Gå till innehåll
onsdag 14 januari 2026
Talla

Halloj där ute i mörkret!

Rekommendera Poster

Några rekomendationer på färg till att måla motorrummet med?
Underlaget är plast.. går det med vanlig 1-kompfärg eller ska man sträcka sig till 2-komponent?
Tacksam för svar!
Mvh Johan 

post-21406-1394234849,8529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två-komp är klart bäst med tanke på värmen i utrymmet. Se till att du har gjort rent ytorna ordentligt först bara.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad jag själv märkt är att man nog bör ha oljebaserad färg. Testade först att lacka med vattenbaserad, men det var lögn i helvete att få den att fästa trots mycket noggran rengöring och slipning. Förklaringen skulle jag tro är att oavsett hur mycket man skrubbar har en del olja/fett trängt in i plasten.

Jag gjorde som så:

1 Vanlig oljebaserad grundfärg

2 Tung ljuddämpande färg (minns inte varifrån jag köpte den, men den fanns på mässan)

3 Vanlig enkomponents lackfärg

Enl färgtillverkaren skulle man kunna måla direkt, men det fäste alltså inte i motorrummets botten. Efter att ha grundat med oljebaserad grundfärg fäste det dock fint.

Lycka till

PS Man kan ju alltid låta bli att måla också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag använde biltemas Gelcoat och spädde med parrafinlösning för att få en topgoat. Reslutatet blev en blank hård yta som är väldigt enkel att hålla ren. Att det inte kostade över hundralappen är ju också helt ok.

/Jan

post-13320-1394234850,5988_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hakar på tråden, tänkte också måla under motorn. Biltemas gelcoat är ju vit, vet någon om man kan pigmentera den på något sätt, t ex med svart brytfärg av den typen man bryter målarfärg med för att få den grå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

marmorflor flingor kan nog se kul ut. annas är nog gelkoten akrylbaserad så vanlig solid går nog att brytas med hämta en slatt hos bilackarn och prova.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite brytfärger hemma, skall prova i vår.

Tack! 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...