Gå till innehåll
söndag 19 oktober 2025
DanneF

250 vs 270

Rekommendera Poster

vad skiljer dessa drev

vp 250. 270

vad bör amn ha för prop på emin båt har 250 drev

b20

marieholm catalina 22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är mest en designfråga.

Vad du skall ha för propeller är en lite mer öppen fråga. Jag skulle tippa på en standard 14 x15 eller något liknande. Inte någon HS i alla fall. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VP 250 och 270 ser i det närmaste identiska ut på utsidan. Samma propeller passar t.ex. Jag tror att avgas utblåset (bakom propellern) är något mindre på ett 250. På insidan skiljer det lite mer, 270 har spiralskurna drev i övre vinkelväxeln medan 250 har rakskurna som ger ett högre vinande ljud men det har ingen större praktisk betydelse. Jag har en Ancas Queen 24 med en B20 (AQ130) och 270 drev. Jag har en 15 x 15 HS propeller och det fungerar bra, toppfart 22 knop vid drygt 4500 rpm. Till din båt borde du kunna använda samma eller kanske 14 x 15 eller t.o.m. 14 x 17. Detta förutsatt att motorn är en AQ130 (dubbla förgasare) som är skapligt frisk och att du har rätt utväxling (2,15:1) i drevet. Hur stor skillnad den större bladarean på en HS-propeller gör vet jag inte men det kan inte vara något dramatiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, Stefan, jag håller inte riktigt med dig. Ifall du hade en standard 15 x 15 är jag övertygad att motorn kom upp i sitt rätta maxvarv samt att båten gjorde några knop till. Men det är din båt och dina prylar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...