Gå till innehåll
onsdag 05 november 2025
Ancas_King

Ancas Queen 24 och V8

Rekommendera Poster

Tänkte kolla hur många av er Ancas Queen24 ägare som har V8 i sina båtar.

Nu har jag plockat ur min B20.

Vad jag förstår så verkar gången , farten och bränsleekonomin bli bättre med en V8, och priset inkl drev för en V8 i bra skick är ju skamligt lågt.

Men hur får man in motorn i motorutrymmet, krävs några modifieringar eller är det bara att lyfta ner, den tar ju lite mer plats en B20n.

Tacksam för tips både vad gäller drev och storlek på motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En på båtklubben stoppade i en Cheva 305:a.

Nya balkar till motorn plastade han dit, återanvände sitt 270 drev, bytte dock underhus till en mer passande utväxling.

Han bytte från AQ170 och de märkte en väsentlig förbättring på alla fronter - inklusive bensinfröbrukningen.

Uttryckte dock saknad av power-trim.

/JesseDC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, vet du om man kan få kontakt med denna killen, eller vet du själv kanske hur han fick i motorn.

Du skriver att han hade den raka 6an i från början så jag antar att hans motorutrymme redan var omgjort, mina mått är för små så jag måste bygga om, och det är det jag är intresserad av att veta hur det görs bäst.

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju begränsad aktivitet så här års på båtklubben, men om 2 veckor har vi årsmöte.

Vi kan ju hoppas att han dyker upp där, så skall jag försöka få fram namn och tfnnummer.

mvh

Jesse_DC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde ju gå rätt så lätt att stoppa ner en V8 i din Ancas. Det finns dom som har monterat en V8 i en mopedbil!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en 350 i min Marieholmare, det går. (originalmotor b20)

så med v8 i din Ancas borde inte vara några somhelst problem, inte med vikter på drivpaket osv, som på en liten sportbåt.. vet inte hur du har den med utrymme osv, men det går ju alltid att bygga om motorum om intresse finns. 

Mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...