Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
jhea

Skiljerelä - isolator.

Rekommendera Poster

hej,kan någon ge en bra förklaring på en isolator som jag har i dag och ett skiljerelä.På isolatorn har jag bara 1st ingång och 2 utgångar(start o förbrukning).Ingen mer kabel ifrån generatorn.Har köpt ett skiljerelä för jag har inte kopplat in det gammla ännu,villket är bäst??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för isolator du har men jag kan ge mig på en kort förklaring av vad ett skiljerelä gör.

Man kopplar en styrström till reläet så att det skiljer två batteribankar åt när det inte får sin styrström och när det har ström så kopplas de ihop.

Du sätter styrströmmen så att den går på när tändningen slås på så att de bägge batteribankarna är ihopkopplade när motorn ska startas och när den laddar. Annars är de åtskilda.

Kolla även den här länken.

http://www.skyllermarks.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vilket är bäst utav dom ?
isolatorn jag har idag eller skyllermarks relä på 75A,min generator ger 100 A men dom sa att det skulle hålla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En isolator är oftast två st dioder. Det sitter en diod från ingång till utgång 1 och en diod till utgång 2.

Då kan det gå ström från ingång till båda utgångarna.

Men inte från utgång till ingång.

Och inte från utgång 1 till utgång 2 eller tvärtom.

Dvs batterierna kan laddas från en generator, men är sedan isolerade; drar du ur ett batteri kan det inte rinna ström över från det andra!

PERFEKT! precis vad jag behöver utan ett komplicerat relä!

Mja; det finns en pris; dioderna stjäl spänning, 0,7V. Det betyder en hel del för laddningen som blir mycket sämre, plus att isolatorn blir rejält varm vid laddning. Det finns svindyra specialmanicker med FET-transistorer för tusentals kronor som inte stjäl lika mycket spänning som dioderna. Kanske bara 0.1 V. Men de är som sagt hur dyra som helst.

Skiljereläet kopplar ihop batterierna och ger ingen spänningsförlust under laddning. När generatorn slutar ladda släpper reläet och batterierna är helt isolerade igen. Kan inte dra ur båda samtidigt.

Men det kan man göra med en vanlig batteriströmbrytare, billigare? Jadå, men då kan man ge sig den lede på att man en vacker natt glömmer öppna brytaren sedan man stannat motorn och så drar man ur båda batterierna. Naturligtvis på den där kobben längst ut i havsbandet.

Jag tycker skiljereläet är bäst.

Senast ändrad av Anders_St | 27 februari 2007 | 00:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en avkänningskabel mellan generator och batteribank behöver du inte byta din diodbrygga. 0,7volts spänningsförlust gör att din maximala laddning minska från 100A till 95A. Försummbart i detta fall då det bara påverkar tiden för att komma upp i laddningsspänningen. Diodbryggan du har ger ett mycket bra skydd för batterierna som Anders beskrev.

Om du vill förbättra din laddning så tycker jag att du ska:

1) se över kablarna mellan generator och batteribank.

2) byt till elektroniskt skiljerelä (FET). Fr. 1600:-

Om du INTE har avkänningskabel mellan generator och batteribank är du i ett annat läge. Först måste du mäta laddspänningen vid batterierna. Om generatorn är uppskruvad för att kompensensera för diodbryggan så kommer du att koka dina batterier när du byter till någon annan lösning. Nu förutsätter jag att din generator ger normal laddspänning.

1) byt laddningsfördelning.

2) Se över laddkablaget

Sök på forumet för dett har diskuterats om och om och om igen....

/Marcus

bating.se www.bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...