Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
Westfjord26

Förtöjning

Rekommendera Poster

Hej,

Har en båtplats 11*3,5m, med stolpar för akterförtöjningen, båten är 8*2,8m, känner för att ta en tur själv ibland, inga problem om det är nästan stiltje. Tips på tillvägagångsätt om man skall förtöja ensam?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad problemet är men jag kan gissa på att du skulle vilja nåt som heter Handy Duck... Kolla på www.slippbada.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lina eller band mellan respektive stolpe och bryggan. Håller båten innom den egna platsens utrymme

Två förtöjningsändar med någon form av ryckdämpare i lagom längd med splitsade ögglor som är avpassade så att båten ligger på rätt avstånd från bryggan.

En akterände med splitsad ögla fastsatt på varje påle, med längden avpassad så att båten ligger på rätt avstånd från byggan. En krok för upphägning av varje akterände på respektive påle.

När man går ut, släpper man förändarna och lägger dom snyggt och prydligt på bryggan. ev kan man ha något att hänga upp dem på, finns att köpa. Därefter tar man ena akterförtöjningen och hänger upp den på sin krok. och sen tar man den andra. Om man känner för det kan man ju dra sig ut med ena eller andra akteränden.

När man kommer iland går man sakta in mellan pålarna, tar först den ena akteränden, ev med båtshaken och lägger på knapen och sen den andra, när båten kommit i läge låter man motorn gå på tomgång frammåt, varpå man lungt och sansat går fram ock tar förändarna och lägger på respektive knap.

Jag seglar i stort sett alltid ensam. Tar man det bara lungt och låter det gå sakta brukar det gå bra, eller som vi säger på vårt hemlands vilda tungomål longt ô sannsa, myckt ô pen´ t.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det med band eller lina låter bra, det är väl så att man är mest orolig att skada nån annan båt, även om den har fendertar ute känns det lite dumt att knö på andras båtar. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja,

brukar oxå ta en tur ensam eller med grabben men han är 4 år så han är för liten för att hjälpa till.

När jag ska ut så lossar jag tamparna där bak och har motorn på tomgång, går sedan fram och lossa, sedan är det bara att backa ut lite försiktigt.

Gör in princip samma när jag ska lägga till, efter lite möda siktar jag in mig och kryper in mellan bommarna och slår back för att bromsa, sedan går jag fram och hoppar på bryggan och förtöjer. Brukar funka bra om man bara tar det lite lugnt. Men det var kanske lite nervigt första gången jag har bara haft båt i 3 säsonger, men man lär sig ganska fort.

Lycka till

Gurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är från västkusten. Har seglat sen början av 1960-talet. Ligger helst inte i hamnar när jag är ute. Om jag tidigare kom till en naturhamn där det låg en massa båtar på fenderavstånd gick jag i regel nånannanstans.

Hade båt, en L32;a, i Stockholms skärgård några år. Kom vid ett tillfälle till Utö en Lördag vid 12-tiden. På den första bryggan fanns det ett par lediga platser. La mig med fänderavstånd till båten norr om. Platsen som återstod passade till en folkbåt.

Vi tog en långpromenad på ön. Jag var ganska trött när vi kom tillbaka till båten. Jag la mig ett tag i kojen och somnade. Efter en stund väckte frugan mig. Det var en kille i sittbrunnen på vår båt och höll på med dingen. Den låg ivägen för den båten han var med ombord på. En säkerlgen 45 fotare, bred som en lagårdsdörr. De hade fällt plogankaret i fören och höll på att backa in i det minimala hålet som fanns, och dom kom in.

Efter det har jag praktiserat metoden vid ett flertal tillfällen. Ut med rediga fendrar, sätt in fören mellan dom båtarna du vill in emellan och ge järnet på motorn. Du kommer in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...