Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Myggbetet

Nåta!

Rekommendera Poster

Tror jag kör på grovslipning före och fin efter.

Nästa fråga, Vad är enklast/bäst att använda i botten av nåten?

Har fått tips på vanligt nåtgarn eller kasettband.

Sen då, är det Sika som gäller?

Hur varmt måste det avra ue för att det ska gå bra att nåta?

 

Senast ändrad av Myggbetet | 26 februari 2007 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade först med riktig nåttejp, blev förbannad och kastade den åt h-e, inte att rekommendera. Istället kan man tydligen ha en tejp med någon form av applikator så att det bara är att dra tejpen i nåtspåret så sitter den kvar. Kasettband måste man väl nåla fast? Har man raka nåtspåt är det kanske enkelt?

 

Sika, visst kan du köra med den, men jag körde med Simsons (Bostik) och tycker den funkat f-n så mycket bättre och hållit bättre än de strängar jag dragit med Sikas motsvarighet. Har läst på Träbåtsakuten att PU-metall skall vara bra, fast den vet jag inget om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Bostiks verkar som en bra grej, det får de nog bli.

Hur är det med oljning? Före/efter?

Tycker det borde fästa sämre om man oljar före, men bäst att fråga.

Känns lite stressande att temperaturen måste upp till en 5-10 plus innan de går att nåta, blir tjinkigt att hinna med fernissa efter det innan sjösättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen teakdäck, men jag valde att olja det. Vill minnas att det är efter nåtning som gäller. Kolla med Bostik vad de rekommenderar. Det året som jag nåtade däcket sprutlackade jag också om skrovet på båten, så det blev sjösättning strax innan midsommar. Då var inte temperaturen något problem. Tänk också på att det är en viss tid efter nåtning som du måste vänta innan lackning. Glöm heller inte primern innan nåtningen, dyr som knark!

 

Senast ändrad av Peter_K | 26 februari 2007 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att nota vid o-gradigt väder. Noten avstannar sin härdning för att sen ta fart vid plusgrader. Har själv just nu notat och kompletterat efterfyllning med 0-gradigt, sedan sjönk tempen till -10 grader. Slipade av efter en vecka med 0-gradigt utan några som helst problem. Se till att jobba med nåten vid min 2 grader annars blir det för trögt.Nåte gärna med tryckluft så blir allt så mycket lättare.

mvh

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Primer, tja vet inte hur jag skall beskriva det... en transparent vätska som du stryker på för att få bättre vidhäftning på nåten? 

 

Ett tips också var det ja - överfyll båten, dvs fyll så att det blir en liten bulle på ovansidan, skär sedan rent med ett vasst stämjärn innan slipning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att Peter menar nåten, inte båten, då blir det dyrt och jobbigt.

Han skrev nog bara fel, ty P är en klok man......(Glad Gubbe!)popupblock på jobbet.Pratade nåtning på jobbet med en som jag vet gjorde detta i våras, han använde endast primer i spåren, sist höll det 8år. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7.gif\ Ja, det skall vara Nåten, helt rätt.

Fyller man Båten blir det dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall det vara någon speciella primer?

Det där me att fylla hela båten och sen skära bort det man inte tycker är bra verkar smart, det borde bli tätt iaf. smiley-tongue-out.gif\

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det skall vara den primer som är avsedd för just den nåtmassa du köper, den finns i samma butik som du handlar nåtmassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Använder du Ljungdahls PU-Metall som nåtmassa, räcker det med vanlig enkomponentsfernissa som primer

Då sparar du en del pengar på både nåtmassan och primer jämfört med Sikas dyra alternativ (dessa andra alternativ är alltså billigare!)

 

PU-Metallen håller mycket bra, och är lättjobbad (har använt den själv..)

 

Senast ändrad av islandman | 27 februari 2007 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men om man använder det som primer så lär alltså oljning ske före detta?

Men med annan primer kan man olja efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja efter, även i detta fallet oavsett träslag. Fernissa bara sidorna i nåtspåret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Hej.

 

Rhodosil är det bästa som jag har använt. lättflytande, ingen primer och mkt. lätt att slipa bort.

 

Börja med att grov/finslipa däcket.

Nåta, sedan tar du direkt och drar med en japanare (liten metallspackel) över nåten dvs. du trycker ned nåten för att få bort ev. luftblåser. Med en gång sedan skrapar du upp överflödet med en annan japanare.....allt detta medan nåten är blöt.

Det fina i kråksången är att det behövs ett min. med slipning och du slipar då inte på nåten som då har satt sig dvs sjunkt ned. Detta är en liten yrkeshemlighet som jag har använt under ett antal år. Resultatet blir mkt. snyggt.

 

Hälsn. PH-Båtsnickeri....Peter Hansson...Ellös 

 

post-6778-1394234969,0776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört att man kan använda svart silikon att nåta med. Är dom helt ute och seglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.

Speciellt extra-fel är det om du ska lacka efter nåtningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om man använder Ljungdahls PU-Metall
Då kan man mycket väl fernissa över /efter nåtning 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PU=PolyUretan, inte silikon... 8.gif\

 

Senast ändrad av Peter_K | 16 april 2007 | 15:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...