Gå till innehåll
söndag 08 juni 2025
Penshoon

ny båt, hjälp?:S

Rekommendera Poster

Okej, mitt första inlägg här men nått ska väll va det första^^

Ska sälja min fina förstabåt nu och köpa med min far en nyare nordisk daycruiser. har tittat på Flipper 630 dc och ryds 20dc länge men har också tittat på uttern D55 och tycker att den verkar som en fin båt med.

så... min fråga till er, har ni några tips eller synpunkter på dom tre båtarna. min far tar det järna lugnt och puttrar runt men jag vill hällre kunna leka runt också. innombordare/utombordare? tack på förhand hoppas nån svarar. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla även på Bella 620 DC med 140-150 hk 4-takt.

Och Yamarin 6420/64 DC med 150 hk 4-takt.

Test: Länk

Video: Länk

Fina båtar bägge två.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 mars 2007 | 21:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej dom är jätte fina men gillar inte att yamarins förar och passagerar stolar sitter på skenor istället för surrstolar, och bellas daycruiser är aningen för bred för den bryggplatsen vi har.

2,50m så får man klämma sig in mellan förtöjnings stolparna.

Bellas 640 dc ser underbar ut men den ligger på 2,47m och de e för brett.

uttern d55 ligger på bara 2,20 och är därför förstahandsvalet nu, men har hört talas om att deras skrov har vart skeva och andra problem med bleka dynor och knarr i durken mm. se länkar: 
http://www.gt.se/1.354867
http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_Batagare_nr4_2006.pdf 
något man ska oroa sig för?  http://www.gt.se/1.354867\' />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dynorna är nog absolut inget du behöver oroa dig för, bara att sy upp nya i valfritt material om de skulle bli blekta. Skevt skrov är ju ett väldigt gravt kvalitets problem om det förekommer.

Knarrande durk låter som något som går att åtgärda däremot.

Vad gäller inom/utombordare så är det väl en smaksak. Kör själv med stor utombordare vilket funkar bra för mig.

Nästa båt jag köper kommer dock definitivt att ha inombordare. Det är mycket lättare att meka med amerikanska V6/V8 motorer föreställer jag mig dessutom är inte reservdelspriserna inte lika vanvettiga som för utombordare.

Nordkapp har också fina båtar, ett tips att kolla på. Lycka till med båtjakten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla på Yamarin 59DC också.

Den är ganska lik Uttern D55 men Yamarinh 59 DC har definitivt ett vassare skrov. 115 hk passar bra. Har snurrstolar. Är 220 cm bred.

Video:

http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/pieni_59dc.wmv

Har själv systerbåten Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 och den går bra.

Ganska bra kvalitet och väldigt bra yttre plastfinish.

Det stämmer att Uttern tillverkat nån enstaka båt med skevt skrov, b la en D55. Det stod en artikel i en svensk båttidning om det var förra året. Uttern gjorde rätt för sig och fixade en ny båt åt ägaren. DNV utvärderade båten på Utterns uppdrag och fann tydligen vad köparen redan visste, att skrovet var skevt och båten lutade vid lite högre farter.

Dålig kvalitet på dynorna har jag också hört talas om på D55 åtminstone men Uttern har garanterat åtgärdat det. Men om du köper en begagnad kanske du kan ha oturen att träffa på ett sådant exemplar som har det sämre tyget.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 mars 2007 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket lek blir det?

Jag hade en Ockelbo dc21. Visserligen är det en äldre modell, men kvaliten kan man inte klaga på.

Fina egenskaper i vattnet. Vi var riktigt nöjda med den.

Ett litet mellanting kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all fina tips jag fått :D

tack för tipset med yamarin 59dc her blivit en båt högt upp på min lista vet att yamarin kvaliten är bra tack vare min gamla älskling :P

Undrar också en sak om den, när jag kikade i en yamarinförsäljares prisguide från mässan och såg där att 59dcan hade med en 100hk yamaha motor en topphastighet på 31 knop medans 58br hade en maxfart på 39 knop:S

Är det inte samma skrov på båtarna? 59dc väger tillochmed 20 kilo mindre än 58br och dom har samma dimensioner i längd och bredd, bara undrar.(är en liten nyfyken pojke)^^

varför sälja din älskling?
Jo tycker att det har vart en fin båt att lära sig med, allt va det gäller att lägga till och i säkerhet men tycker att det e lite tråkigt att sitta och bara åka runt vid de närmaste öarna här i vaxholm och bara ha som badbåt, längsta turen jag åkt med den va till lidingö och redan vid en sån kort tur känndes det obekvämt och osäkert eftersom dels (dum som jag är) hade jag inte tittat hur mycket soppa jag hade kvar i tanken men som tur va så hade jag 2 små reservdunkar kvar under soffan och dels så blåste det på rejält när jag skulle hem.

Så är den jobbig att köra med flera vänner i.

Redan när man e 3 så går det segt att få upp i plan och när man e fem så är det omöjligt om man inte flyttar fram 4 i fören vilket är lite pinsamt att be om :S

Vill alltså kunna utan några större problem kunna åka ut till de fina naturhamnarna vid lådna under en helg och kunna bara ligga där och ha det mysigt.

Ockelbon är lite för gammal för mig, visst vet att dom har mycket bra kvalite men känns ändå som en nyare dc kommer vara mitt köp.

Funderar också lite på det här med stereo  i båten. funkar det riktigt bra om man inte har cabinbåt och hur är det igentligen med marinhögtalarna, ger dom nått bra ljud överhuvudtaget?

Tack för alla svar hittills och hoppas nån mer kan hjälpa mig :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Yamarin 58BR har 38 knop som toppfart med 115hk motor,har själv en sådan.

59 DC har ungefärligen samma toppfart med den motorn, bör nog rekomenderas 115hk så blir det aldrig problem med plan även om man är tungt lastad.

Valde själv mellan D55 som jag tror är en bra båt, men det kändes som man satt över vindrutan med huvudet, och  D 55 verkade ngt mindre.

Tror att du skulle bli väldigt nöjd med en 59DC,det verkar vara en riktigt fin båt.

Lycka till 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

59 DC gör ca 35 knop med Yamaha F100, ca 38 knop med F115.

58 BR och 59 DC har i grunden samma skrov.

Jag har stereo i min Yamarin 5820/58BR, Sony marinstereo, högtalare och skyddskåpa http://www.xplodsony.com/marine

Det krångliga är kabeldragningen tycker jag.

Och så att såga i båten är inget kul, man tänker sig för både en och två gånger innan man sågar och borrar.

Stereon funkar bra på lägre motorvarv men på högre är det knappast nån idé att ha den på.

Om 59 DC är av intresse så tänk på att du ev behöver köpa till lite extra orginaltillbehör från början (om du skall köpa splitter ny båt) för att få den komplett, det här finns att köpa till:

*Teakdäck på durk och däck (snyggt med dyrt)

*Bord med stativ (bra att ha när man skall fika men klaffborden kan vara smartare att köpa)

*Transportpresenning (inget nödvändigt anser jag, dock har jag det själv för det följde med på köpet i mitt fall med 5820) 

*Hamnkapell (bra att ha, slipper slita på det dyra huvudkapellet, snabbt att ta av och sätta på, jag har det)

*Klaffbord (uppfällbara små sidobord, har det på min, funkar bra)

*Köljärn (har ej, vet ej vad det kostar men inget jag ens funderade på att köpa till)

*Trimplan (bra att ha men inget som egentligen behövs på dessa båtar, har det inte på min)

*Hydralstyrning (skulle jag välja till så du får så exakt och lätt styrning som möjligt, annars är Teleflex 4.2 kabelstyrning standard, har 4.2 på min)

/Bo

Senast ändrad av bossee | 15 mars 2007 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är i samma fas som du. Kan tipsa om att det är bra mycket billigare med ny finska båtar i finland. Kanske ingen överaskning. Fick pris enligt nedan som jag gärna tipsar om: Yamarin 58BR -07 inkl montering Yamaha F115AETL -07: 24.500¤  (inklusive moms 22%) fritt Jakobstad Finland

228.000:- jämfört med listpris i Sverige 285.000:-, skillnad 57.000:-  Bör väl i alla fall motsvara första årets värdeminskning. Kanske värt besväret? Kolla  www.nymotors.fi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åker ju Uttern D55, köpte den förra året och är så här långt mycket nöjd. På min sitter en Mercury 115hk 4-t, man ska inte ha mindre än 90hk och den går bäst och snålast med 115hk enligt tester jag läste förra året.

Det här med dynor som bleks är ett problem som endast berör de lite nyare båtarna. Skulle tro att det är modellerna 2005, 2006. Men Uttern fixade förståss nya bra dynor till de båtar som drabbats.

Knarrande teakgolv har jag hört talas om, men har inte sett det själv på de exemplaren som jag tittade på. Kan kanske ha att göra med hur båten är skött och vinterförvarad?

Personligen tycker jag att modellerna 2002-2004 är snyggast, då var det teak-lucka till förpiken och vita galon klädda stolar (mer praktiskt). På de senare modellerna så ersatte man teak-luckan med en plastlucka.

Jag föll för D55:an för att den enligt mitt tycker är snygg med sitt blåa skrov samt att det nog är den enda båten i den här storleken med fönsterruta på fördäck till förpiken. Är oftast på större båtar man ser det annars. Den gör att det blir mycket trevligare och ljusare fram i förpiken, det känns liksom större. Vissa DC båtar i den här storleken saknar ju fönster överhuvudtaget, då känns det som att slagga i bakluckan på en bil :-)

Maila om du undrar något mer om D55:an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...