Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Lomax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Lomax

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Undersöker möjligheten att registrera båten i Sverige, via Svenska Kryssarklubben, efter tips från en vänlig person på Transportstyrelsen. Har även pratat med Skatteverket och Tullverket - båda bekräftar mina farhågor ang. momsplikt, men ingendera kan svara huruvida EU flaggning erbjuder ett kryphål. Har fått namn på en person på Tullverket som ev. vet vad som är vad, hoppas få svar imorron.
  2. Va? Det är väl inget konstigt med det, folk har ju flaggat sina båtar i alla möjliga länder i århundraden. Vet att Holländsk ICP registrering varit populär t.ex, och historiskt har det inte rått någon brist på Brittiska företag som mot en avgift erbjudit både Holländsk flagg såväl som andra nationaliteter. Om något är det väl Brexit som ställer till det och skapar märkliga situationer...
  3. Läste just detta på RYA's website: Så mina värsta farhågor verkar stämma: att föra över båten efter 31:a December innebär att moms måste betalas på båtens värde. MEN. Längre ner kommer detta: Vilket också verkar bekräfta att det faktiskt är en möjlig lösning att t.ex. registrera båten i Polen, då jag som Svensk medborgare inte bör ha några problem att visa att jag är "established in the EU". Eller läser jag fel?
  4. Ja du, bra fråga. Jag vet inte ens om jag kan lita på att jag får någonting alls för pengarna - det kanske bara är en scam alltihop... MEN. Jag har kollat upp ägaren och företaget (Sound of Angels, Lda), t.o.m. i Google Streetview, jag har tittat på redovisningshistoriken (firman har funnits sedan 2016), och jag har tittat på de andra websiter som firman driver (network-radios.com, rfinder.shop). Allt verkar som det ska afaict. Ägaren är radioentusiast (CT1EIZ), seglare och författare. Han svarade snabbt och vänligt på mina emailade frågor. Websiterna är väl uppdaterade och rika på information. Jag har inte hittat någon kritik utav deras produkter eller tjänster på nätet, förutom ett klagomål om spam. Jag vet inte vad mer man kan göra för att försäkra sig att man inte blir blåst? I villkoren för den Polska fartygsregistreringen står det "Inga årliga förnyelseavgifter" och "Certifikat giltigt för livet". Heh. Jo. Sant. Men det lär väl dröja nåt år till iaf... Tycker Polen verkar precis lika kluvet i mitten som USA och UK. Tråkigt att se.
  5. Fick just svar från ägaren utav MMSI-radio, på ett mail jag skickade tidigare idag. Han bekräftar att skepparlicens inte behövs, och att ett provisoriskt registreringsbevis kommer redan efter en vecka. Sinnesfrid för €479, eller?
  6. Ja, det var lite det jag undrade. Som @Eld- poängterade så råder det ju fortfarande osäkerhet om just vad som kommer gälla efter årsskiftet. Att åka på accisavgift på båten vore en katastrof för mig - det har jag absolut inte råd att betala, och skulle innebära slutet för husbåtsdrömmen. Men vad exakt behöver jag göra för att hindra att det händer? Om ingen vet här kanske någon har förslag på vart man kan vända sig för att få svar?
  7. Sant. Fast texten på MMSI-radio's website får det att låta som att de Polska myndigheterna kräver det: Min båt är 15m och har 75kW motor. Detta åsido, har någon en åsikt om avgiften? €479 är inte fickpengar direkt, men inte utanför min budget heller, ifall det är nödvändigt att betala så mycket?
  8. Du har rätt att jag kan ansöka om s.k. "settled status", vilket skulle ge mig fortsatt uppehållsrätt. Men du har också rätt i att det inte känns särskilt roligt att vara kvar, inte minst när man utpekats som roten till allt som är fel i landet. Mycket obehaglig stämning här; hotfulla frågor, dåligt bemötande och faktiskt öppen fientlighet. Jag har upprepade gånger nekats affärer, fått utrustning stulen och medvetet förstörd, kallats namn och hotats med våld. Kan inte känna igen det glada öppna landet jag en gång flyttade till. Alla är arga hela tiden, jämförelser mellan EU och Sovjetunionen, Merkel och Hitler, o.s.v. en daglig förekomst. Man pratar om grannländerna som fiender, hur man ska visa fransmännen och tyskarna att britterna minsann var de som räddade Europa från fascismen en gång, och att de inte är rädda att ta till vapen igen för att försvara sin suveränitet. Ingen verkar kunna se ironin. Men det är som det är med det, jag måste tänka på min egen framtid nu. Hittade ett Portugisiskt företag som säljer en båtregistreringstjänst i Polen(!), MMSI-radio.com, någon här som känner till dem? Det kostar €479 att registrera sin båt via dem, och behandlingstiden ska vara under en vecka - dessutom kan allt göras "elektroniskt". Låter ganska bra? Enda problemet jag kan se är att kombinationen av båtens längd och motoreffekt är över gränsen för skepparkortskrav, vilket jag inte har...
  9. Hej! Jag bor sedan en längre tid i Storbritannien, men har endast Svenskt medborgarskap. Hade väl egentligen tänkt stanna här, men Britterna verkar inte så glada för oss "EU-invandrare" längre, så jag har bestämt mig för att flytta. Jag köpte en äldre Holländsk pråm för ett antal år sedan, som jag har arbetat med att rusta upp och inreda till husbåt. Planen var att ha den redo och i vattnet i god tid före 1:a Januari 2021, när min uppehållsrätt upphör, men Coronakrisen har satt käppar i hjulet, och jag är nu lätt panikslagen inför årsskiftet. Undrar om det kanske finns några kloka råd att få här på forumet, speciellt vad gäller båtregistrering och införsel av båtar i EU från annat land - stämmer det att jag kommer bli tvungen att betala moms (accis?) på min båt ifall jag korsar kanalen efter 1:a Januari? Och i så fall, kan jag komma runt det genom att registrera min båt i ett EU land (t.ex. Sverige) före årsskiftet? Väl medveten att det är ont om tid i så fall! Tacksam för råd!
  10. Tusen tack för era detaljerade svar, nu är jag lite klokare! Kommer att köra på BUHW-2 som är det varmare stiftet, borde vara bra för tomgångskörning vad jag förstår.
  11. Hej! Har nu suttit och läst på om tändstift ett tag och vad jag förstår ska det sitta stift med s.k. ytgnistgap i min motor, alltså platta stift utan utstickande elektrod. De som sitter i (från köp) är av konventionell typ med elektrod pinne och jag tänker förstås byta dessa till rätt sort. Problemet är bara att jag är osäker på exakt vilka stift det skall vara; på vissa ställen rekommenderas NGK BUHW och på andra BUHW-2 (motsvarande Denso SF-50 el. SF-51 resp. Champion L76V el. L78V) Enda skillnaden mellan dessa två stift är deras värmetal - ska jag ha ett varmare eller kallare stift i min murkla från -78? Är det bättre att ha ett för varmt stift än ett för kallt eller tvärt om? Tacksam för hjälp! Senast ändrad av Lomax | 16 augusti 2007 | 10:18
  12. Jag åkte förbi vid halv sju tiden på kvällen, då hade släckningsarbetet pågått ett tag och branden startade nog närmare sex. Vad är det för diskussion om Bayliners och brand/elsäkerhet? Senast ändrad av Lomax | 16 augusti 2007 | 07:38
  13. Hade precis varit o tankat i Ljunghusen och fick se ett mycket tråkigt slut på semestern för någon stackars båtägare. Hoppas bara att ev. ombordvarande klarade sig undan! Senast ändrad av Lomax | 16 augusti 2007 | 00:25
  14. Lomax

    Val av länspump

    Om ni liksom jag har funderat över val av länspump och undrat varför alla modeller är så lika (och har grälla klisterlappar som skryter om deras kapacitet) kan den här artikeln vara värd en läsning! http://www.powerboat-reports.com/sample/bilge.html - Lomax
×
×
  • Skapa nytt...