Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
fyren

Tjära.

Rekommendera Poster


Skepp ohoj.
Jag har kommit fram till att jag skall tjära botten på min julle.
1. Nu undrar jag. Om jag vattnar innifrån för att få trät att svälla innan jag tjärar, måste då den vara helt torr innan jag tjärar?
 
2. Behöver jag vattna eftersom jag tjärar?
Tänkt att jag skulle lägga två lager med tjära. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dumt,men jag skulle inte enbart tjära min båt.Tjäran torkar i klinken,och gör den otät så småningom.Blanda i stället i massor av rålinolja i terpentin,så att träet suger.Låt det suga in länge,så har du en inoljadbåt.Är ingen expert på det här med träbåtar,men sök på träbåtsakutsen,där får du rätt råd.   lycka till./Sanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar jag har tjärat har varit med en blandning av linolja terpentin Tjära och rödsprit.

 

Linoljan och terpentinet är rill för att träet skall må bra tjära och rödsprit för att skydda mot sol mm.

 

Använder du rå linolja som är bäst tar det ca 2-3 månader innan allt har härdat. Så det bästa är att använda rå linolja på hösten innan du täcker båten för att ge henne en omgång med tjära kokt linolja terpentin och sprit på våren. Tar då ca 2 veckor att härda.

 

Men den kokta linoljan har mycket större molekyler så den tränger inte in lika långt.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
 
Tack för dessa råd.
 
Men nu håller jag på att slipa av den bottefärg som sitter löst.
 
Anledningen till att jag vill tjära båten är en ekonomisk fråga.
 
Jag vet att detta inte är ett skäl som duger när det gäller en träbåt, men jag har inte mycket val som jag kan se det...
 
Om jag nu skall ha i båten innan April är slut, är det då bäst att olja?
 
Jag har aldrig haft träbåt förut, och gick in för detta glad i hågen med tron om att båten bara var att slänga i till våren.. Ack,ack...... Ja jag tror att ni förstår mitt delemma.
 
MVH.. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släng du i båten....en träbåt mår i alla fall bättre i sjön än på land,ta inte allt så alvarligt,lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...