Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
fajo

Behov i pentry?

Rekommendera Poster

Jag kommer arbeta med design av pentry på en större segelbåt. Vad finns det för behov i ett pentry? Vad ska finnas? Vad är viktigast?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska kunna laga mat ungefär som hemma.
 
Det ska kunna ske även till havs. Tänk dig att pentryt lutar 30 grader. Eller att det skumpar upp och ned.
 
Inget ska åka i durken (golvet) ändå. Och kocken ska kunna stå och bryna en biff och vispa ihop en god sås. Utan att hålla i sig. I detta fall brister de flesta kök ombord. Bra med pentry som har en bänk eller vägg att stödja ryggen mot.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den kände båtkonstruktören skrev en artikelserie i På Kryss om konstruktion av idealbåten för långfärd. Sökte på kryssarklubbens/på Kryss hemsida www.sxk.se och fann följande.


Huvudtitel:  Den ideala båtbyssan 
Undertitel: _  
Författare: Eliasson, Rolf 
Beskrivning: På Kryss långseglande båtkonstruktör har tillbringat sommaren upp i Nova Scotia men seglar nu mot varmare bräddgrder. Rolf har under sin segling upptäckt för- och nackdelar med det egna pentryt och skissar på den ideala båtbyssan. 

\\http://www.sxk.se/artreg/bar39.gif\ />

Artikeln finns i På Kryss 2002 nr 10 på sidan 32, omfattning 6 sidor
 
Är man medlem i SXK kan man beställa en kopia av artikeln utan kostnad. Om du inte är det har jag den tidningen någon stans och skulle kunna kunna kopiera den för dig. skicka mig i så fall ett mail på adrsessen fidraseglare@telia.com
 
tommy  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lutar båten 30 grader skall du inte laga mat. Då skall du ägna din tid åt att trimma seglen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att allt alltid är i vägen och att det aldrig finns någon avställningyta. Lös det!

 

Två saker som jag haft problem med i alla båtar är - var hänger hushållspappret och var är papperskogen?

 

Allt är ju pettitesser i sammanhanget - kanske bättre och fokusera på en bra plats för utomhusgrillen, till vilken man längtar mest just nusmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej svejs!

 

Min fru säger alltid att när något inte fungerar praktiskt, så säger hon att det är en typisk mans konstruktion smiley-cool.gif\ och jag tror det stämmer i vissa fall 9.gif\ så det är nog en bra ide att lufta lite med kvinnor när man ska konstruera olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kanske därför just Fanny J funderade över pentrylösningen.
 
Fanny - Du kan väl ge oss lite information om vad du kom fram till och gärna lite bilder när pentryt blir klart.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oops!!

 

Fanny J vad menar karln?? sen kollade jag i fajos sjöbod.....

Man ska alltid ha torrt på fötterna......smiley-embarassed.gif\

 

Mvh N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...