Gå till innehåll
lördag 31 maj 2025
kads

\"Marint\" trä

Rekommendera Poster

Jag tänker byta ut en vikbar träskiva för ett soldäck. Den befintliga är ca 20-25 mm tjock och tung!!!

Därför undrar jag, finns det något bra matriel som är relativt tunt, lätt och starkt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du typ planka i dag, så byt ut den mot plyfa som har stor bärighet p.g.a. att den är laminerad i skickt. Alltså så blir den lättare då du kan gå ner på tjockleken.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det plyfa som tål fuktighet eller måste man behandla med något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plywood skall alltid behandlas, då det suger fukt i kanterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan är kanske inte plyfa speciellt snyggt. Eller smaken är ju som baken men det är min åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brädgårdarna påstår att all ply i Sverige är vattenfast limmad, men trä i sig är det ju inte... Därför måste den ju naturligtvis lackas, men speciell marin vet jag inte om det behövs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd marin/båtplyfa och slipa ner det yttersta skiktet på ovansidan, lacka sedan. Fördelen med plyfa är att det inte böjer sig när det får fukta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej använd launplyfa det är det man oftas använder,den har ett lager av mahogny på toppen som man kan lacka då ser ten ut som teak,obehandlad ser d en ej snygg ut.kolla i min sjöbod på renoveringen på fjorden så ser du på min panel den är gjord av launplyfa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utseendet spelar inte så stor roll då den täcks av dynor. Styrka och (låg) vikt är det intressanta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...