Gesse 0 Postad 28 Mars , 2007 De fällbara stolarna på bild var lackade med lasyr som nu är borttaget och de är som nya idag med olja istället. Men klåparn som laserat dessa har kletat lasyr på det rostfria som de sitter på. Har provat att ta bort detta med lacknafta, terpentin och auotosol som jag hade till handa just då. Men det sitter som berget. Vad ska man ta för något starkt som tar bort detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 28 Mars , 2007 Bort med träet. Pensla på V-Bums eller annat färgborttagningsmedel. Lägg på några varv plast. Vänta till dagen efter. Ta bort plasten, torka bort allt med en trasa. Gör rent med t ex vatten och diskmedel. Skruva tillbaka träribborna. KLART! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 28 Mars , 2007 Ribborna är borta. Bilden togs innan lasyren slipades bort. Ok. V-Bums eller liknande ska inhandlas och provas. Tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 425 Postad 28 Mars , 2007 Ett till tips. Om ramen är bortmonterad kan du prova att lägga den i en balja med varmt vatten och diskmedel över natten. Ibland räcker det gott och väl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 28 Mars , 2007 Tack för det. Jag provar V-Bums först innan jag tar bort alltsammans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsholmen 0 Postad 29 Mars , 2007 Hejsan Gesse! Du kan även blanda kaustiksoda 6dl ,1L vatten,rör i tapetklister tills det blir lagom kladdigt. Applicera, låt sitta nån,timme torka av med diskmedel vatten. Detta har samma effekt som bums men mycket billigare. Mvh/ Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Mars , 2007 NEJ Kaustiksoda fräter på vissa metaller och risken är att det rostfria inte är av typen syrafast och därför får frätmärken. Prova med färgborttagningsmedlen på en gömd yta så att du ser att det inte ger frätskador. Värmepistol kan vara ett bättre sätt. Alternativt acceton eller thinner. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 29 mars 2007 | 07:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 Mars , 2007 Tack för det. Nu har jag lite valmöjligheter. Det var f-n vad det sitter fast. Där det inte ska sitta fast där sitter det fast, och där det ska sitta där får man göra om det med jämna mellanrum. (Nu tänker jag på utemöbler och inte på ribbor i båtar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser