Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Talla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    76
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Talla

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej på er :) Jag undrar om ni kan hjälpa ett problem med min motor. Det är en Volvo Penta 3.0 GS 135Hk. Årsmodell: -98 Jag har fått ett kraftigt missljud i motorn när den går på tomgång men knackandet följer med även vid gaspådrag. Någon som har ett tips på vad det skulle kunna vara? Motorn läcker lite olja från sprängkåpan där svänghjulet är. :( Jag tänkte lägga upp en video på ljudet men får det inte att funka. Hur gör ni med videor på denna sajt?
  2. Nej precis jag tänkte samma sak angående kölrullarna. Jag vet inte vad båten väger exakt då jag inte har några uppgifter på den från föregående ägaren som importerade den. Men jag har sökt på internet och hittat resultat mellan 850-1000kg och den är ca: 5.3m. så någonstans däremellan tippar jag. Ja jag har känslan i magen som säger att jag kanske borde häva köpet. Blir ju farligt att köra med den, i gupp på vägen hem hörde jag hur båten kluckade på dragkulan. Antar att den ryckte sig uppåt. Tack för att ni engagerar er. Det uppskattar jag jättemkt! /Johan
  3. Hej på er! Det var längesedan jag var aktiv här men nu har jag stött på ett tråkigt problem när jag idag köpte ny trailer. Jag köpte mig idag en helt ny Tiki BS1250 bromsad trailer. Jag lämnade min båt till återförsäljaren ståendes på den gamla amerika trailern och firman skulle sköta resten. Alltså lyfta över båten till nya kärran och justera in den så den passade båten. Så långt allt bra. Firman ringer och säger att båten är klar att hämtas men att den har ett väldigt lågt kultryck. Var med när du ska lyfta upp på draget så den inte slår över säger säljaren till mig på telefon. Jag ifrågasatte om det inte gick att justera den så det blev högre tryck på kulan men svaret jag får är att båten är för baktung. Det är en inombordare säger säljaren. Jag frågar säljaren om man inte kan flytta fram båten längre på kärran men då svarar han "nej då blir det svårt att dra upp båten i sjön. Så min fråga är vad ska jag göra? Kan jag flytta fram båten mer? Nu står den kant i kant med akterspegeln på bakre kölrullen. Trailern har en tippvagga. Båten har heller inte nog med stöd mot tornet heller då dragöglan på båten sitter under tornet, så de var tvungna att ta dragbandet på sidan och inte rakt framifrån. Så båten dras snett och böjer stävstödet. Båten hade kanat 1dm fick jag se när jag kom hem! Hoppas ni orkar läsa allt, är lite förtvivlad här nu när säljaren säger att allt är som det ska och det inte är något problem med ekipaget. Jag bifogar ett par bilder på eländet.. Tack på förhand! Mvh Johan
  4. Glödtänder den när du stänger av motorn med nyckeln? Då har du garanterat fel tändinställning. Kolla som någon ovan sa, att kontrollera tändingen med en stroboskoplampa och se så den ger rätt gradtal vid de olika varvtalen. Tändkurvan är mkt viktig för att det ska funka. Ställde tändningen på min Vp3.0 gs För ett par veckor sedan och den stod 4 grader fel, Med rätt intsällning gör min båt nu 39 knop istället för 35knop innan, och förmodligen drar den mindre bränsle också. /Johan
  5. Ja det låter som att det är värt att prova och köra den helt torr på bränsle innan höstupptagningen. Motorn och båten står inne i en kall lada på vintern, Tack för alla svar! Mvh Johan
  6. Sorry om jag var otydlig, - Motorn är svårstartad första starten varje vår, sedan går den som en klocka och är hur lättstartad som helst resten av säsongen. - Motorn måste få bensin för den blir sur och luktar bensin när man har gjort ett par försök. Men den har aldrig vinterkonserverats så det kan inte vara det som är orsaken till att den ryker så. Men som sagt den ryker enbart allra första starten av säsongen. -Det är en lös bensintank. Allt strul började efter att jag hade haft den inne på service för byte av impeller, då meken pillade även på förgasaren och skulle ställa in den. Kan inte förstå varför när den gick som en klocka innan. Han skulle ju enbart byta impeller!! Grrr.. Senast ändrad av Talla | 15 juli 2010 | 15:14
  7. hallå är det ingen som har något tips?
  8. Talla

    Jonson 40hk 95:a

    Hej! Jonson 40HK, 2-takt, årsmodell: 1995. Nån som kan ha något tips om varför motorn är otroligt svårstartad varje vår, och när den väl hoppar igång blir det med ett enastående kritvitt rökmoln. Det konstiga är att sedan går den hur lätt som helst att stara och går klockrent när man kör. Allt började efter att en klåpare på Jon Mc och Fridtid i karlskoga hade servat och försökt ställa in den efter ett impellerbyte. Tog den då till en anna mek som fixade igång den så den gick bra igen, men detta felet har tillkommit istället.. Vad kan det vara? Mvh johan
  9. Ja induktiv givare sitter det monterad på mitt spel också, bara det att engbo har bytt ut ståltråden mot en stål/mässingsring istället. Å den fastnar någonstans, och bänds upp med en trasig linförare som följd. Men använder ni någon speciell rostfri tråd som ni lindar runt eller måste man köpa engbo orginal grejor? ja bifogade en bild på stålringen.. /johan
  10. Tjena! Har monterart ett engbo midi ankarspel, men har inte fått det att funka ihop med stopringarna på linan som ska sakta ner hastigheten och senare stanna ankaret i sin slutgiltiga position. Någon som har erfarenhet om dessa ringar och hur f...n man ska få fast dem? De har nu släppt två gånger nu och andra gången fastnade den och bröt sönder linförarens tunga.. så de blev till att beställa två nya.. Ringde och frågade hos engbo efter det första misslyckade försöket och jag hade inte gjort något fel enligt dem. Ändå pajade den!!! Så Hur gör man!? Snälla hjälp mig!
  11. Tack för svaren, ska genast undersöka anchor och kolla runt på forumet. mvh johan
  12. Hej! Har gått i tankarna på att skaffa ett ankarspel länge nu. Men problemet är att jag är osäker på vilka märken som är bra, vill inte göra något förhastat köp heller för att sedan märka att grejerna inte funkar när man väl ska använda dem.. Så vilka märken är tillförlitliga, vad ska man ha? en arbetskamrat pratade om märket engbo med blylina. Någon som har erfarenheter av dem? ska de vara blylina/kätting eller band. jag är novis så synpunkter är välkomna. Min tanke är att det ska sitta inne i motorrummet och enbart tas upp ett hål i aktern för linan. Se bild. Båten är ca: 5.5m och väger strax över 1ton. Tack på förhand! Mvh Johan
  13. Hej Tack för svaren ska fundera lite på hur jag ska göra. Måtte bara våren och islossningen komma igång snart så man kan komma ner i vattnet igen..
  14. Tjenamoss på er!! Är det någon som har erfarenhet eller dylikt om fembladiga propellrar som denna i länken? http://www.marindelsbutiken.se/?artnr=Classic 5 Har idag en 14 3/4 * 23 trebladig rostfri. och då varvar båten inom rekommenderat varvtal och ger ca: 34 knop. Motorn är en Vp 3.0 GS 135HK med SX Drev. Men den är slö i acceleration. Det jag undrar är om man kan få högre fart samt snabbare acceleration om man byter till en fembladig historia. Med tanke på vattenskid åkning. Fick dock låna en fembladig prop för ett par år sedan som hade 14 1/3 *18 och då kom jag bara upp i drygt 22knop och motorn varva hur mkt som helst.. HUR Borde jag göra? MVH Johan / Vilse i propeller djungeln
×
×
  • Skapa nytt...