall främst användas för dagsturer i Stockholms skärgård, men vi vill även kunna övernatta i den vid något tillfälle. Det ska inte vara någon racerbåt med tanke på barnen, men vi vill ändå kunna köra på lite. Vår budget är max 150,000 kr. Träbåt är inte aktuellt då vi inte har tid att sköta en sådan. Har fått tips om en Örnvik 510 Cruiser -04, men har ingen aning om dess egenskaper passar oss eller kvaliteten etc. Kan detta vara en båt för oss eller har någon något annat tips? Tycker personligen att den ser lite lustig ut, men huvudsaken det är en bra båt. Den låg även bra till i pris.

 

Även tacksam för tips om vad vi ska kolla upp vid båtköp och även tips om båtplats för boende i Stockholms innerstad. Utan plats är det ju ingen idé att köpa båt...

 

Som synes - tacksam för råd om det mesta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Nja, en Örnvik 510 Cruiser hade nog inte jag valt. Den känns inte som en familjebåt mer gjord för två personer utan barn gissar jag.


 
Jag skulle istället ha satsat pengarna på en större men lite äldre båt runt 6-7 meter. Tror att det skulle ge er mer nöje...
Ett förslag är Flipper 640HT, en båt som har fått bra rec. tidigare i detta forum.
Men åk runt, titta prova och fundera, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte kan lägga 100´ till då skulle jag varmt rekomendera Uttern D55. Köpte sådan som nybörjare förra året o är helnöjd. Har även övernattat i den. Vi är barnfamilj med 2 barn (4,7år). Men kolla på en beg. Uttern 5500. Dom är i smma stil med liten ruff i fram. Sen kan du ju skaffa båtplats ute i skärgården. Vi ligger på Ingarö varv. Kostar 3700/år. utan att man måste gå vakt. Lycka till!

 

Gustav

post-18891-1394235024,4748_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på att köpa en äldre amerikan 21-23 fot helst med midcabin. Är inte speciellt skönt att trängas i samma bädd (även om barnen är små). Ungarna brukar också uppskatta ett eget utrymme. Finns flera på blocket som skulle kunna passa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pingu! Jag tjatar om fjord 21 weekender, väldigt mycke båt, och ockelbo 21dc väldigt praktiska båtar bägge två, men med tanke på barn så är nog fjorden att föredra .  m.v.h urban .se fjordclub.com

 

Senast ändrad av ubbe62a | 23 april 2007 | 19:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla på Uttern 5500 HT (Hard Top), de är fina.

Så här ser en sån ut: http://www.blocket.se/vi/11628350.htm?ca=7_s

Den har 2-takt med förgasare och den kanske är en nackdel för dig vad vet jag. Själv skulle jag hellre leta efter en med 4-takt.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...