Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

fyren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    210
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fyren

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Då måste jag kontra med en fråga. Vad åker du på för ringar Mvh Fyren
  2. Helt underbar. Tack för ett gott skratt.. Mvh Fyren
  3. Tack så mycket. Då inskaffar jag en sådan. Skönt att släppa den där proppen nu Mvh Fyren
  4. Nu har jag löst frågan med om det var en 6x11 propp. NEJ det var det inte, det rätta var 11x9 propp Kollat artnr på ishopmarine. Skall jag fortfarande byta till föreslagen propp, eller är det en annan propp som gäller nu? Mvh Fyren
  5. Jag tror att jag läst på rätt ställe på proppen. Jag bifogar en bild på proppen. Men jag kan ha läst fel. Det kanske skall vara 11x9. Då kanske det stämmer bättre Mvh Fyren
  6. Tack så mycket. Kan man svara innan den är inhandlad och monterad, på hur många knop det gör i skillnad. Bara för skojs skull. Topfarten i dag med den propeller jag har 6x11 gör 23knop vid brutalt tokvarv. Blir ju förmodligen billigare i bränsle förbrukning? Mvh Fyren Senast ändrad av fyren | 21 augusti 2009 | 20:50
  7. ok. tack för svaret. Vad är det för skillnad på dessa, Får jag en ökad hastighet med mindre varv med den proppen? Är så trött på att behöva byta bricka efter bricka till låsbrickor, när allt skramlar loss för att det tokvarvar i marchfart. ( tycker det borde ha suttit det från början) Jag tycker ju att den motorn skall få upp den lilla båten rätt så lätt i plan, men idag måste jag varva rätt så duktigt för att komma dit. Mvh Fyren
  8. Ja det har du alldeles rätt i Det är en Ockelbo T14 Med en Johnson 30 hk årsm -85. Mvh Fyren
  9. 50 visningar och inget svar. Finns inte kuskapen om propellrar på detta forum? mvh Fyren
  10. Har du prövat med att se efter vad som händer med reglagen på motorn? Kolla så det inte är något fel med överförningen till motorn. Öppna huven och se efter när gasen börjar att röra sig. Låter ju som att detta är antingen att justera eller byta reglage, men jag tror mest på det förstnämda. Lycka till. Mvh Fyren
  11. Har idag kollat stigningen på min propeller. Där står 6x11. tittar jag på Ishopmarine står inte den propeller med. Jag tycker att den övervarvar och vill, ha en högre hastighet men segare starter, Vad skall jag välja för propeller då?? Tacksam för svar. Med Vänliga Hälsningar Fyren
  12. detta låter som en lysande idé Tror ni att jag kan ha stubintråd som tändmedel: Då kan jag sitta i karet iförd säkerhetsutröstning, ( hockeyhjälm, cyklop för små speedo badbyxor och loofers ) och tända stubinen. vänta och sedan swiiiiiiiiish iväg. tänkte avlägga 13nm på 3,23 minuter( minuter på klockan och inte dom där konstiga distanserna. Förresten kan man inte ha distanser som mellanlägg).??. Funkar detta???? Tacksam för råd och tips. Mvh Fyren
  13. Jag haft en underbar båtsommar. Mvh Fyren
  14. fyren

    Lådbilsbåt.

    Hej alla kluriga Marin guidare. Jag har tänkt att bygga en lådbilsbåt av ett badkar. Alltså fyra hjul på att badkar med en utombordare i aktern på karet. Hur jag skall svänga på land vet jag inte, det behöver jag hjälp med. Jag har tänkt mig en 4 hk utombordare, och som köl vet jag inte, behöver jag hjälp med. Nu har jag klurat ut en bra sak, Ni vet hur man startat ett jaktplan från ett stort amerikanskt millitärskepp. Så skall jag göra med badkaret vid iläggningsrampen, med bungeejump-snöre. Bromsklossar framför hjulen på badkaret, en jonny-bråttombåt i andra ändan på repet. Full spetta på båten, någon drar undan bromsklossarna och swiiiiiiiiiiiiiish iväg. Någon slags utlösare till snöret skall jag ha, Behöver hjälp. Ja kom gärna med förbättringar på mitt bygge. Undra om jag skall ha akterruff? Mvh Fyren
  15. fyren

    Urban-Medin

    Vem är urban-medin? Och hur har han blivit jag????? Ni ser Inlägget RING här I dösnack. Där står Urban-Medin som författare. Men det är jag, Fyren. Konstigt det här!!!!!!
×
×
  • Skapa nytt...