Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst swenne

radarvarnare

Rekommendera Poster

Gäst swenne

finns det radarvarnare (marint bruk)att köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten

Vad behöver du det till?? Vid de få tillfällen som fartbegränsning råder fins alltid anledning därtill. Möter man mindre båtar hör gott sjömanskap till att sänka farten så man inte stör andra med höga svall osv. Är du ute på öppet vatten och inte stör andra kan du dra på så mycket du vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Radarvarnare kan användas för ensamseglare som vill ta sig en liten lur på natten. Dessa drar betydligt mindre ström en aktiv radar. Dock bör man se över frekvensomfånget så de tar fartygsradarfrekvenser. Övrig användnig är förmodligen lika förbjudet på land som till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Advokaten

Lagen som gör laser/radar varnare förbjudna är mycket allmänt hållen. Alla tekniska saker som kan användas för att upptäcka en hastighetskontroll är förbjudna. Så dämed kan t.ex även en kikare också vara förbjuden om du råkar titta efter kustbevakningen i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Jag skulle gärna gå upp i rätten efter att ha sett Kbv. i min kikare. Nu är jag visserligen inte advokat, men med sunt förnuft kommer man långt. Det skulle vara väldigt intressant att få höra hur allmän åklagare skall förklara för rättens nämndemän att en kikare är en teknisk sak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Advokaten

Titta vilket kryphål....... Den är bara förbjuden om den är avsedd för vägtrafik. Alltså ok att ha i båten 1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik. Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1994:295). 2 § Radarvarnare eller laservarnare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1994:295). 3 § Den som bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. 4 § En radarvarnare, en laservarnare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1994:295).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Jag har också gått och funderat på en radar-varnare för marint bruk. Vet någon var man köper en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst swenne

det kanske går att bygga en själv? nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas

Har ingen erfarenhet av radar varnare men däremot laservarnare- en manick som stör ut polisens laserpistoler. En firma säljer dessa lagligt då man även tagit fram en mottagare dvs manicken säljs som fjärrkontroll till garageporten eller ytterbelysningen. Att den sen stör ut polisens utrustning är s å s en beklaglig biverkning. Denna pryl har varit uppe i Motala tingsrätt då polisen beslagtog en bilists apparat men han vann målet då utrustningen har ett syfte. Däremot behöver man ju inte köpa mottagaren utan bara sändaren, ca 2500 kr. kopplas till halvljuset och sätts under nummerplåten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst swenne

swenne här.jag har hittat en radarvarnare.gå in på www.marinimport.com där finns det.tack o hej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stig på Hammarö

Sök på collision avoidance radar detector på nätet så får du träff på card jag köpte en sån i UK till en kompis härhemma som ensamseglar, han är helnöjd med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Sondén

Festligt med alla som spårar in på bilrelaterade juridiska spörsmål. Det här är ju en marin sida! Klart att en radarvarnare är bra när man är ute på havet och riskerar bli överseglad av ett fartyg. Jag ska genast kolla själv vad det finns för typer och skaffa en själv. En radarvarnare kan knappast bli föremål för juridiken ombord på en båt. Den är en mottagare och kan inte spåras om det nu skulle vara olagligt. Bosse båtsman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

Den där var ju kanon... Inte nog med att den varnar när man är inne i en annan båts radarsektor, den förstärker dessutom signalen och skickar tillbaks den så att man syns bättre på radarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Ursäkta för att jag går lite offtopic men jag tänkte på tal om kikare kanske ni, som jag, har sett att kikarebutiken Gunnar Olssons Foto har en ny site. Finns mycket intressant där om man letar båtkikare. http://www.gofoto.se mvh / Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Hej Alla hastighetsintresserade. En sak som faktiskt är trevligare i Norge än i Sverige är att det är lagligt att köpa och sälja radar/laservarnare oavsett vad de är avsedda att användas till. Dock är det olagligt att använda i vägtrafiken I Sverige har dock lagstiftarna fått helhybris och förbjudit allt vad varnare heter, nästan även att skriva ordet! (Frågan är om inte det jag nu säger är olagligt i denna polisstat, där den största synden är att gå emot staten) Nåja, gå till tex www.whistler.no så hittar ni flera inköpsställen i Norge. Finns tom de som skickar med post til Sverige (trots att det är olagligt att både exportera, importera, äga, hantera, osv, osv i och till Sverige) Mvh, nöjd laser/radarvarnarägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som till äventyrs funderar på att köpa en vanlig radarreflektor har jag läst någonstans att när ett omfattande test gjordes på reflektorer av olika slag och i olika priskategorier vann den billigaste modellen: ihopknycklade ölburkar i en plasktkasse!! :-D /Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Radarvarnare för marint bruk, endast, har funnits, för ett 10-tal år sedan i marknade i England. Jag vet inte om dessa marina radarvarnare har någonsin sålts i Sverige. Dom fungerar inte för Polis Fartradar. (har testat) Polisiära myndigheter har inte rätt att konfiskera sådana marina radarvarnare. Tanken med en sån här MarinRadarVarnare, är att i dimma, nattmörker, speciellt på långsegling, kunna få en varning om att det finns fartyg i närheten. Radarvarnaren ger summersignaler när den träffas av radarvågor, från närliggande fartyg. (det gör inte ihopskrynklade ölburkar, eller radarreflektor) Vid utsjösegling skall mann dessutom alltid vara utrustad med en god radarreflecktor (villket inte är desamma som en radarvarnare HI)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till: Anemos. Tack, det var det förnuftigaste inlägget i denna debatten. De flesta skriver om bilar, vägar och lagen därom. Detta är en marin sida så här gäller sjölagen och sjötrafikföreskrifterna.PUNKT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va ett väldigt tjöt om dessa radarvanare.. Visst det kan säker vara jätte bra att ha i syftet att synas eller upptäcka andra båtar, men om man har tänkt att köra snabbt utan att bli tagen för det så är nog en större motor ett vassare tips ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frank

Ja, det finns! Nasa Marine AIS radar är den första AIS Radarplottern för privat bruk. Detta är det du söker! Du får information om * Fartygets MMSI * Position (Lat Long) * Färdriktning * Hastighet Detta plottas på en display, signaler tas emot med en VHF-antenn. Displayen är upplyst med strömsparfunktion och väldigt strömsnål (50 - 100 mA). Se vidare på http://www.tekniktema.se/index.php?cPath=13 (hittade detta på blocket)

post-0-1394234417,9361_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Har kikat en del på webben och de radarvarnare som jag hittat är främst avsedda för fordonsbruk. Även om de är användbara för X-bandsradar så saknar de S-bandet, som är fartygens i huvudsak viktigaste radartyp. Även om fartygen även måste vara utrustade med X-bandsradar så är de med stor sannolikhet avstängda eller i standby på havet. Det finns ju aktiva radartranspondrar som, när de blir träffade av en radarpuls, skickar ut en signal som blir ett betydligt starkare eko (blaffa) på radardisplayen än en vanlig radarreflektor. Det förutsätter ju naturligtvis att fartygets vakt är på bryggan och inte sitter och sover. LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Var inte detta ett forum för långfärdssnack. Jag tror inte att frågan var ämnad för yrkestrafik och andra glada fartsyndare, utan snarare för seglare som riskerar att bli nerkörda av ovan nämnda. Har man en mindre långfärdsbåt där både pengar och ström är bristvara är en sk. radarvarnare ett utmärkt sätt för tryggare långsegling. Radarvarnaren varskor dig om den blir träffad av en annan båts radar och kan även förstärka ditt radareko så att en halvfull rysk lastbåtskapten tror att du är en liten lastbåt och således håller väl undan istället för att tro att du är en störning bland vågtopparna och häller upp ett nytt glas vodka. En sådan varnare finns bland annat installerad i svenska lånfärdsseglaren Bo Bergmans L28, så diskussionen om hurvida de finns eller inte är därmed avslutad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ingen radarvarnare, det är en AIS-mottagare som är något helt annat.

AIS Automatic Identification  System bygger på radioKOMMUNIKATION och inte radar. AIS-en tar emot radiosignaler frå YRKESSJÖFARTEN som enl. lag är skyldiga att ha en aktiv transponder igång. Mej veterligt så finns det ingen transponder för fritidsbåtar och jag tror inte det kommer någon heller. Den du visar är en MOTTAGARE och kan inte sända uppgifter om din båt, inte heller position. Dock är det ett alldeles ypperligt hjälpmedel som visar var transponderskyldiga fartyg befinner sej vid dålig sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övrig användning ?

Är det inte förbjudet att föra fram ett fartyg utan utkik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, För 20 år sedan träffade jag en Norsk ensamseglare i en hamn i norra Spanien. Han hade en radarvarnare ombord men var inte särskilt nöjd. I kustfarvatten där det finns gott om fartyg pep den nästan jämt och det var inte mycket mening att ha den på. Gör kanske bättre nytta mitt ute på atlanten ? MVH, Johan http://www.toan.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mike

den här texten hittade jag på en sida som säljer radarvarnare laservarnare kan ju vara ett användningsområde .För att använda den till att varna för polis radar vore ju inte snällt mot big brother o alla vill väl ha ett kontrollsamhälle!!! laservarnare.net var det som jag köpte min på. 

OBS!

Vi vill göra er uppmärksammade på att huvudsyftet med COBRA är inte att varna för poliskontroller eller dylikt, utan att kunna urskilja vilken butik som har inrättat butikslarm. Detta för att butiker med larm enligt undersökning har mindre stölder och därför förmodligen lägre priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var min själ inte många som vet vad en radarvarnare för marint bruk är. Här blandar man in laservarnare och varnare för poliskontroller på land hej vilt. LÄS PÅ OCH KOM IHÅG ATT DETTA ÄR ETT MARINT FORUM!

Marint snack = sjösnack. Det enda marina jag har sett på vägarna är mindre båtar hängande efter bilar utan någon kontakt med sjön!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i radarvarnare, håll utkik 24 timmar om dygnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo tack.ska man segla på piller då eller,det kan va skönt att lägga sej i bingen en stund .om man seglar själv så kan det kännas tryggt att ha .13.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt lagen är du skyldig att hålla utkik 24 timmar om dygnet.Hur du löser det är din sak , men man kan ju tänka sig att vara fler än en om man skall segla långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...