Gå till innehåll
torsdag 29 maj 2025
SegelBruce

Vilket bränslefilter ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Håller på att montera ny motor i båten. Vill även byta bränslefilterna.

Ska åka på kanalerna i Europa och vill hitta en bra filter kombination.

Funderade först på 2 CAV filter med vattenavskiljare, kopplade med ventiler emellan, så att man snabbt kan skifta om filter om man skulle få smuts i bränslet.

Pratade sedan med varvet och dom tyckte RACOR filter.

Vet inte vilket, tycker att RACOR:s filterpatron är svindyr jämfört med CAV:s

195: mot 60:-.

Är RACOR så mycket bättre?

Tacksam för förslag.

Motor Yanmars 54 Hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vanliga filterhållare för cav tar du på skroten och dessa filter finns överallt och är billiga sen är en fördel om du tar hållare med glaskopp att du ser om det ligger smuts och vatten i botten samt att hållare från tex peugot har tappning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis fungerar CAV filter. Men Racon är bättre.
Man bör nog ställa frågan; när strular det ifall det nu skall strula. Svaret är givetvis när det är dåligt väder eller man ligger taskigt. I dessa lägen är det självklart viktigt att snabbt få bytt filter. Då är givetvis två filter systemet bäst medan näst bäst är ett filter som du inte måste tömma för att byta insats. Ett sådant filter är Racor. Har du ett Racor så kan du alltså byta insats utan att behöva tömma filtret detta för givetvis också med sig fördelen, du slipper lufta systemet. Utan kan starta med en gång. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur Racon ser ut.... men att byta en filterpatron utan att dränera bort det som finns där det nya ska sitta känns som att låta skiten vara kvar! All smuts sitter ju inte fast på elementet, utan lossnar så fort man skvimpar lite... Men förhoppningsvis fastnar det i det nya istället för att åka vidare till motorn osv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tittade på racos hemsida tar man cav filtren och peugotens hållare och en kulventil mellan så har man samma system men kan köra med billiga filter, peugoten har glashållare och avtappning för bottensats med skruv med slanfäste dvs du kan tappa dem utan att riskera luft i systemet håll slangen under ytan i det du tappar upp bottensatsen i.

Sen har de även i hållaren en bra handpump  lyft på huven på  en peugot från 70-90 talet så ser du hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. glaskopp.

Inom bilsporten har det sedan några år varit förbjudet att ha glaskoppar. Detsamma kommer (ifall det inte redan är så) även gälla inom båtvärlden. 

Det är riktigt att det är lätt att se föroreningarna med en glaskopp men olycksfallsrisken överväger nog fördelarna. Varför jag, i alla fall, inte rekommenderar filterhus med glaskopp. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på konceptet 2 vanliga CAV-filter med glaskopp. Förr eller senare tankar du skitigt bränsle och då är en snabb omkoppling till ett friskt filter guld värd. Man kan ge sig på att stoppet kommer j-ligt olämpligt! Ha en glaskopp i reserv och montera filtren så att risken att slå sönder kopparna är liten.

Försök ordna så att du lätt kan komma åt att tömma/pumpa ut från den absoluta botten på tanken. Då kan du regelbundet få ut bottengrumset och ev. vatten.

En annan filterfråga, om du planerar att gå i kanalerna. Ha en sil på utsidan av kylvattenintaget och ett lätt rengörbart filter på insidan, gärna typen med genomskinligt lock och en utlyftbar filterkorg på insidan(Vetus). Det är ohyggligt mycket skit i kanalerna, i synnerhet om man ligger bakom en pråm. Ibland fick jag tömma silen flera gånger om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Eilean (Löjtnant  måste först bara kommentera ditt namn snyggt titta i min sjöbod så förstår du.

ang glaskoppar det är inte någon driksglas kvalite har aldrig hör någon som lyckas slå sönder någon kopp av den modellen jag använder dessa är säker i 4-5 mm och kupade som en halv boll rent idiot starkt.

cav filter finns att hitta överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svar.

Det verkar vara CAV filter jag ska ha, har pratat med varvet idag om detta.

Hur funkar det när man kopplar om filterna?

Behöver man inte avlufta eller?

Behöver man avlufta när man byter ut mot ett rent?

Litar mer på er än varvet. Dom tycker alla dyra lösningar är bättre.
Tyckte jag skulle satsa på dubbla RACOR istället. Då var jag 100% säkrad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

båda är såklart urluftade och när du får stopp i ena slår du om kulan till det andra sen kan du byta när du får mer tid i första filtret eller byt direkt och lufta med filterhållarens handpump, alternativa lösningar kan nog göras med kula på in ledningen eller dubbla in ledningar från tanken om du nu vill ha möjligheten att göra filterbyten under drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Skojigt sammanträffande! Eilean är keltiska och betyder ö. Jag köpte båten i en liten by med namnet Rhu i Skottland, därav namnet.

Apropå glaskoppar så håller jag med dig. Risken att slå sönder dem måste vara minimal. Att de är förbjudna i bil/bensinsammanhang är en sak, ett motorrum i en båt en annan.

Men för att vara på den säkra sidan kan man ändå ha en i reserv och montera kranar vid filtret/filtren så att man kan stänga av flödet om olyckan ändå är framme. För koppen går ju knappast sönder av sig själv utan man måste nog medverka på något sätt, komma åt den med ett verktyg, dra fast den snett eller så. Och då ser man ju vad som hänt och kan stänga av innan man tömt hela tanken till kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det varit bra synpunkter ovan. Tycker också jag kan hålla med om de som förslår ett grovt filter på sjövattenintaget om du vet att du ska gå i en kanal tex. Jag vet att Amfibiekårens stridsbåtar har ett stort sådant filter monterat på intaget till vattenjeten, rensas/kollas varje gång innan man startar och gärna varje gång man varit inne på grunt vatten ( mycket sugs in då... ) När det gäller bränslefilter läste jag en artikel om en kille i USA som funderat en del för sin båt. Out With The Old - Replacing Old Fuel Filtration Technology With New, by Karl Denninger Detta kan läsas på www.boatdiesel.com Kanske lite för smart för att funka i längden med det är alltid intressant att fundera?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att inte enbart jämföra priset på olika filter. Alla Racors filter har en vattensepareringskapacitet (långt ord!) på 99,5% jmf med de flesta andra fabrikat som ligger på 60-70%. Att separera vattnet från bränslet är en av två viktiga funktioner med filtret tillsammans med partikelfiltreringen. Kolla in på www.a-filter.se där finns massor med bra info om bränslefiltering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljer Leffan Racor filter eller?

Du hänvisar till samma sida i alla dina inlägg.

Trovärdighet 0 Tyvärr!!

Förstår att du skriver i egen sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla sneseglara samt Segel Bruce!
Vi skall väl inte förakta kunskap här på forumet (oavsett var det kommer ifrån)? 
Jag förstår att du SB kan vara misstänksam mot inlägget som hänvisade till samma sida. Men att detta samtidigt skulle sänka trovärdigheten till 0 håller jag inte med om. Tvärt emot dig har jag tagit till mig av informationen som finns på sidan, bugar och tackar för informationen som fanns på länken! Det fanns många läsvärda sanningar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

på 99,5% jmf med de flesta andra fabrikat som ligger på 60-70%.

siffror som dessa gör mig fundersam låter mest som billig torgmarknads reklam.    Vatten är tyngre än diesel om filtret sitter meed en underkop likt cav så hamnar alltid vattnet längst ner, samma princip som nar man vill bli av med vatten vid tryckluft mm. vatten avskillningen beror helt på dels hastigheten genom filtret eller vattenfällan och dels på hela storleken på avskiljaren. ger man siffror på 99.5 och 60-70 så tror jag dessa om de nu är mäta är mäta utan hänsyn till underkopp utan bara vad sam paserar ett filter om det bulltas dikt an utan underkopp.

Välj alltid det enklaste och det som går att uppbringa resevdelar i de tilltänkta länderna du ska resa till. åkte själv långturer med volvo vilket är dyrbart misstag volvo reservdelspriser i många länder där de klassas som lyxbilar håller samma nivå som till en ferrari. man behöver inte åka långt bara i frankrike så är priset mellan 5-10 dubbelt för tex kamm topppackning mm. hamnar du i arabländer så är allt belag med 300 % extra skatt. har du däremot delar som passar in å franskbyggda fordon så finns delar på vilken bakgård som helst samma gäller hela afrika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå filter och vatten i bränslet.

De flesta bränslefilter är gjorda av papper (celloulosa)i någon form. Papper suger upp vatten. När pappret är mättat av vatten blir det stopp i filtret.

Det här betyder att det är inte så stor risk att få in vatten i spridarpumpen och det är ju det man vill undvika. Nackdelen är ju att motorn stannar.

Racorfilter används på marinens båtar. Det brukar betyda att det är bra grejer som är väl utprovade.

Jag har både ett Racorfiter (175:-) och ett CAV i båten (39:-)och jag tycker prisskillnaden mellan filterinsatserna är lite för stor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dags att avsluta denna debatt och samtidigt ge svar till SB (och alla andra) Ja visst, jag skriver i egen sak eftersom jag arbetar med denna problematik dagligen och därför hänvisar till nämnda sida men också för att det är en intressant problematik. Följer med intresse alla experttips här på forumet, en del är bra och en del mindre bra, men faktum kvarstår, bränslefiltrering är inte så enkelt som en del vill påstå. Jag håller med om att CAV-filtret är billigt, det är trots allt det vanligaste bränslefiltret som finns. Vad som skiljer CAV från t ex ett Racorfilter är flera tekniska detaljer, 1) Vattensepareringen där Racor är det enda filtret på marknaden som avskiljer mer än 99%. Det är inte så enkelt som att vatten är tyngre än diesel och att det enbart beror på flödeshastigheten. Det skulle ta alldeles för stor plats att utveckla hela teknikresonemanget här.  2) Partikelfiltreringen är en av filtrets huvuduppgifter och ett Racorfilter med t ex 2 mikrons avskiljning är ett fullgott skydd för den aktuella Yanmarmotorn. CAV finns inte med 2 mikrons filter.

Det viktigaste av allt har inte nämnts i denna debatt och det är dimensioneringen, ett ”för litet” filter är inget fullgott skydd, rekommendationen är att överdimensionera när Ni väljer filter, det kostar inte så mycket mer och är en marginell kostnad med tanke på vad filtret skyddar. Spridare och bränslepumpar är ju inte helt gratis när dom skall bytas eller renoveras.

Någon skrev att marinens båtar använder Racor, visst är det så, tillsammans med Sjöräddningen, polisen, yrkesfiskare, Vägverkets färjor samt de flesta välkända motor- och segelbåtsvarven m fl.

Någon annan skrev att de flesta bränslefilter är gjorda av cellulosa och det är också riktigt men det finns en viktig teknisk skillnad på Racor och andra bränslefilter. Alla Racorfilter är gjorda av ett material som kallas AquaBloc som gör att mindre än 1% vatten passerar filtret och det är bl a detta som ingår i tekniken för vattenseparering i ett Racorfilter.

Någon skrev att trovärdigheten i inlägget var 0 och alla får ju tycka vad dom vill, men de av Er som är tekniskt intresserade tror jag kan ha nytta av informationen som finns på www.a-filter.se. Syftet är trots allt att vi skall kunna få en så bra motordrift som möjligt och en bra tillvaro på sjön, helst utan en massa problem med krånglande motorer orsakade av undermåliga filter. Ha en bra kommande båtsäsong, det är inte så långt kvar nu!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid kul när ngn erkänner sin reklam...

LEFFAN skrev:

Det viktigaste av allt har inte nämnts i denna debatt och det är dimensioneringen, ett ”för litet” filter är inget fullgott skydd, rekommendationen är att överdimensionera när Ni väljer filter, det kostar inte så mycket mer och är en marginell kostnad med tanke på vad filtret skyddar. Spridare och bränslepumpar är ju inte helt gratis när dom skall bytas eller renoveras.

Eftersom ursprungsfrågan handlar om en 54hk motor borde CAV-filtret kunna klassas som överdimensionerat redan från början, men det kanske framgår på reklamlänken, har inte varit där...

Ibland är inte det dyraste alternativet ett alternativ överhuvudtaget, men ska garantier för livslängd och funktion kunna lämnas är det en annan sak...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...