Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pirayan

Bygga instrumentpanel..

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen på att bygga om hela min instrumentpanel. Är det någon saom gar lite tips på hur man ska gå till väga. Jag är ingen hejare på detta så att hålla på att gjuta känns lite overkill för min del. Kan man bygga i glasfiber eller ska man bygga i trä i grunden som man sedan plastar. Vill ha lite rundad panel så den känns lite modernare. Låt höra, finns det någon med lite erfarenhet?

post-20084-1394234817,9554_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker i alla fall den är kanon Fin som den är 21.gif\

Tycker inte du? eller är du bara sugen på att få det modernare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, den är trevlig men jag har tänkt lacka om det blå som har blivit slitet. När jag endå håller på med det tänkte jag att man kunde bygga om panelen. Tycker ett par instrument är överflödiga och ett är trasigt. Skulle även vara trevligt om man kunde bygga in mina plottrar i panelen. Sitter lite ivägan på ovankanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har sa gott om plats att jag blir avis...

 

I ditt fall skulle jag ta och byta ut 80-talets svarta plast panel mot teakplywood och sen givetvis arrangera om intrumenten sa du far en mer modern look och plats for plotter, ekolod, triminstrument, sjovattentempmatare, etc, etc.

 

Du har sa gott om plats att jag skulle kanske till och med skulle flytta upp alla brytare pa panelen och sen fa plats med VHFen inbyggd nere till vanster. Nar du har sa raka ytor kan du gora nastan vad som helst...

 

Mala om det blaa om du inte gillar det.

 

Bifogar ett foto pa en hemma byggd panel. Den ar kantig men i och med att jag verkligen gillar tra, sa tycker jag den ser mkt OK ut - for hemmabygge (inte min bat).

post-13811-1394234818,0195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft. Du har kanske rätt men det känns såå kantigt. Lägga in teak gör den ju inte så myckt mer modern. Jag är inne på kolfiber. Men det kanske räcker med att lacka om det blå runt om kring till vitt. Å grått uppe vid vindrutan. Vhf:n sitter ganska bra där den sitter. Alla brytare tänkte jag byta till några snygga. Har sett några men dom kostar ju en del när man ska ha autosäkringar å allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på lite samma tankar som du, att bygga en snygg instrumentpanel alltså.

 

Jag har funderingar på att få till en snygg form med hjälp av finmaskigt hönsnät (eller motsv.) som man sedan täcker med glasfiber, och en träskiva (oxå inplastad) i fronten att fästa instrumenten i.

Om man först formar till hönsnätet i ungefär den form man tänkt sig, sedan fäster man det i kanterna med t.ex. smältlim (torkar snabbt, sitter stadigt medan man jobbar men ändå lätt att få bort om det blir fel), sedan lappar man över nätet med remsor (ett lager) av glasfiber som man dränkt in i polyester. Och innan det torkat kan man hålla på och finjustera formen. Är man nöjd med formen kör man på med några lager glasfiber till.

Låt torka, borra/såga ur för instrument, slipa, måla - och vips har man en egen-designad instrumentpanel!

 

Vad tror du (ni), kan det funka?

 

(funderar på om t.ex. en kulkompass kan bli störd av det ingjutna hönsnätet...?)

 

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mer tänkt mig att göra ribbor av plywood i den form jag vill ha panelen. På ribborna kan man sätta på riktigt tunn plywood. En som är böj/formbar. Sedan lägger man bara glasfiberremsor på formen. Formen kan man ju lätt at bort sedan så har man en ren glasfiberpanel. Inget trä eller hönsnät i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör så försök att inte göra något som inte går att göra ogjort! Tycker själv att din existerande panel har en snygg retro look som det vore synd att förstöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...