Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wesslan84

Kielkanalen

Rekommendera Poster


Skaffade segelbåt i somras och har nu några frågor angående en segling till varmare länder. Vad kostar det att gå genom Kielkanalen med en båt på 28 fot? Måste man ha något typ av ”kanal cert” eller har man rätt att som gröngöling puttra igenom kanalen?


 


Med vänlig hälsning


Wesslan  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej och god fortsättning på det nya året!

 

Hemlandets båtbestämmelser gäller även på tyska vatten. Med andra ord behövde man inte ta något tysk cert för att gå på vattenvägarna.

 

 

Mitt svar grundar sig på information som jag i höstas fick när jag var och tittade på båt i södra Tyskland. Ifall detta är helt sant eller ej vågar jag inte svära på. Det jag kan säga är att båtfirmans ägare var uppgiftslämnare och firman är väletablerad sedan över 20 år. De säljer båtar över hela europa. Nu blev det inte något köp så jag fick ingen chans att åka vattenvägen genom tyskland. /mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För att få gå Europas kanaler och floder måste du ha kanalintyg, annars riskerar du dryga böter. För att få ta kanalintyg måste du ha minst förarbevis. Kanalintyg tas normalt under en kväll.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att man måste ha kanalintyg för att gå Göta kanal?

Fel, fel, fel.

 

Du behöver inte ha kanalintyg på Kielkanelen heller.

För att gå med en båt <10m kostar det 11¤ under 2007

 

http://www.kielkanal.de/Sportschifffahrt/Kanalgebuhren/kanalgebuhren.html

 

OBS Du får bara åka under dagtid, därför är det lämpligt att ta den på två dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej Jag menade inte att man behöver ha kanalintyg i Sverige. På den europeiska kontinenten behövs kanalintyg. Möjligen är Kielkanalen undantagen, har dock inte hittat något offsiellt dokument om detta. Kan du tipsa mig om var det finns?

Hälsningar Ove 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Låter ju bra detta och inte var det dyrt heller! Blir ju en ganska bra genväg istället för att gå runt danmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kan även rekommendera den stående mastrutten genom Nederländerna. Kostar i stort sett ingenting (2005 ca 15 ¤) och är betydligt trevligare, charmigare, vackrare och vilsammare än den utsatta, trafikerade och trista nordsjökusten. Räkna med en vecka mellan Delfzilj i norr och Vlissingen i söder.

Men som sagts tidigare - kanalintyg bör du ha, även om jag aldrig varit med om någon kontroll i kanalerna vare sig i Tyskland, Nederländerna, Skottland eller Frankrike. Men om någon olycka skulle händda kan man nog ligga litet sämre till utan. Utländska hamnar och kanalsystem kräver också oftast en ordentligt tilltagen ansvarsförsäkring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla kanalseglare,hur seglar man på en kanal???? :-)  Kryssa hem i motvind..

post-5456-1394236606,0448_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma sätt som man seglar med en motorbåt. Med gjutjärnsgenuan.

För övrigt är det ofta tillrådligt att inte bara kryssa när man seglar mot vinden utan också när man seglar med vinden. Det går i regel fortare. Dvs när man inte använder gjutjärnsgenuan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...